SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Practice 1 - OKNO4O013A
Title: Praxe 1
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 24 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (15.08.2019)
The course Practice 1 allows students to gain experience in the field of teaching Civics Education and Social Sciences (mainly Civics with Social Sciences). Via Practice 1 students get better insight into forms, possibilities, demands and difficulties of teaching Civics and Social Sciences. This practice provides students with the opportunity to get to know the environment of specific schools, familiarize themselves with the local curriculum, observe, reflect and discuss teaching Civics and Social Sciences, experience the role of teacher and reflect on their teaching.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (31.08.2019)
Absolventi předmětu Praxe 1 získávají jasnější povědomí o průběhu výuky studovaného oboru, umí lépe sledovat jevy pro oborovou didaktiku, kvalitněji reflektovat a komunikovat svá pozorování a hlouběji promýšlet témata, jež se vynořila během praxe.zpoznávat v jejich budoucí profesi příležitost pro naplňování životního smyslu;
Literature - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (31.08.2019)

 

Základní literatura ke studiu:

  • Bendl, Stanislav a kol. Klinická škola: místo pro výzkum a praktickou přípravu budoucích učitelů: výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011. 554 s.ISBN 978-80-7290-517-1.
  • HAVLÍNOVÁ, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 78 s. ISBN 978-80-7290-670-3.
  • KUTHAN, R., PELCOVÁ, N., ZICHA, Z. (ed) Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Studia didactica I. Praha: Univerzita Karlova 2018. ISBN 978-80-7290-981-0. S214 – 228
  • Mazáčová, Nataša. Pedagogická praxe. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 74 s.ISBN 978-80-7290-673-4.
  • Píšová, Michaela, ed. Portfolio v profesní přípravě učitele. Vyd. 1. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. 133 s.
    ISBN 978-80-7395-024-8.
  • Spilková, Vladimíra a kol. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. [Praha]: Retida spol. s r.o., 2015. 197 stran. ISBN 978-80-260-9405-0.
  • TOMEČEK, Slavoj. Metodika výuky základů společenských věd na středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínajícího učitele. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2009. 113 s. ISBN 978-80-7368-880-6.

Další doporučená literatura:

  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009.
  • HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.
  • JANÍK, T. a kol. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? Brno: Paido 2007.
  • JANÍK, T.; MAŇÁK, J.; KNECHT,P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009.
  • KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole.  Praha: Portál, 2005.
  • LUKÁŠOVÁ, H. Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál, 2010.
  • PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova, 2002.
  • Píšová, Michaela, ed. Portfolio v profesní přípravě učitele. Vyd. 1. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. 133 s. ISBN 978-80-7395-024-8.
  • SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999.
  • STARÝ, K.; LAUFKOVÁ,V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016.
  • ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R.Jak se učitelé učí: Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučováníBrno: MU 2016.
  • ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R.Jak se učitelé učí: Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučováníBrno: MU 2016.
  • ŠEĎOVÁ, K.; ŠVAŘÍČEK, R. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012.
  • TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M. a kol.  Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012.
  • VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (31.08.2019)

Tematická osnova předmětu 

  1. Seznámení studentů s pojetím Praxe 1 a se systémem praxí v navazujím studiu
  2. Koncepce klinické školy  a podoby spolupráce s fakultními učiteli
  3. Specifika oborové didaktiky OV a ZSV a rozdílná pojetí výuky OV a ZSV na odlišných typech typy škol;
  4. Uvedení do problematiky hospitace a evaluace výuky
  5. Možnosti didaktického rozboru videozáznamu výuky
  6. Seznámení s vybranými výukovými metodami a postupy významnými pro OV a ZSV
  7. Základní didaktických zásady týkající se řízení třídy a práce se společenskovědním obsahem
  8. Příklady dobré a špatné praxe
  9. Inovativní didaktické postupy
  10. Evaluce proběhnuvší praxe
  11. Profesní a osobnostní růst učitele a příprava na souvislou praxi
  12. Profesní portfolio
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (31.08.2019)

Požadavky oborového didaktika k udělení zápočtu za Praxi 1:

  1. Splnění požadovaného počtu hodin praxe;

  2. Aktivní účast na seminářích, průběžné plnění zadaných úkolů.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html