SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Professional Development of Teachers - OKNQ2Z111B
Title: Profesní rozvoj učitelů
Guaranteed by: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Karel Starý, Ph.D. (31.10.2019)
The subject Professional Development contents of Teachers conceptual framework of livelong learning, presents research results in area the evaluation of teaching and professional development of teachers.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Karel Starý, Ph.D. (31.10.2019)

Cílem předmětu je vybavit studenty oboru školní pedagogika takovými znalostmi a dovednostmi, aby byli schopni monitorovat, organizovat a koordinovat profesní rozvoj svůj i svých kolegů na pracovišti.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Karel Starý, Ph.D. (04.11.2021)

V případě, že bude z hygienických důvodů nemožné konat výuku prezenčně, bude výuka probíhat distančně skrze platformu  ZOOM v době rozvrhované výuky - vyučující zašle před výukou odkaz

Literature - Czech
Last update: PhDr. Karel Starý, Ph.D. (31.10.2019)

Průcha, J. (2002). Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál.

TALIS 2013. Národní zpráva. (2014). Praha: ČŠI.

TALIS 2013. Analytická zpráva. (2014). Praha: ČŠI.

Starý, K. (2014). Vybrané zahraniční programy hodnocení učitelů s využitím profesních standardů. Orbis Scholae, (3)3 Praha: Univerzita Karlova.

Starý, K. (2015). Učitelské profesní standardy v anglicky mluvících zemích a jejich místo v systému profesního rozvoje učitelů. In: Greger, D. (Ed.) Srovnávací pedagogika: Proměny a výzvy. Praha: UK PedF.

Starý, K., Dvořák, D., Greger, D. Duschinská, K. (2012). Profesní rozvoj učitelů. Praha: Karolinum.

Starý, K. a kol. (2008). Učitelé učitelů. Praha: Portál.

Chvál, M., Dvořák, D. Starý, K. Marková, K. (2008). Design-based research při hledání cest dalšího vzdělávání učitelů. Orbis scholae.(2)3  Praha: Univerzita Karlova.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Karel Starý, Ph.D. (31.10.2019)
  1. Učení a vzdělávání 
  2. Učení a dospělí
  3. Nové pojetí DVU
  4. Akční výzkum (individuální učení)
  5. Učící se komunity (sociální učení)
Course completion requirements -
Last update: PhDr. Karel Starý, Ph.D. (31.10.2019)

The condition for completing the course is to defend the presentation of the action plan and its evaluation, including documentation in the form of responses to questions and comments from other students and the teacher.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html