SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Historic and philosophic contex of the handicaped persons status - OKNS2S109A
Title: Historicko-filozofický kontext postavení osob s postižením ve společnosti
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Pre-requisite : OKNS2S103A, OKNS2S104A
Interchangeability : OPNS2S109A
Annotation -
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (24.05.2019)
The subject reflects the relation of the majority society to people with differentness by projecting it into mythology, philosophy and organization of society. The course is focused mainly on attempts to periodize this relationship and the other issues - the issue of occurence, survival and human existence of people with disabilities, legal consciousness, legislation and a person with disability with an amphasis on the development of standards relating to education, respectively social and health care, constituting and developing of special education as a discipline with interdisciplinary links, special educational principles and methods, socialization form a historical perspective, integration as a continuous process.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (05.02.2019)

Cílem předmětu je reflektovat problém normality člověka a normy ve speciální pedagogice a ukázat  vývoj pojetí tohoto problému od vychovatelnosti a vzdělavatelnosti člověka se znevýhodněním k právu na vzdělání všech.

Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (04.02.2022)

Přednáška: V případě nařízení distanční formy výuku výuka proběhne dle rozvrhu prostřednictvím platformy MS Teams. Výuka by probíhala zpravidelným zadáváním  úkolů emailem,  které budou studenti pravidelně reflektovat  a na tyto reflexe budou dostávat  průběžnou zpětnou vazbu. Toto by bylo  kombinováno dle přesných instrukcí a opět dle rozvrhu  s online setkáními prostřednictvím MS Teams

Literature - Czech
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (05.02.2019)

Povinná literatura:

 

MUŽÁKOVÁ, M.: (2016) Byly to naše děti. O fenoménu lásky a sounáležitosti k rodičům a jejich dětem s mentálním postižením v každodennosti totality. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 9788072908745.

 

TITZL, B.: (2005) Politika totalitního (totalitárního) režimu vůči zdravotně postiženým občanům. In: Nosková, H. et al.: K problémům menšin v Československu v letech 1945-1989. Sborník studií. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR. ISBN 80-7585-058-X.

 

TITZL, B.: (1998) Postižený člověk ve společnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 86039-30-7.

 

Dle výběru po dohodě s vyučujícím pět článků z časopisu Speciální pedagogika

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (05.02.2019)

1. Obecná reflexe vztahu společnosti k lidem s postižením a znevýhodněním

2. Pojetí člověka s postižením, stručný historický pohled a odraz společenských změn

3. Pokusy o periodizaci péče o postižené a vztahů k nim

4. Probojování smyslu vzdělávání a výchovy lidí s postižením

5. Vývoj institucionalizované péče ve prospěch lidí s postižením, nejvýznamnější lékaři a pedagogové v tomto procesu

6. Spolková činnosti ve prospěch lidí s postižením, lidé s postižením a svépomocné organizace

7. Priority v díle Františka Čády, Josefa Zemana a jejich následovníků

8. Pohledy na vnímání odlišného v totalitních režimech

9. Inkluze jako pochopení druhého

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (04.02.2022)

Seminární práce a písemný test.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html