SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Environments for designing educational applications - OKNI3Q021A
Title: Prostředí pro tvorbu výukových aplikací
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, MC [HS]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D.
Teacher(s): doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D.
Ing. Jaroslav Novák, Ph.D.
Pre-requisite : OKNI3I015A
Is pre-requisite for: OKNI3Q031A
Annotation -
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (07.02.2022)
The content of the course is, in addition to the theoretical part, acquaintance with available development environments suitable for the creation of teaching materials. The aim of the course is to expand students' practical experience with the preparation of their own teaching materials on a computer and in connection with that an overview of the complexity of the creation and quality of available commercial and non-commercial educational applications. Participants build on their previous experience with word processing and graphics, creating presentations and developing applications in the web environment and beyond, and will use appropriate tools to create standardized learning objects, add-on modules, and complex learning applications with output to the web environment or as separate computer programs. intended for the phase of preparation, course or diagnostics of teaching. The main topics covered in the course include: multimedia education (theory of multimedia education, theory of cognitive load, principles of design of multimedia materials), technical means in education (characteristics and specific features of didactic technical and technical means in terms of education), didactic materials and possibilities their creation (basic criteria for the evaluation of didactic materials such as documents created in a text and graphic editor, through presentations, audiovisual, multimedia and 3D objects, hypermedia resources, the use of authoring systems for the creation of educational objects and programs).
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (07.02.2022)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 15 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 15 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 hodin
Samostudium literatury (za semestr) 5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 5 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 5 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 20 hodin
Příprava na klasifikovanýc zápočet a zkouška 10 hodin
Literature - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (15.02.2022)

Literatura:

ČERNÝ, Michal, Zuzana HOSTAŠOVÁ, Stanislav HOŠEK, et al. Tablet ve školní praxi. Brno: Flow, [2015]. ISBN 978-80-88123-02-6.
LACKO, Ľuboslav. Vývoj aplikací pro Android. Brno: Computer Press, 2015. ISBN 978-80-251-4347-6.
LACKO, Ľuboslav. Vývoj aplikací pro iOS. Přeložil Martin HERODEK. Brno: Computer Press, 2018. ISBN 978-80-251-4942-3.
Mayer, R. E. (2014). Computer Games for Learning: An Evidence-Based Approach.: The MIT Press.
Mayer, R. E. (2009). Multimedia Learning (2nd ed.): Cambridge University Press.
NEUMAJER, Ondřej. Kritéria kvality digitálních vzdělávacích zdrojů pro využití ve vzdělávání. 2016 Dostupné z: http://ondrej.neumajer.cz/
NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem: využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 2015. ISBN 978-80-7478-768-3.

 

Syllabus - Czech
Last update: Ing. Jaroslav Novák, Ph.D. (19.02.2024)
  • multimediální vzdělávání
    • teorie multimediálního vzdělávání,
    • teorie kognitivní zátěže,
    • principy návrhu multimediálních materiálů
  • technické prostředky v edukaci
    • charakteristické vlastnosti a specifické rysy didaktické technicky a technických prostředků z hlediska edukace
  • didaktické materiály a možnosti jejich tvorby
    • základní kritéria hodnocení didaktických materiálů typu od dokumentů vytvářených v textovém a grafickém editoru, přes prezentace, audiovizuální, multimediální a 3D objekty, hypermediální prostředky, včetně principů tvorby,
    • použití autorských systémů pro tvorbu výukových objektů a programů
  • digitální úložiště
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (07.02.2022)
  • aktivní účast na prezenční části setkání a plnění průběžných úkolů daných Moodle kurzem
  • zpracování závěrečné práce zaměřené na tvorbu digitálního vzdělávacího zdroje s interaktivními prvky
  • obhájení závěrečné práce

Na obhájení práce je stanoven jeden řádný termín, v případě neobhájení práce je možné práci upravit a následně ještě jednou obhájit.

Learning resources - Czech
Last update: Ing. Jaroslav Novák, Ph.D. (19.02.2024)
Studijní opory jsou k dispozici na moodle.it.pedf.cuni.cz, klíč k přístupu ke kurzu je sdělen na první výukové lekci.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html