SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
School assessment - OKNQ2Z113B
Title: Školní hodnocení
Guaranteed by: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (15)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Karel Starý, Ph.D.
PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Files Comments Added by
download Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg Kateřina Esserová, DiS.
Annotation -
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (05.06.2019)
Because of changing social context, civilizational and cultural factors, new approaches to concepts and quality of education are needed. New expectations are formed towards the school, its roles and functions, goals, contents and strategies of education, as well as towards the work of key persons involved in school education. These changes made new approaches to classification necessary. Qualitative, formative, individual, diagnostic, feedback impendent classification and positive approach to student mistakes is preferred. This course will reflect all the above-mentioned changes. The course will provide students with knowledge in recent international and local trends in student classification and, show the main ways of school classification development in comparative context, especially in the area of formative classification and possibilities of its usage for improving the quality of their education. Particular suggestions will be added to theoretical framework to show how to transfer these new ideas into everyday practice. Connecting theory and practice with help of examples learned by research at Czech schools should inspire students’ interest in their teaching profession and improve quality of their teaching.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (22.01.2019)

Cílem předmětu je zvýšit informovanost studentů o způsobech hodnocení v současné české škole a motivovat je k používání široké škály metod hodnocení podporujících kvalitu výuky.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (22.01.2019)

William, D., Leahyová, S. Zavádění formativního hodnocení. Praktické techniky pro základní a střední školy. EDULAB.

Starý, K., Laufková, V. a kol.  (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.

Hansen Čechová, B. (2009). Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Praha: Portál.

Kolář, Z., & Šikulová, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada.

Košťálová, H., Miková, Š., & Stang, J. (2008). Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál.

Košťálová, H., & Straková, J. (2008). Hodnocení. Důvěra, dialog, růst. Praha: SKAV.

Kratochvílová, J. (2011). Systém hodnocení a sebehodnocení žáků. Brno: MSD.

Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál.

Stará, J. (Ed.) (2006) Slovní hodnocení na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe.

Andrášová, H. (Ed.) (2006) Slovní hodnocení na 2. stupni ZŠ. Praha: Raabe.

Looney, J. W. (2009). Assessment and Innovation in Education. OECD Education Working Papers. Dostupné z http://dx.doi.org/10.1787/222814543073

Lukášová, H. (Ed.). (2012). Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení.. Praha: Asociace waldorfských škol.

Wiliam, D. (2011). Embedded formative assessment. Bloomington: Solution Tree Press.

Syllabus - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (06.03.2022)

1. Školní hodnocení žáků a koncepce vzdělávání

2. Funkce školního hodnocení

3. Sumativní a formativní hodnocení

4. Metody formativního hodnocení ve výuce (výukové cíle, kritéria hodnocení, zpětná vazba – popisná

zpětná vazba, práce s chybou, dotazování vedoucí k formativnímu hodnocení)

5. Autonomní hodnocení

6. Aktuální trendy v hodnocení žáků a doporučení pro praxi

Sylabus byl inovován v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093. Kurz je součástí vzdělávacího modulu pro rozvoj kompetencí studentů v oblasti evaluace a autoevaluace.

Course completion requirements -
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (09.02.2021)
Reflection of current practice of school evaluation in the context of current trends and needs of pupils

Evaluation of techniques, that are used in practice and the reflection Detailed specification of requirements including criteria for work evaluation: first seminar
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html