Last update: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (02.10.2020)
The course is focused on assessment and counselling in early and preschool age (developmental diagnostics, diagnostics of motor skills, perception, laterality, spatial orientation, comprehensive diagnostics of school readiness, support of the development of preschool children and prevention of specific learning disabilities). Students also get acquainted with the principles of counselling and the specifics of the administration of quantitative (standardized and non-standardized tests) and qualitative diagnostic methods (observation, interview, product analysis).
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (05.09.2021)
Předmět je zaměřen na oblasti diagnostiky a poradenství v raném a předškolním věku (vývojová diagnostika, diagnostika motorických dovedností, vnímání, laterality, prostorové orientace, komplexní diagnostika školní zralosti, podpora rozvoje dítěte předškolního věku a prevence specifických poruch učení). Studenti se seznamují také se zásadami poradenské práce a specifiky administrace kvantitativních (standardizované a nestandardizované testy) a kvalitativních diagnostických metod (pozorování, rozhovor, analýza produktů).
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (14.09.2023)
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám.
Přímá výuka:
· přednášky 12 hodin
Příprava:
· samostudium odborné literatury 20 hodin
· zpracování úkolů a příprava na semináře 26 hodin
Seminární práce a příprava na zápočet: 20 hodin celkem
V případě distanční výuky studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.
Literature -
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (08.09.2020)
Susan M. Benner, Joan Grim. Assessment of Young Children with Special Needs: A Context-based Approach. London: Routledge, 2012. ISBN 978-0415885683
Jack. P. Shonkoff (ed). Handbook of Early Childhood Intervention. Cambridge University Press; 2 edition, 2000. ISBN 978-0521585736
Susan. B. Van Hemel, Catherine E. Snow (eds). Early Childhood Assessment: Why, What, and How.National Academies Press, 2008. ISBN 978-0309314428
Paul J. Frick, Christopher T. Barry, Randy W. Kamphaus. Clinical Assessment of Child and Adolescent Personality and Behavior. New York. Springer; 3rd ed. 2010, ISBN978-0387896427
Sara A. Whitcomb. Behavioral, Social, and Emotional Assessment of Children and Adolescents. London: Routledge; 4 edition, 2012.ISBN 978-0415884600
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.04.2020)
Povinná literatura
OTEVŘELOVÁ, H. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0.
VÁGNEROVÁ, M., KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7.
Doporučená literatura
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
SINDELAR, B. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5.
SYSLOVÁ, Z., KRATOCHVÍLOVÁ, J., FIKAROVÁ, T. Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1324-6.
Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (31.08.2023)
Předmět bude vyučován prezenčně, v odůvodněných případech prostřednictvím on-line výuky v MS Teams. Učební opory budou poskytnuty v Moodle.
Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (02.10.2020)
Zkušební administrace diagnostického materiálu
Zpracování návrhu reedukačních aktivit
Písemný test
Syllabus -
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (08.09.2020)