The course develops students' independent didactic thinking and creates preconditions for their professional application in conceptual and evaluation work in the field of cultural heritage interpretation. Attention is paid to the issue of lifelong learning in the historical environment, the development of volunteering and community cooperation. The course draws on the theoretical background and research of museum, gallery and monument pedagogy and andragogy. Emphasis is placed on the institutional accessibility to wider audience (eg. family visitors, seniors, foreigners, visitors with special needs). Students will critically reflect on the possibilities and limits of using the educational potential of the historical environment and cultural institutions for the needs of non-formal and informal learning. They will prepare discuss the draft of interpretation strategy and defend a written piece of seminar work (eg. comprehensive design of an educational program, or scenario of a community exhibition).
Last update: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)
Kurz rozvíjí samostatné didaktické uvažování studentů a vytváří předpoklady pro jejich profesní uplatnění při koncepční a evaluační práci v oblasti interpretace kulturního dědictví. Pozornost je věnována problematice celoživotního učení v historickém prostředí, rozvoji dobrovolnictví a komunitní spolupráce. Kurz čerpá z teoretických východisek a výzkumů muzejní, galerijní a památkové pedagogiky a andragogiky, resp. příkladů dobré praxe z domova i ze světa. Důraz je kladen na otázky zpřístupňování kulturních institucí co největšímu spektru uživatelů (např. rodinní návštěvníci, senioři, cizinci), včetně návštěvníků se speciálními vzdělávacími potřebami. V rámci seminářů tak budou studenti kriticky reflektovat možnosti a meze využití vzdělávacího potenciálu historického prostředí a kulturních institucí pro potřeby neformálního a informálního učení. Osvojí si terminologii potřebnou pro rozvoj spolupráce napříč různými profesními a zájmovými sektory. Absolvují exkurze a debaty s odborníky zaměřené na zjišťování návštěvnických potřeb či hodnocení interpretačních a edukačních nabídek vybraných organizací (např. státní, církevní, spolkové a soukromé). Vytvoří a v diskusi s kolegy obhájí návrh interpretační strategie vybraného místa. Na základě svého zájmu si pak studenti vyberou téma seminární práce (např. komplexní návrh edukačního programu, scénář komunitní výstavy).
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)
Distanční výuka bude probíhat pomocí Moodle (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10359) a Google Meet. Studenti budou vyrozuměni vyučující e-mailem.
Literature -
Last update: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)
Recommended:
ATKINSON, J., Education, Values and Ethics in International Heritage: Learning to Respect, Surrey 2014. BEAUMONT, E. – STERRY, P., A study of grandparents and grandchildren as visitors to museums and art galleries in the UK, Museum and Society 3/3, 2005, s. 167–180. CARTER, J. (ed.), Sense of Place: An Interpretive Planning Handbook, Inverness 1997. CAULTON, Tim: Hands on Exhibitions. Managing Interactive Museums and Science Centres. Oxon 1998. COHEN, L. – MANION, L. – MORRISON, K., Research Methods in Education, London 2007. CORBISHLEY, Mike: Pinning down the Past. Archaeology, heritage and education today. Woodbridge 2011. FALK, John F. - DIERKING, Lynn D.: Learning from Museums. Visitor Experiences and the Making of Meaning. Walnut Creek 2000. HEIN, George E.: Learning in the Museum. Oxon 2000. HOOPER-GREENHILL, Eilean: Museum and Education. Oxon 2007. ILLERIS, Helene: Museums and galleries as performative sites for lifelong learning: constructions, deconstructions and reconstructions of audience positions in museum and gallery education, Museum and Society, 2006, roč. 4, č. 1, s. 15- 26. LEINHARDT, Gaea – KNUTSON, Karen: Listening in Museum Conversations. Walnut Creek 2004. Sandell, R. and Nightingale, E., Museum, Equality and Social Justice, Routledge: London and New York 2012.
Last update: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)
Literatura
BRABCOVÁ, A. (ed.), Brána muzea otevřena. Průvodce na cestě muzea k lidem a lidi do muzea, Náchod: Juko, 2003. ISBN 80-86213-28-5.
HAVLŮJOVÁ, H. – HUDEC, P. – INDROVÁ, M. – JORDÁNOVÁ, K. a kol., Památky nás baví 5. Objevujeme kulturní dědictví bez bariér, Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturnídědictví pro účastníky se speciálními vzdělávacími potřebami, Praha: Národní památkový ústav, 2015. ISBN 978-80-906167-0-7.
HAVLŮJOVÁ, H. – CHARVÁTOVÁ, K. – INDROVÁ, M. – KLAPKO, D. a kol., Památky nás baví 3. Potenciál kulturního dědictví pro vysokoškolské a další vzdělávání pedagogů. Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvalit edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro sekundární vzdělávání, Praha: Národní památkový ústav, 2015. ISBN 978-80-905631-8-6.
HAVLŮJOVÁ, H. – INDROVÁ, M. – SVOBODA, P. a kol., Památky nás baví 4. Kulturní dědictví jako příležitost pro učení všech generací. Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro neformální a informální učení, Praha: Národní památkový ústav, 2015. ISBN 978-80-905631-9-3.
MIKEŠOVÁ, V. – OPATRNÁ, M. a kol., Edukace a prezentace archeologického kulturního dědictví. Certifikovaná metodika, 2014 [online]. Dostupné z:http://www.archeologienadosah.cz/sites/default/files/naki/metodika_edukace_a_prezentace_archeologickeho_kulturniho_dedictvi.pdf.
PTÁČEK, L. – RŮŽIČKA T. (edd.), .), Jak pře(d)kládat svět: Základy dobré interpretace, Brno: Nadace partnerství, 2012. ISBN 978-80-904018-5-4.
Interpretace místního dědictví: příručka pro plánování a tvorbu prezentací místních zajímavostí. Vyd. 1. Brno: Nadace Partnerství, 2004. 88 s. Metody komunitního rozvoje. ISBN 80-239-2068-5.
Strauss, Anselm L. a Corbin, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. 196 s. SCAN; 2. ISBN 80-85834-60-X.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra: Edukační potenciál muzea. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3034-8.
Tošner, Jiří a Sozanská, Olga. Dobrovolníci a metodika práce s nimi v organizacích. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006,149 s. ISBN 80-7367-178-6.
Teaching methods -
Last update: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)
Lectures, seminars, seminar work, excursion in cultural and educational institutions, consultations and Moodle (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10359).
Last update: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)
Přednášky, semináře, odborné exkurze, seminární práce, konzultace a distanční formy vzdělávání (Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10359).
Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)
Compulsory 80% attendance at seminars;seminar work
Last update: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)
Povinná 80% docházka na seminární výuku; seminární práce
Syllabus -
Last update: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)
Content
1. The potential of cultural heritage for lifelong learning
2. Visitor research - Czech and foreign experience
3. Visitors with special educational needs - from integration to inclusion
4. Volunteering and community cooperation - Czech and foreign experience
5. Development and evaluation of interpretation strategies