SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Analysis of educational results - OKNI3I034B
Title: Analýza výsledků výuky
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, MC [HS]
Extent per academic year: 5 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Ing. Jaroslav Novák, Ph.D.
Teacher(s): Ing. Jaroslav Novák, Ph.D.
Annotation -
Last update: Ing. Jaroslav Novák, Ph.D. (08.11.2022)
The subject deals with selected topics related to the field of feedback teaching information and the creation of conditions for their effective creation and processing. The aim of the subject is to create a systemically comprehensive view of the issue of the analysis of educational information in students, to inform about current informative and formative educational methods and the possibilities of adequately conducted teaching, to teach them to use selected analytical methods of pedagogical data processing. Key topics of the course Analysis of teaching results include: Changes in the educational environment, subjectivity in pedagogical observation and evaluation; Pupil assessment and self-assessment, autonomy; supportive teaching methods, formative teaching and assessment; Didactic information and pedagogical data - processing and qualitative approaches to data analysis, informative value of assessment; Pupil assessment options, structured assessment, criterion assessment, scales, marks, classification; Didactic tests and their specifics; Classroom climate, sociometry; Portfolios (student and teacher), electronic portfolio, technological solutions; Software applications for data processing; Information systems, school administrative systems, pedagogical information system; School information systems and work with data.
Descriptors - Czech
Last update: Ing. Jaroslav Novák, Ph.D. (08.11.2022)

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky – 30 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení – 30 minut

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe – 0 hodin

Samostudium literatury (za semestr) – 10 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr) – 10 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr) – 30 hodin

 

Plnění předmětu

Seminární práce – 10 hodin

Příprava na zápočet – 0 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška –  15 hodin

Literature - Czech
Last update: Ing. Jaroslav Novák, Ph.D. (08.11.2022)

ČAPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada, 2015.

ČAPEK, R. Líný učitel: cesta pedagogického hrdiny. Praha: Raabe, 2018.

GILLNEROVÁ, I., KREJČOVÁ, L. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012.

GINNIS, P. Efektivní výukové nástroje pro učitele - Strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. Praha: Universum, 2019.

JEŘÁBEK, O., BÍLEK, M. Teorie a praxe tvorby didaktických testů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010.

KREJČOVÁ, L., MERTIN, V. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer, 2016.

LAUFKOVÁ, V., STARY, K. a kol. Formativní hodnocení ve výuce. Portál: Praha 2016. 

NOVÁK, J. Možnosti výpočetního zpracování klasifikace. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014.

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999.

TOMKOVÁ, A. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2018.

TRUNDA, J. Profesní portfolio učitele – Soubor metod k hodnocení a sebehodnocení. Praha: Národní ústav vzdělávání, 2012.

Materiály a soubory předávané v průběhu semestru.

Odkaz na studijní opory: https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=1905

Syllabus - Czech
Last update: Ing. Jaroslav Novák, Ph.D. (08.11.2022)

Témata předmětu Analýza výsledků výuky:

  • Proměny ve vzdělávacím prostředí, subjektivita v pedagogickém pozorování a hodnocení;
  • Hodnocení a sebehodnocení žáka, autonomie; podporující výukové metody, formativní výuka a hodnocení;
  • Didaktické informace a pedagogická data – zpracování a kvalitativní přístupy k analýze dat, informační význam hodnocení;
  • Možnosti hodnocení žáka, strukturované hodnocení, kriteriální hodnocení, škály, známky, klasifikace;
  • Didaktické testy a jejich specifika;
  • Třídní klima, sociometrie; Portfolia (žákovské a učitelské), elektronické portfolio, technologická řešení;
  • Programové aplikace pro zpracování dat;
  • Informační systémy, administrativní systémy školy, pedagogický informační systém;
  • Školní informační systémy a práce s daty.
Course completion requirements - Czech
Last update: Ing. Jaroslav Novák, Ph.D. (08.11.2022)

Podmínky zápočtu:

  • Aktivní práce v prezenční části výuky.
  • Úspěšné splnění všech úloh zadaných ke zpracování v průběhu semestru (tj. hodnocení stupněm 1-3). 
  • Zpracování semestrální práce - vybraného tématu z tematiky předmětu (upřesnění ve výuce).

Odevzdání úloh a práce nejpozději týden před koncem zkouškového období.

Klasifikace zohledňuje úroveň odevzdaných prací.

Learning resources - Czech
Last update: Ing. Jaroslav Novák, Ph.D. (08.11.2022)

https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=1905

Klíč pro přístup do kurzu je studentům sdělen ve výuce.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html