SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Effective learning strategies - OKNQ2Z115B
Title: Efektivní vyučovací metody
Guaranteed by: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Karel Starý, Ph.D. (06.06.2019)
Students in subject Effective teaching strategies will deal with key concepts instruction, teaching and learning, development of thinking about quality and effectiveness of education, different teachers´ approaches to teaching as a teaching styles. The main effective instructional strategies identified by research metaanalyses will explained and exercised.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Karel Starý, Ph.D. (07.02.2019)

Cílem předmětu Efektivní výukové strategie je, aby absolventi dokázali vysvětlit v čem spočívá efektivita výukových strategií a byli schopni plánovat a realizovat valstní výuku tak, aby byla efektivní.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Karel Starý, Ph.D. (07.02.2019)

Holt, J. Jak se děti učí. Praha : 1996

Mareš, J. Učební styly žáků a studentů. Praha : Portál, 1998.

Starý, K. Diagnostika klíčových kompetencí žáků: 5. kompetence k učení. Praha : Raabe, 2007.

Byčkovský, P.; Kotásek, J. Nová teorie klasifikování cílů ve vzdělávání: revize Bloomovy taxonomie, Pedagogika, 2004, roč. 54, č.3, s.227-242.

Čáp, J., Mareš. J. Psychologie pro učitele, Praha : Portál, 2001, s. 385-391.

Fenstermacher, G. D., Soltis, J. F.  Vyučovací styly. Praha : Portál, 2008,

Kovařovic, J. Evaluace žáka IN: Úloha školy v rozvoji vzdělanosti, Brno : Paido, 2004, 2. díl s. 414- 418

Marzano, J.R., Gaddy, B.B., Dean, C. What works in classroom instruction Aurora : MCREL,  2000.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Karel Starý, Ph.D. (07.02.2019)

Vymezení pojmů: výuka x vyučování, strategie x metody, efektivita x kvalita

Vyučovací styly

Efektivní učení

Učební cyklus

Stanovování cílů

Výukové strategie

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Karel Starý, Ph.D. (06.06.2019)

Předmět je zakončen zápočtem. Zápočet bude udělen na základě písemné nebo ústní prezentace porozumění obsahu předmětu. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html