Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (14.05.2019)
The subject is based on the current reality of our schools and school facilities and emphasizes the practices that a teacher can apply in their daily practice. Attention is paid to essential theoretical questions of violence and bullying, with an emphasis on the causes of its existence in children's groups. Specific methods of prevention and strategy for dealing with bullying, as well as the causes of failure of preventive and repressive procedures, are discussed in detail. It also includes an introduction to institutional forms of assistance.
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (02.01.2019)
Předmět vychází ze současné reality našich škol a školských zařízení a klade důraz na postupy, jež může učitel ve své každodenní praxi uplatnit. Pozornost je věnována podstatným teoretickým otázkám násilí a šikanování s důrazem na příčiny jeho existence v dětských kolektivech. Podrobně jsou probírány konkrétní metody prevence a strategie řešení šikany, jakož i příčiny selhávání preventivních a represivních postupů. Součástí je též seznámení s institucionálními formami pomoci.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (13.09.2019)
Using knowledge in the field of violence and bullying, the student will assess and analyze model situations of bullying in children groups, propose a suitable solution procedure and appropriate prevention.
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (13.09.2019)
Studující s využitím znalostí v oblasti násilí a šikanování posoudí a analyzuje modelové situace šikanování v dětských kolektivech, navrhne vhodný postup řešení a odpovídající možnost prevence.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (28.01.2022)
materiály a další informace budou vloženy v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7977
Literature -
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (30.10.2019)
ANTIER, E. Agresivita dětí. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-808-2.
BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha : ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9.
JANOŠOVÁ, P. a kol. Psychologie školní šikany.Praha: Grada, 2016. ISBN: 978-80-247-2992-3
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7367-014-3.
KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany: Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5
MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5.
VÁGNEROVÁ, K. a kol. Minimalizace šikany. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-611-7.
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (02.01.2019)
ANTIER, E. Agresivita dětí. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-808-2.
BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha : ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9.
JANOŠOVÁ, P. a kol. Psychologie školní šikany.Praha: Grada, 2016. ISBN: 978-80-247-2992-3
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7367-014-3.
KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany: Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5
MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5.
VÁGNEROVÁ, K. a kol. Minimalizace šikany. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-611-7.
Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (30.10.2019)
Active participation in the full-time part of the course, successful completion of the credit test (one regular and two resit terms).
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (02.01.2019)
Aktivní účast na prezenční části výuky, úspěšné absolvování zápočtového testu (jeden řádný a dva opravné termíny).
Syllabus -
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (14.05.2019)
1. Basic terminology, study literature and other sources of information. 2. Violence and bullying in children's groups - situation in the Czech Republic. 3. Causes of delinquent behavior of children and youth. 4. Legislative and methodological measures for prevention and solution of school bullying. 5. Typical situations of school bullying, case reports. 6. Psychology of bullying and bullying. 7. Specific and non-specific prevention of violence and bullying. 8. Detection and diagnosis of violence and bullying. 9. Methods of intervention in bullying. 10. Professional teamwork to prevent and deal with bullying. 11. Examples of good practice, importance of professional supervision.
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (02.01.2019)
1. Základní odborná terminologie, studijní literatura a další zdroje informací.
2. Násilí a šikanování v dětských kolektivech - situace v ČR.
3. Příčiny delikventního chování dětí a mládeže.
4. Legislativní a metodická opatření pro prevenci a řešení školního šikanování.
5. Typické situace školního šikanování, kazuistiky.
6. Psychologie šikanujícího a šikanovaného.
7. Specifická a nespecifická prevence násilí a šikanování.
8. Detekce a diagnostika násilí a šikanování.
9. Způsoby intervence při zjištěné šikaně.
10. Profesionální týmová spolupráce při prevenci a řešení šikany.
11. Příklady dobré praxe, význam odborné supervize.