Last update: RNDr. František Mošna, Ph.D. (11.09.2023)
There are two reasons why statistics courses are important for mathematics teachers. First, statistical concepts and elements of probability are included to subjects of primary and secondary schools, and statistical literacy is one of the required competencies of pupils/students. In addition, statistical methods can serve as a useful tool in the teacher's own work, consisting of pedagogical research presentation, evaluation or comparison. This course is focused mainly on the didactic aspects of teaching statistics and the applications of these tools in pedagogical surveys. The course is realized by seminars and discussions form. Solutions of problems and questions emphasis independent preparation and own thinking of students.
Last update: RNDr. František Mošna, Ph.D. (11.09.2023)
Pro učitele matematiky jsou kurzy o statistice důležité především ze dvou důvodů. Předně statistické metody a elementy pravděpodobnosti jsou součástí látky základních a středních škol a statistická gramotnost představuje jednu z požadovaných kompetencí žáků/studentů. Vedle toho statistické metody mohou sloužit jako užitečný nástroj při vlastní práci učitele spočívající jak v prezentaci, hodnocení či porovnávání výsledků a v pedagogickém výzkumu. Kurs se zaměřuje především na didaktické aspekty výuky statistiky a na aplikace těchto nástrojů v pedagogických šetřeních. Je veden formou seminářů a diskusí, je akcentována samostatná příprava a jejich vlastní promýšlení problémů a otázek.
Descriptors - Czech
Last update: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. (10.09.2021)
Celková časová zátěž studenta
109,0
Odpovídající množství kreditů
4
Zakončení
Zk
Přímá výuka
Cvičení:
10
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
45 minut
Samostudium literatury (za semestr)
18 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
25 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
20 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
0 hodin
Příprava na zápočet
0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
25 hodin
Literature - Czech
Last update: RNDr. František Mošna, Ph.D. (11.09.2023)
MOŠNA, F.: Pravděpodobnost a náhodné veličiny. Praha: PedF UK, 2017. ISBN 978-80-7290-930-8
MOŠNA, F.: Základní statistické metody. Praha: PedF UK, 2017. ISBN 978-80-7290-972-8
MOŠNA, F.: Pojetí pravděpodobnosti a statistiky ve výuce. Praha: PedF UK, 2022. ISBN 978-80-7603-339-9
HENDL, J.: Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0981-2
CHRÁSKA, M.: Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3
PLOCKI, A.; TLUSTÝ, P.: Pravděpodobnost a statistika pro začátečníky a mírně pokročilé. Praha: Prometheus, 2007. ISBN 978-80-7196-330-1
ROBOVÁ, J.; HÁLA, M.; CALDA, E.: Matematika pro střední školy, Komplexní čísla, kombinatorika, pravděpodobnost a statistika.Praha: Prometheus, 2013. ISBN 978-80-7196-425-4
ROBOVÁ, J. a kol.: Sbírka aplikačních úloh ze středoškolské matematiky. Praha: Prometheus, 2014. 978-80-7196-445-2
Last update: RNDr. František Mošna, Ph.D. (11.09.2023)
požadavky na zkoušku: Ke zkoušce si student vybere téma z počtu pravděpodobnosti nebo ze statistiky a připraví si písemně jeho didaktické zpracování pro konkrétní výuku na zvolené úrovni. Jedna část zkoušky bude probíhat formou rozhovoru o této práci. Druhá část bude zjišťovat znalosti o pojmech, souvislostech z pravděpodobnosti a statistiky a bude prověřovat celkový přehled studenta v této oblasti.
Syllabus -
Last update: RNDr. František Mošna, Ph.D. (11.09.2023)
• statistical surveys, their properties, conditions and methods, statistical data acquisition strategies, questionnaires
• statistical data processing, tables, graphs, characteristics
• didactic aspects of statistical surveys, statistical data sources, choice of methods, historical excursion
• statistical data processing in the program Excel
• types of statistical data, normality and other properties, detection of outliers
• didactic approaches to teaching probability, frequency, propensity, logical, subjective interpretations of probability, choice of methods, historical excursion
• principles of independence, conditional probability, Bayes' formula
• textbook of statistics and probabilities, terminological problems, internet resources for teaching statistics
• basics of inferential statistics, hypothesis testing principle, K. Popper method of falsification, research approach
• comparison of data groups (two-sample tests, ANOVA)
• relationship of data groups (correlation, regression)
• work with categorical data, contingency tables
Last update: RNDr. František Mošna, Ph.D. (02.02.2022)
• statistická šetření, jejich vlastnosti, podmínky a metody, strategie získávání statistických dat, dotazníky
• zpracování statistických dat, tabulky, grafy, charakteristiky