SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Alternative Education - OKNZ0P104B
Title: Alternativní pedagogika
Guaranteed by: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (30)
summer:unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D.
Mgr. Jaroslava Simonová, Ph.D.
Pre-requisite : OKNZ0P101A
Annotation -
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (28.02.2018)
The aim of the course is to inform students about basic discourses in education and to present information on selected education alternatives in the Czech Republic and in the world. In the form of presentations, analysis of documents and commented videos, students will be given the opportunity to think about the principles on which each education alternative is built and the methods and approaches they use.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (28.02.2018)

Gray, P. (2016). Svoboda učení: jak nechat děti rozhodovat o svém vzdělávání. Praha: PeopleComm.

Kaščák, O. & Pupala, B. (2009). Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus, s.r.o.

Montessori, M. (2011). Od dětství k dospívání. Praha: Triton.

Montessori, M. (2012). Tajuplné dětství. Praha: Triton.

Montessori, M. (2017). Objevování dítěte. Praha: Portál.

Neill, A. S. (2013). Summerhill: příběh první demokratické školy na světě. Praha: PeopleComm.

Průcha, J. (2012). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál.

Steiner, R. (2007). Výchova dítěte z hlediska duchovní vědy. Praha: Asociace waldorfských škol České republiky.

Tichý, F. (2011). Přírodní škola - cesta jako cíl, aneb, Vyprávění o minulosti, současnosti a zkušenostech alternativního gymnázia. Semily: Geum.

Tichý, F. (2017). Výchova jako dobrodružství: to se v té Přírodní škole učíte na stromech?. Semily: Geum.

Wenke, H. & Roehner, R. (2000). Ať žije škola. Daltonská výuka v praxi. Brno: Paido.

Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (29.10.2019)

- an essay according to a given structure

- feedback to the colleague's essay

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (28.02.2018)

·         úvod do problematiky, definice pojmu

·         aktuální statistické údaje

·         hlavní diskurzy ve vzdělávání

·         vybrané typy klasických reformních alternativních škol (Waldorf, Montessori, Dalton)

·         svobodné školy

·         Scio školy

·         domácí vzdělávání

·         lesní školky

·         Přírodní škola

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html