SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Biology II - OKNB4B022A
Title: Didaktika biologie II
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 15 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Annotation -
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (06.06.2021)
The course follows the subject of Didactics of Biology I and its contents are special aspects of teaching biology and geology. Emphasis is placed on developing the student's practical skills and on his / her individual activities. The main topics of the course are: analysis of lessons on video recording, inquiry-based science education, CLIL, concept maps, teacher preparation for class lessons, projects and excursions, ICT in biology teaching and pedagogical research.
Literature - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (02.09.2019)

Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 60 s. ISBN 978-80-7290-643-7. Dostupné z: http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/02pavlasova.Kn.bl.TISK.pdf

Kalhous, Z. - Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.

BOV: www.objevuj.eu, www.badatele.cz, http://home.pf.jcu.cz/~bov/, http://www.otevrena-veda.cz/,

Petr, J. Možnosti využití úloh z biologické olympiády ve výuce přírodopisu a biologie. Inspirace pro badatelsky orientované vyučování. České Budějovice: Pedagogická fakulta, 2014.

Janík, T. et al. Kvalita ve vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2013.

PAVLASOVÁ, L., HROUDA, L., TEODORIDIS, V., ANDRESKA, J., ŘÍHOVÁ, D., VANČATA, V., NOVOTNÝ, P., ŘEZNÍČEK, J., NOVOTNÁ, M. Přírodovědné exkurze ve školní praxi. Praha: UK, PedF, 2015. ISBN 978-80-7290-807-3.

PAVLASOVÁ, L. Co všechno se dá vyčíst z rodokmenu? Komenský, 2015, ročník 140, č. 1, s. 30 - 36

Výukové materiály - dostupné v MOODLE.

Zounek, J., Šeďová, K. Učitelé a technologie: Mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009.

Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (12.06.2021)

1. Analýzy výukových situací s podporou videa

2. Badatelsky orientované vyučování

3. Metoda CLIL v biologii

4. Tematický plán výuky přírodopisu

5. Metody pedagogického výzkumu

6. Google dotazníky, jejich tvorba a postupy při zpracování dat

7. Zvané přednášky odborníků z praxe

Learning resources - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (27.05.2020)

MOODLE: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8267

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html