SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Historic and philosophic contex of the handicaped persons state - OKNSP18320
Title: Historicko-filosofický kontext postavení osob s postižením ve společnosti
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Is provided by: OKNS1S116A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Pre-requisite : OKNSP18130
Interchangeability : ONSP18825
Opinion survey results   Examination dates   SS schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (04.02.2022)
At the level of contemporary knowledge, the subject presents history and the current direction of the concepts of support for people with disabilities. It focuses mainly on the constitution and development of special pedagogy as a scientific field with its interdisciplinary links. Its aim is to acquaint students with the world of people with disabilities and their special needs with emphasis on traditional and newly assigned target groups of special pedagogy. Socialization from a historical perspective and integration and inclusion as a process will be introduced. Students will be acquainted with current special pedagogical literature and the latest research in this area.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (03.09.2021)

V případě nařízené distanční výuky bude použita platforma TM Teams

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (29.11.2018)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky

BLAŽEK, B.; OLMROVÁ, J. Krása a bolest. 1.vyd. Praha : Panorama, 1985.

TITZL, B. Postižený člověk ve společnosti : hledání počátků. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998.

ISBN 86039-30-7.

TITZL, B. To byl český učitel : František Bakule, jeho děti a zpěváčci. 1. vyd. Praha: Společnost Františka Bakule, 1998.

ISBN 80-902518-0-3.

MUŽÁKOVÁ, M. Byly to naše děti.  Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998. ISBN 978-80-7290-874-5.

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

Časopis Speciální pedagogika, rubrika Objevujeme zapomenuté

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (03.09.2021)

1. Obecná reflexe vztahu společnosti k lidem s postižením a znevýhodněním

2. Pojetí člověka s postižením, stručný historický pohled a odraz společenských změn

3. Pokusy o periodizaci péče o postižené a vztahů k nim

4. Probojování smyslu vzdělávání a výchovy lidí s postižením

5. Vývoj institucionalizované péče ve prospěch lidí s postižením, nejvýznamnější lékaři a pedagogové v tomto procesu

6. Spolková činnosti ve prospěch lidí s postižením, lidé s postižením a svépomocné organizace

7. Priority v díle Františka Čády, Josefa Zemana a jejich následovníků

8. Pohledy na vnímání odlišného v totalitních režimech

9. Inkluze jako pochopení druhého

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (02.02.2018)

Vypracování seminární práce. Aktivní přístup v hodinách. Písemný test.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html