SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Drama diversa II - OKND3D022B
Title: Drama diversa II
Guaranteed by: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, MC [HT]
Extent per academic year: 15 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Věra Brožová, Ph.D.
MgA. Jiří Rezek
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)
Kurs nabízí reflexi zrcadlení společenského, historického a kulturního dění v aktuálním osobním kontextu studentů. Koriguje jejich pedagogické, psychologické a didaktické vzdělání tak, aby akcentoval pozitivní dopady subjektivních teorií na praxi muzejního, galerijního a památkového edukátora. S využitím metod zážitkové a zkušenostní pedagogiky studentům umožní, aby zažili a reflektovali efektivitu působnosti výchovného dramatu. Kurz tak iniciuje progresivní změny, které mohou pozitivně ovlivnit i další profesní rozvoj studentů v oblasti péče o kulturní dědictví. Výuka je proto realizována formou souvislých časových bloků přímo v prostředí vybraných památkových objektů a absolvence kurzu předpokládá aktivní podíl studentů. V rámci kurzu se studenti zapojí do organizace edukačních programů, které mají za cíl, aby návštěvníci odcházeli z památkového objektu s pocitem potřeby participovat na zkvalitnění péče o kulturní dědictví, nebo minimálně s novým pohledem na hodnotu kulturního objektu. Programy mohou cílit také na místní obyvatele (např. žáky zdejší školy, dobrovolníky, seniory) a nabízet jim hlubší identifikaci s památkou.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (16.11.2021)

Povinná literatura:

MACHKOVÁ, E., Projekty dramatické výchovy, Portál Praha 2012, ISBN 978-80-262-0093-2.


HAVLŮJOVÁ, H., Indrová, M. a kol., Památky nás baví, 5. NPÚ 2015 ISBN 978-80-905631-6-2.

Valenta, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.

 

Doporučená literatura:

Čunderle, Michal et al. Cesta otevřená: sborník textů: [sborník z projektu Rozvoj osobnostních kompetencí. Rokycany:

       DDM, 2008. 93 s. ISBN 978-80-254-1649-5.

Hník, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy: inspirativní materiál pro učitele literární výchovy

       a studenty učitelství. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2007. 157 s. ISBN 978-80-7319-067-5.

FULKOVÁ, M., Vše v jednom. Metafora kultury jako textu a jeho intertextová povaha. Výtvarná výchova, 2009, roč. 49,

       č. 2-3, str. 4- 9. ISSN 1210-369.

FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání/, Praha/Jinočany: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.

Remsová, Lenka et al. Výzkumný exkurz do dramatické výchovy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 258 s.

       ISBN 978-80-210-6651-9.

Marušák, Radek, Králová, Olga a Rodriguezová, Veronika. Dramatická výchova v kurikulu současné školy:

      využití metod a technik. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 126 s. ISBN 978-80-7367-472-4.

Provazník, Jaroslav, ed. Dítě mezi výchovou a uměním - dramatická výchova na přelomu tisíciletí: [příspěvky z

      konference o dramatické výchově.: Praha, 4.-6. října 2007. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku ve spolupráci

      s katedrou výchovné dramatiky DAMU, 2008. 219 s. ISBN 978-80-903901-2-6.

Rodová, Veronika. Dramatická výchova ve službách dějepisu: vzdělávací potenciál tematické kooperativní výuky.

       Brno: Masarykova univerzita, 2014. 179 stran. ISBN 978-80-210-7593-1.

Ulrychová, Irina, Švejdová, Hana a Gregorová, Vlasta. Hrajeme si s pohádkami: dramatická výchova 

      v mateřské škole a na 1. stupni základní školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 120 s. ISBN 80-7178-355-2.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)

Sylabus

Blok I. (12 hodin, dvoudenní bloková výuka na vybraném památkovém objektu)

  • Seznámení s historií vybraného objektu či expozice. Zkoumání objektu vhledem k cílovým návštěvnickým skupinám. Analýza potenciálu edukačních možností. Vypracování programu s metodami dramatické výchovy pro konkrétní cílovou skupinu.

Blok II. (12 hodin, dvoudenní bloková výuka na vybraném památkovém objektu)

  • Realizace a ověřování programu s vybranými cílovými skupinami. Zpětná vazba a vyhodnocení celého kurzu. 
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html