Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (05.06.2019)
Because of changing social context, civilizational and cultural factors, new approaches to concepts and quality of education are needed. New expectations are formed towards the school, its roles and functions, goals, contents and strategies of education, as well as towards the work of key persons involved in school education. These changes made new approaches to classification necessary. Qualitative, formative, individual, diagnostic, feedback impendent classification and positive approach to student mistakes is preferred. This course will reflect all the above-mentioned changes. The course will provide students with knowledge in recent international and local trends in student classification and, show the main ways of school classification development in comparative context, especially in the area of formative classification and possibilities of its usage for improving the quality of their education. Particular suggestions will be added to theoretical framework to show how to transfer these new ideas into everyday practice. Connecting theory and practice with help of examples learned by research at Czech schools should inspire students’ interest in their teaching profession and improve quality of their teaching.
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (22.01.2019)
Výrazně se proměňující společenský kontext, civilizační a kulturní faktory kladou nové požadavky na
pojetí a kvalitu vzdělávání. Jsou formulována nová očekávání směrem ke škole, jejím rolím a funkcím,
cílům, obsahu i strategiím výuky, a k práci klíčových aktérů školního vzdělávání. Tyto změny si
vyžádaly nové přístupy rovněž ve způsobech hodnocení. Začalo být preferováno kvalitativní,
formativní, zpětnovazební, individualizované a diagnostické hodnocení a pozitivní přístup k chybě
žáka. Na tyto změny bude reagovat také náplň kurzu.
Předmět zorientuje studenty v aktuálních zahraničních i domácích trendech hodnocení žáků, ve
srovnávacím kontextu poukáže na hlavní cesty rozvoje školního hodnocení, zejména v oblasti
formativního hodnocení, a na možnosti jejich využití při zvyšování kvality vlastní výuky.
Teoretický rámec bude doplněn o konkrétní náměty, jak teoretické poznatky převést do každodenní
praxe. Propojení teorie s praxí pomocí příkladů získaných rámci výzkumu na českých školách má za
cíl inspirovat studenty v jejich každodenní pedagogické činnosti, podnítit jejich zájem o učitelskou
profesi a přispět ke zkvalitnění výuky.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (22.01.2019)
Cílem předmětu je zvýšit informovanost studentů o způsobech hodnocení v současné české škole a motivovat je k používání široké škály metod hodnocení podporujících kvalitu výuky.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (22.01.2019)
William, D., Leahyová, S. Zavádění formativního hodnocení. Praktické techniky pro základní a střední školy. EDULAB.
Starý, K., Laufková, V. a kol. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.
Hansen Čechová, B. (2009). Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Praha: Portál.
Kolář, Z., & Šikulová, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada.
Košťálová, H., Miková, Š., & Stang, J. (2008). Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál.
Kratochvílová, J. (2011). Systém hodnocení a sebehodnocení žáků. Brno: MSD.
Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál.
Stará, J. (Ed.) (2006) Slovní hodnocení na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe.
Andrášová, H. (Ed.) (2006) Slovní hodnocení na 2. stupni ZŠ. Praha: Raabe.
Looney, J. W. (2009). Assessment and Innovation in Education. OECD Education Working Papers. Dostupné z http://dx.doi.org/10.1787/222814543073
Lukášová, H. (Ed.). (2012). Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení.. Praha: Asociace waldorfských škol.
Wiliam, D. (2011). Embedded formative assessment. Bloomington: Solution Tree Press.
Syllabus - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (06.03.2022)
1. Školní hodnocení žáků a koncepce vzdělávání
2. Funkce školního hodnocení
3. Sumativní a formativní hodnocení
4. Metody formativního hodnocení ve výuce (výukové cíle, kritéria hodnocení, zpětná vazba – popisná
zpětná vazba, práce s chybou, dotazování vedoucí k formativnímu hodnocení)
5. Autonomní hodnocení
6. Aktuální trendy v hodnocení žáků a doporučení pro praxi
Sylabus byl inovován v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093. Kurz je součástí vzdělávacího modulu pro rozvoj kompetencí studentů v oblasti evaluace a autoevaluace.
Course completion requirements -
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (09.02.2021)
Reflection of current practice of school evaluation in the context of current trends and needs of pupils
Evaluation of techniques, that are used in practice and the reflection
Detailed specification of requirements including criteria for work evaluation: first seminar
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (09.02.2021)
Reflexe dosud používaných praktických postupů školního hodnocení v kontextu aktuálních trendů a potřeb žáků - na semináři
Návrh na inovaci svých dosavadních postupů hodnocení, jejich využití ve své praxi a reflexe (akční výzkum) - na semináři
Reflexe použitých postupů na posledním semináři, bližší informace na semináři