SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Educational and philosophical anthropology - OKNQ1O122A
Title: Pedagogická a filozofická antropologie
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (5)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc.
Pre-requisite : OKNQ1Q110A
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (15.01.2021)
Kurz je zaměřen na hlubší porozumění souvislostí mezi výchovou a podobou vzdělanosti na straně jedné a způsobem sebeporozumění a sebevymezení člověka na straně druhé. Filosofické základy pedagogiky nebo pedagogické antropologie ukazují výchovu nejen jako formování osobnosti člověka v kontextu historickém, ale i v nejširším kontextu ontologickém, jako vztah člověka ke světu, k bytí, k vlastní existenci a ke společnosti.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (15.01.2021)

Cílem kurzu je uvedení studentů do filosofického promýšlení vlastního smyslu a éthosu vychovatelské a učitelské profese.

Descriptors - Czech
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (15.01.2021)

Povinná literatura:

Pelcová, N. Vzorce lidství. Filosofické základy pedagogické antropologie. Praha: Portál 2010

 

Povinně volitelná literatura:

Freud, S.: Totem a tabu, Vtip, O člověku a kultuře

Lévi-Strauss, C.: Myšlení přírodních národů, Smutné tropy

Eco, U.: O zrcadlech a jiné eseje (zde Jazyk tváře), Hledání dokonalého jazyka

Foucault, M.: Dějiny šílenství

sborník Bolest a naděje, Deset esejů o osobním zrání

Scheler, M.: Místo člověk v kosmu, Ordo amoris, O studu

Gehlen, A.: Duch ve světle techniky

Bergson, H.: Čas a svoboda, Smích

Fink. E.: Hra jako symbol světa, Oáza štěstí

Huizinga, J.: Homo ludens

Callois, R.: Hry a lidé - Maska a opojení

Buber, M.: Já a Ty, Cesta člověka podle chassidského učení

Teilhard de Chardin, P.: Vesmír a lidstvo, Postavení člověka v přírodě, Chuť žít

Patočka, J.: Přirozený svět jako filosofický problém, Tělo, společenství, jazyk, svět

Gadamer, H.-G.: Člověk a řeč

Heidegger, M.: O humanismu, Bytí a čas (prostorovost § 22., §23. a §24.), (časovost §68 - §71.)

Heidegger, M.: Věda, technika a zamyšlení

Levinas, E.: Totalita a nekonečno, Čas a jiné, Etika a nekonečno

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (15.01.2021)

Studenti si ke zkoušce prostudují 1 titul základní literatury a jeden titul z povinně volitelné literatury.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (18.02.2021)

1. Archetypy lidství a výchova jako péče o duši.

 

2. Novověký koncept člověka a instrumentální výchova.

 

3.Moderní a postmoderní reflexe člověka a výchovy.

 

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (15.01.2021)

Předmět je zakončen ústní zkouškou, po dohodě se studenty a podle aktuální situace lze volit online variantu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html