SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Orbis Pictus I - OKND3V031B
Title: Orbis pictus I
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Extent per academic year: 15 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Is provided by: OPBW2V133B
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (16.11.2021)
Kurs představí studentům možnosti muzejní/galerijní edukace ve vazbě na aktuální kognitivní a edukační trendy a kritické teorie kultury. Uvádí studenty do širší problematiky vizuální kultury, umělecké tvorby, seznamuje je s kulturním artefaktem v proměnlivých kontextech jeho vzniku, percepce a funkce a jejich anachronických transferů. Kurs seznamuje se současným pojetím muzea/galerie, které chápeme jako médium komunikace, mediace (zprostředkování) a edukace umění a zabývá se základními charakteristikami vztahů galerie, muzea umění a školy. 1.– 4. Socio-kulturní pole a výtvarný/kulturní artefakt. Obraz jako text a jeho kódování, obrazový diskurs a kulturní/vzdělávací instituce. Vazba na RVP, oblast Umění a kultura 5. – 8. Průzkum diskursivních vrstev a výkladových rámců ovlivňujících pojetí uměleckého díla v současnosti. Interpretační strategie – proměny významu vizuálního znaku ve vztahu ke kulturním, historickým, sociálním, genderovým kontextům. 9. – 12. Edukační mise muzea umění a galerie – vztah ke škole a výtvarné výchově. Příklady pojetí edukační praxe špičkových kulturních institucí u nás i v zahraničí (např. Tate Modern, NY MoMA, Mori Art Museum Tokyo, NG Praha, U(P)M v Praze, DOX aj.) a jejich obsahová analýza. Pozn. Podle možností budou některé přednášky realizovány v edukačních odděleních spolupracujících institucí (např. U(P)M, Dům u Černé matky Boží, DOX, NG Veletržní palác aj.)
Literature - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (16.11.2021)

Povinná literatura:

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Muzejní a Galerijní Edukace 1. Vlastní cestou k umění.

      Praha: Univerzita Karlova V Praze, Pedagogická fakulta, 2012 Praha: Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012.

      ISBN 978-80-7290-535-5 (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta) ISBN 978-80-101-111- 

      (Uměleckoprůmyslové museum v Praze).

ŠOBÁŃOVÁ, P.: Muzejní edukace. Olomouc: PedF UPOL, 2012. ISBN 978-80-244-3003-4.

Kesner, Ladislav. Muzeum umění v digitální době: vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Vyd. 1. V Praze: Národní galerie, 2000. 259 s., ISBN 80-7035-155-1.

 

Doporučená literatura:

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2.

       Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013.

     Praha:Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-

     729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové

     museum v Praze)

HORÁČEK, R.: Galerijní animace a zprostředkování umění: poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se

      soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. [Brno]: CERM, 1998. 142 s.,

      [12] s. obr. příl. ISBN 80-7204-084-7.

FULKOVÁ, M. Výtvarná výchova – návod k použití. In: SLAVÍK, J., CHRZ, V., ŠTECH, S. a kol: Tvorba jako způsob

      poznávání. Praha: Karolinum 2013. s. 376 – 397. ISBN 978-80-246-2335-1.

Edukační programy NG, UPM, Galerie Rudolfinum (dostupné na KVV PedF UK)

Časopisy: IJETA, IJADE

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html