SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Robotics and Process Control in Education - OKNI2I116B
Title: Edukační robotika
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 16 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jakub Lapeš
Incompatibility : OKNI2I117B
Pre-requisite : OKNI2I108A
Is incompatible with: OKNI2I117B
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Jakub Lapeš (11.05.2017)
Posláním předmětu je přiblížit studentům procesy automatizace a robotizace z běžné denní praxe, přiblížit problematiku CNC strojů, automatů a počítačového řízení výroby. Základním cílem předmětu je praktické seznámení se školními systémy podporujícími výuku robotizace. Výuka předmětu se zaměří rovněž na rozvíjení programátorských technik v ikonicko-grafických vývojových prostředích, která plnohodnotně disponují standardními programovací prvky jako jsou cykly, podmínky, práce s řetězci, rozsáhlým matematickým aparátem a silnou podporou grafických presentací výsledků.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Jakub Lapeš (11.05.2017)

BAUM, D. Definitive Guide to LEGO MINDSTORMS. 2nd Edition. Berkeley : Apress, 2002.

BAUM, D. et al. Extreme Mindstorms: an Advanced Guide to Lego Mindstorms. Berkeley : APress, 2000.

ERWIN, B. Creative projects with LEGO Mindstorms. Boston : Addison-Wesley, 2001.

FERRARI, M. et al. Building Robots With Lego Mindstorms : The Ultimate Tool for Mindstorms Maniacs. Osborne : Syngress, 2001.

FERRARI, M. et al. LEGO Mindstorms Masterpieces: Building Advanced Robots. Osborne : Syngress, 2003.

HÄBERLE, H. a kol. Průmyslová elektronika a informační technologie. Praha : Sobotáles, 2003.

HILL, T. Production / Operations Management. Cambridge : McGraw-Hill, 1991.

SENN, J. A. Information Technology: Principles, Practices, and Opportunities. 3rd Edition. New Delhi, Prentice Hall, 2003.

WILCHER, D. LEGO Mindstorms Mechatronics : Using Systems and Controls to Build Sophisticed Robots. New York : McGraw-Hill/TAB Electronics, 2003.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Jakub Lapeš (11.05.2017)

Základní pojmy a obecné principy kybernetiky a robotechniky

Systémy robotů a průmyslových manipulátorů

Řídicí systémy robotů

Vztahy mezi konstrukčním řešením robotů a jejich užitnými vlastnostmi

Softwarové vybavení řídicích systémů robotů, obecné a problémově orientované programovací jazyky

Organizační zajištění kooperace robotů a průmyslových manipulátorů s klasickými výrobními zařízeními

Modelování činnosti robotu využitím systému LEGO MINDSTORMS

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Jakub Lapeš (11.05.2017)
  • Aktivní práce v seminářích; průběžné řešení úloh reflektujících probíraná témata; závěrečná kompletace v kurzu využívané robotické sady do původního stavu.
  • Vytvoření, prezentace a obhajoba komplexní zápočtové práce - vlastního tvůrčího projektu z oblasti edukační robotiky - s využitím robotických sad LEGO.
  • Prokázání příslušné úrovně vědomostí při obhajobě zápočtové práce a související rozpravě tematicky orientované do oblasti zaměření předmětu.
  • Prokázání odpovídajících znalostí a dovedností při řešení praktické úlohy z oblasti edukační robotiky.
  • Požadavky na zápočtovou práci a další informace:
    - Zápočtová práce bude mít podobu komplexního praktického projektu z oblasti eduakční robotiky zahrnujícího etapy plánování (návrhu), přípravy, stavby a programování robota a současně též prezentaci celého projektu ostatním účastníkům kurzu.
    - Podmínkou udělení zápočtu je rovněž zhotovení elektronické dokumentace k projektu (v Moodle kurzu bude k dispozici vzorový standardizovaný dokument obsahující vyžadované položky dokumentace projektu). Povinnou část dokumentace projektu je případně možné a žádoucí rozšířit o další doprovodné materiály (např. prezentace, fotografie, video, elektronické výukové objekty pro IWB apod.). 
    - Pro projekt lze využít robotické sady LEGO Mindstorms nebo LEGO WeDo, ev. s variantní nadstavbou v podobě dalších LEGO sad.
    - Jediným tematickým omezením projektu je jeho využitelnost při výuce na ZŠ nebo SŠ s primárním zacílením do oblasti ICT nebo přírodovědných předmětů. Vítaný je multidisciplinární přesah.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html