SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Continuous Teaching Practice at Higher Secondary School - OKNO4O033A
Title: Souvislá praxe na SŠ
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 24 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Additional information: http://kovf.pedf.cuni.cz/studium/oborova-praxe/dvouoborove-studium/souvisla-praxe-na-ss-s-reflexi-dvouoborove-st-zimni
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (15.08.2019)
Continuous Teaching Practice at Higher Secondary School (Intership) is composed of teaching observation and the reflection of lessons lead by the mentor of the practice at secondary schools. The students prepare their own lessons which they carry out. Didactic preparation is compiled in writing as a thematic plan including the description of interactive methods which are relevant for the selected topic and which have been used during the lesson. Didactic outcomes from the field practice must be consistent with the required knowledge, skills and competencies according to the Framework Educational Programme. The outcome is reflected with the mentor. The student processes the practice portfolio which contains both the preparation and reflection, containing both the didactic evaluation and auto evaluation. The reflection is presented and discussed in reflective seminars following the practice. The seminar offers structured feedback on the carried-out lesson outcomes of the students at continuous field practice at secondary schools and helps processing of own teaching experience. The students analyse the subject matter of individual Social Science disciplines in preparations for the lessons. They compare the stated aims to the outcomes of the students at evaluation. The students consult the troubles when teaching individual Social Science topics.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (15.08.2019)

Student/ka absolvující úspěšně Souvislou praxi zvládá profesní činnosti popsané v Souboru  profesních  kvalit  studenta  na  pedagogické  praxi (viz soubor Soubor profesních kvalit studenta na oborové praxi dostupný na internetové adrese Střediska praxe PedF UK: http://pages.pedf.cuni.cz/spp/hodnoceni-studentu-na-praxi/).

V souladu se Souborem profesních kvalit studenta na pedagogické praxi můžeme konstatovat, student/ka díky souvislé praxi rozvine své profesní kvality v následujích aspektech:

  • plánování výuky;
  • komunikačních dovedností;
  • řízení učebních procesů;
  • hodnocení žáků (a diagnostiky vzdělávacíh potřeb žáků);
  • reflexe výuky;
  • reflexe profesního rozvoje;

a to tím způsobem, že dokáže výše uvedené činnosti provádět efektivně a samostatně (či mírnou podporou zavádějícího učitele či mentora). (Konkrétní charkteristiky kompetencí vázaných na uvedené oblasti jsou osaženy ve zmíném dokumentu.)

Z perspektivy oborové didaktiky OV a SV je třeba vyzdvihnout následující dovednosti:

  • má základní didaktické znalosti vzdělávacích obsahů týkajících se oblastí, které student na praxi odučil;
  • umí didakticky pracovat se společensky aktuálními a kontroverzními tématy;
  • zvládá diskusi a dialogické formy výuky
  • dokáže ve výuce zohledňovat studentské prekoncepty a miskoncepty;
  • zohledňuje etický a interdisciplinární rozměr výuky.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (15.08.2019)

Před nástupem na souvislou praxi doporučujeme seznámit se s Koncepcí a pojetím pedagogických praxí v kontextu vzdělávání učitelů (Středisko pedagogické praxe PedF UK), s koncepcí Klinické školy (níže bibligrafický údaj) a s publikací Pedagogocká praxe (níže bibligrafický údaj).

Základní literatura

  • Bendl, Stanislav a kol. Klinická škola: místo pro výzkum a praktickou přípravu budoucích učitelů: výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011. 554 s.ISBN 978-80-7290-517-1.
  • HAVLÍNOVÁ, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 78 s. ISBN 978-80-7290-670-3.
  • KUTHAN, R., PELCOVÁ, N., ZICHA, Z. (ed) Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Studia didactica I. Praha: Univerzita Karlova 2018. ISBN 978-80-7290-981-0. S214 – 228
  • Mazáčová, Nataša. Pedagogická praxe. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 74 s.ISBN 978-80-7290-673-4.
  • Píšová, Michaela, ed. Portfolio v profesní přípravě učitele. Vyd. 1. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. 133 s.
    ISBN 978-80-7395-024-8.
  • Spilková, Vladimíra a kol. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. [Praha]: Retida spol. s r.o., 2015. 197 stran. ISBN 978-80-260-9405-0.
  • Žák, Vojtěch. Metody a formy výuky: hospitační arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. 27 s. ISBN 978-80-87063-61-3.
  • TOMEČEK, Slavoj. Metodika výuky základů společenských věd na středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínajícího učitele. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2009. 113 s. ISBN 978-80-7368-880-6.

Doporučená literatura:

  • SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999.
  • PASCH, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005.
  • VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. Praha: Portál, 2008.
  • MOREE D. & Varianty (kol.). Než začneme s multikulturní výchovou. Od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Člověk v tísni, o.p.s., Praha 2008.
  • PETTY, G. : Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013.
  • Materiály Centra občanského vzdělávání dostupné na  http://www.obcanskevzdelavani.cz/publikace
  • Výuka demokracie: Sbírka modelových situací pro výchovu k demokratickému občanství a lidským právům
  • Jak zvládnout kontroverze – tvorba strategie pro práci s kontroverzními tématy ve školách
  • CANFIELD, L; SICCONE, F.Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha: Portál 1998
  • CANFIELD, L; WELLS, H.  Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků. Praha: Portál 1995
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009.
  • KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál 1994
  • KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole.  Praha: Portál, 2005.
  • KOTRBA, T., LACINA,L. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal, 2011.
  • MIČIENKA, M..JIRÁK. J.: Rozumět médiím: základy mediální výchovy pro učitele. Praha: Partners Czech, c2006.
  • PIKE, G.; SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu I, II. Praha: Portál 2000.
  • SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál 1997.
  • TOMKOVÁ, A.; KAŠOVÁ, J.; DVOŘÁKOVÁ, M.: Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009.
  • VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006

(Více viz doporučená literatura k Oborovým didaktikám 1 - 3.

 

Elektornické zdroje:

Těm, kteří mají zájem prohloubit své znalosti, doporučujeme:

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (15.08.2019)

Sylabus předmětu

  • Seznámení s charakterem a smyslem souvislé praxe;
  • Seznámení s podmínkami a možnostmi plnění praxe;
  • Proškolení studentů učitelství před pedagogickými praxemi - prostřednictvím moodlu;
  • Příprava na realizaci praxe (odevzdávání patřičných podkladů a informací, konzultace j budoucím praxím);
  • Seznámení s kurikulem a prostřeím školy;
  • Realizice náslechů a jejich evaluace s fakultním učitelem;
  • Studium teoretických pramenů k didaktice a vzdělávacím obsahů;
  • Vypracování příprav, výuka a její následná evaluce s fakultním učitelem;
  • Hospitace výuky uskutečněná oborovým didaktikem, odborníkem z pedagogické fakulty či kolegou studentem;
  • Účast na dalších výchovně vzdělávacích aktivitách školy kromě samostatné vlastní výuky (schůze, exkurze, dozory, plánování projektů, párová výuka atd.);
  • Vypracovávání portfolia;
  • Evaluce praxe a sdílení zkušeností prostřednictvím kolokvia.
Entry requirements - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (15.08.2019)

Počínaje zimním semestrem ak. r. 2018 - 2019 mají všichni studenti přihlášení k plnění souvislé praxe povinnost absolvovat elektronický kurz "Proškolení studentů učitelství před pedagogickými praxemi". Cílem kurzu je získat poznatky v řadě významných oblastí, které jsou nezbytné pro přípravu studenta na realizaci pedagogických praxí na základních a středních školách a také v různých typech školských a poradenských zařízení. Kurz seznamuje studenty se základními pravidly, požadavky a právy studenta v průběhu konání pedagogických praxí. Významnou součástí elektronického kurzu je proškolení studenta v oblasti minima školských právních předpisů, dále se kurz věnuje Zákonu č. 101/2000 o ochraně osobních údajů, v neposlední řadě jsou studenti informováni o koncepčních otázkách práce současné školy. K přihlášení do kurzu, dostupného na adrese https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2463, je třeba být přihlášet do prostředí Moodlu UK a znát vstupní heslo (dozvíte se o vyučujícího).

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (15.08.2019)

Požadavky oborového didaktika k udělení zápočtu za souvislou praxi:

  1. Splnění všech klíčových požadavků (vyplývajícíh též ze směrnice k souvislé pedagogické praxi vypracované Střediskem pedagogické praxe na PedF): především hospitování požadovaného počtu náslechů, odučení požadovaného počtu výukových celků s následnými reflexemi s fakultním učitelem, smysluplná spolupráce s fakultním učitelem a oborovým didaktikem.

  2. Včasné odevzdávání požadovaných podkladů potřebných pro průběh souvislé praxe (Dohody o provedení práce, ohlašování informací souvisejících s průběhem praxe /např. rozvrh a jeho změny/)

  3. Včasně odevzdané, řádně a přehledně zpracované portfolio a účast na evaluačním setkání.

Konkrétní termíny průběhu praxe a plnění stanovených povinností naleznete na stárnce katedry: http://kovf.pedf.cuni.cz/studium/oborova-praxe/dvouoborove-studium/souvisla-praxe-na-ss-s-reflexi-dvouoborove-st-zimni.

Zápočet bude udělen na základě individuálního či kolokviálního pohovoru nad portfoliem. Termíny pohovorů budou vypsané v SISu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html