Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (10.09.2021)
The subject helps to understand the links between the causes and consequences of health risks in order to trace the possibilities of their influence, dealing with prevention, assessment of the level of potential risk, diagnosis, manifestation and treatment of diseases arising from substandard working and living conditions. It lists students based on statistical data with the incidence rate of individual health risks in our population.
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (10.09.2021)
Předmět pomáhá pochopit souvislosti mezi příčinami a důsledky zdravotních rizik s cílem vysledovat možnosti jejich ovlivnění, zabývá se prevencí, hodnocením míry možného rizika, diagnostikou, projevy a léčením nemocí vzniklých na základě nevyhovujících pracovních a životních podmínek. Seznamuje studenty na základě statistických dat s mírou výskytu jednotlivých zdravotních rizik v naší populaci.
Aim of the course -
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (10.09.2021)
The aim of the course is to deepen the student's knowledge of health risks and their prevention, both in life and in the work environment. The student will become familiar with selected biomedical disciplines in relation to the focus of the field of health education.
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (10.09.2021)
Cílem předmětu je prohloubení znalostí studenta v oblasti zdravotních rizik a jejich předcházení, a to jak v životě, tak v pracovním prostředí. Student se seznámí s vybranými biomedicínskými disciplínami ve vztahu k zaměření oboru výchova ke zdraví.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (31.08.2021)
Předmět má 4 kredity dle ECTS. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 14 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 11 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 20 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 35 hodin.
Literature -
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (10.09.2021)
DYLEVSKÝ, I. (2009). Funkční anatomie. Praha: Grada.
KOMÁREK, L. & PROVAZNÍK, K. (2011). Ochrana a podpora zdraví. Praha: Nadace CINDI ve spolupráci s 3. lékařskou fakultou UK Praha.
MACH, J. (2015). Medicínské právo - co a jak: praktické rady pro lékaře a zdravotníky. Praha: Galén.
MACHOVÁ, J. & KUBÁTOVÁ, D. (2015). Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada.
MLČÁK, Z. (2011). Psychologie zdraví a nemoci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
PELCLOVÁ, D. (2014). Nemoci z povolání a intoxikace. Praha: Karolinum.
ŠENK, Z. (2012). Bezpečnost a ochrana zdraví při práci: prakticky a přehledně podle normy OHSAS. Olomouc: ANAG.
ŠUBRT, B. & TUČEK, M. (2015). Pracovnělékařské služby: povinnosti zaměstnavatelů a lékařů. Olomouc: ANAG.
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (10.09.2021)
DYLEVSKÝ, I. (2009). Funkční anatomie. Praha: Grada.
KOMÁREK, L. & PROVAZNÍK, K. (2011). Ochrana a podpora zdraví. Praha: Nadace CINDI ve spolupráci s 3. lékařskou fakultou UK Praha.
MACH, J. (2015). Medicínské právo - co a jak: praktické rady pro lékaře a zdravotníky. Praha: Galén.
MACHOVÁ, J. & KUBÁTOVÁ, D. (2015). Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada.
MLČÁK, Z. (2011). Psychologie zdraví a nemoci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
PELCLOVÁ, D. (2014). Nemoci z povolání a intoxikace. Praha: Karolinum.
ŠENK, Z. (2012). Bezpečnost a ochrana zdraví při práci: prakticky a přehledně podle normy OHSAS. Olomouc: ANAG.
ŠUBRT, B. & TUČEK, M. (2015). Pracovnělékařské služby: povinnosti zaměstnavatelů a lékařů. Olomouc: ANAG.
Requirements to the exam -
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (10.10.2023)
The student will be evaluated for the processing of the ongoing tasks and for the test. Test can be taken 3 times (one regular, 2 corrective). The minimum test pass score is 75% of each test.
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (10.10.2023)
Zkouška z předmětu prevence zdravotních rizik má dvě části. Student bude hodnocen za zpracování průběžných úkolů (min. 60 b. z každého úkolu, odevzdání každého úkolu nejpozději v předem uvedeném termínu) a za závěrečný souhrnný test, který se bude skládat ze tří částí (Zdraví obyvatelstva, faktory ovlivňující zdraví, bezpečnost a ochrana zdraví ve školním prostředí, významné rizikové faktory v životním a pracovním prostředí, Prevence závislostí, Veřejné zdravotnictví a kapitoly z propedeutiky).Na splnění testu má student jeden řádný termín, 2 opravné termíny. Minimální skóre pro splnění každé části testu je 75 %.
Pokud nebudou všechny zadané úkoly odevzdány v Moodle v uvedeném termínu, nebo student z každého průběžného úkolu nezíská min. 60 b., nebude připuštěn k souhrnnému testu, pokud by student souhrnný test musel psát. I v případě, že student absolvuje všechny průběžné testy s dostatečným bodovým hodnocením, ale nesplní v danén termínu průběžné úkoly v Moodle, či nezíská dostatečný počet bodů z každého úkolu, nesplní tak obě části zkoušky, a tudíž výsledná známka z předmětu bude 4 (nesplnil).
Ze závažných důvodů si student může před daným termínem odevzdání úkolu do Moodle písemně (e-mailem) požádat o posunutí termínu odevzdání na jiný předem určený termín.
Syllabus -
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (10.09.2021)
1. Population health, risk factors affecting health, registries, health promotion programmes.
2. Physical and psychological workload (measurement, evaluation), health consequences of excessive workload. Introduction to mental health care, trends in epidemiology of mental disorders, prevention of Down syndrome.
3. Effects of physical, chemical and biological factors on health. History, subjective and objective symptoms of the disease. Physical examination and functional examination of individual systems.
5. Injury and intoxication in children and adolescents.
6. Specifics of somatic and neurobehavioral difficulties in school age.
7. The importance of prevention of hypokinesia by exercise, exercise, sport, especially in its recreational form. Components of optimal exercise regimen in children and adolescents.
8. Possibilities of using the method anchoring vignette in health education.
9. Expected trends in prevention from
10. Health and Safety at Work - legislative framework.
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (03.09.2023)
1. Zdraví obyvatelstva, rizikové faktory ovlivňující zdraví, registry, programy pro podporu zdraví.
2. Fyzická a psychická pracovní zátěž (měření, hodnocení), zdravotní důsledky nadměrné pracovní zátěže. Úvod do péče o duševní zdraví, trendy v epidemiologii duševních poruch, prevence syndromu vyhoření.
3. Účinky fyzikálních, chemických a biologických faktorů na zdraví. Anamnéza, subjektivní a objektivní příznaky nemoci. Fyzikální vyšetření a funkční vyšetření jednotlivých systémů.
4. Prevence vybraných onemocnění (např. kardiovaskulární onemocnění, metabolická onemocnění, osteoporóza, nádorová onemocnění).
5. Úrazy a intoxikace u dětí a mladistvých.
6. Specifika somatických a neurobehaviorálních obtíží ve školním věku.
7. Význam prevence hypokineze cvičením, pohybovou aktivitou, sportem, zvláště v jeho rekreační formě. Složky optimálního pohybového režimu u dětí a dospívajících.
8. Možnosti využití metody ukotvujících vinět ve výchově ke zdraví.
9. Očekávané trendy v prevenci zdraví.
10. Bezpečnost a ochrana zdraví při práci – legislativní rámec.
11. Úvod do veřejného zdravotnictví, kvalita a rizika poskytování zdravotních služeb. Systémy a financování zdravotnictví. Kapitoly z propedeutiky.
Course completion requirements - Czech
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (10.10.2023)
Zkouška z předmětu prevence zdravotních rizik má dvě části. Student bude hodnocen za zpracování průběžných úkolů (min. 60 b. z každého úkolu, odevzdání každého úkolu nejpozději v předem uvedeném termínu) a za závěrečný souhrnný test, který se bude skládat ze tří částí (Zdraví obyvatelstva, faktory ovlivňující zdraví, bezpečnost a ochrana zdraví ve školním prostředí, významné rizikové faktory v životním a pracovním prostředí, Prevence závislostí, Veřejné zdravotnictví a kapitoly z propedeutiky).Na splnění testu má student jeden řádný termín, 2 opravné termíny. Minimální skóre pro splnění každé části testu je 75 %.
Pokud nebudou všechny zadané úkoly odevzdány v Moodle v uvedeném termínu, nebo student z každého průběžného úkolu nezíská min. 60 b., nebude připuštěn k souhrnnému testu, pokud by student souhrnný test musel psát. I v případě, že student absolvuje všechny průběžné testy s dostatečným bodovým hodnocením, ale nesplní v danén termínu průběžné úkoly v Moodle, či nezíská dostatečný počet bodů z každého úkolu, nesplní tak obě části zkoušky, a tudíž výsledná známka z předmětu bude 4 (nesplnil).
Ze závažných důvodů si student může před daným termínem odevzdání úkolu do Moodle písemně (e-mailem) požádat o posunutí termínu odevzdání na jiný předem určený termín.