SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pedobiology - OKNB3B039B
Title: Půdní biologie
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 5 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (26.01.2024)
Soil biology introduces its audience to soil as an unjustly neglected, unexpectedly diverse and finely structured biotope, representing an easily accessible "(proto)zoo of the poor biologist". Soil will be introduced to students as the habitat of a remarkable community of organisms that are connected by a complex web of interrelationships and through their actions also create soil. Students will learn about basic soil types, inorganic and organic soil components, soil forming agents and soil forming processes, major groups of soil organisms, their interactions and adaptations to the soil environment, and basic methods of pedobiological research. The theoretical presentation will be complemented by a practical demonstration of the assembly of the most commonly used extraction devices (Tullgren-Berlese extractor and other thermoelectric extractors, Baermann funnel; sieving device). The course is taught in blocks. The course begins with an introduction to the course requirements and then introduces selected methods of extracting soil organisms (including a demonstration of extractors). Direct instruction is supplemented by home self-study: listening to an audio-recorded lecture on soil and soil organisms; and practical implementation of the chosen methodology or processing of the extracted sample of organisms (a list of topics will be provided at the introductory session). The course concludes with participation in a soil biology conference where all course participants will present a paper on the method tried and the process and results of its use.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (13.09.2023)

Cílem předmětu je poskytnou základní znalosti o půdě a jejich obyvatelích -- edafonu. V části zahrnující domácí přípravu je cílem osobně vyzkoušet použitelnost a fukčnosti vybrané metody/techniky získávání edafonu či studia vlastností půdy (ruční sběr, padací zemní past, Tullgren-Berleseho extraktor, (card-board sheet method)) a porovnají jejich účinnost. Součástí kurzu je též osvojení prezentace vlastních výsledků při závěrečném kolokviu (půdněbiologické konferenci).

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (26.01.2024)

Předmět je rozvržen do jednoho výukového bloku o délce pěti hodin (přímá výuka).

Data závěrečného kolokvia (k disposici budou minimálně dva termíny) navrhuje vyučující; studenti se připisují ke zvolenému času v zápisové tabulce, která jim bude poskytnuta na úvodním setkání k předmětu.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (13.09.2023)

Buchar J. a kolektiv (1995): Klíč k určování bezobratlých. Scientia Praha.

Horsák M., Juřičková L. a Picka J. (2013): Měkkýši České a Slovenské republiky. Kabourek Publishing House, Zlín.

Miko L. (1993): Úvod do půdní biologie. Přípravný text Biologické olympiády pro kategorie A, B. MŠMT ČR Praha.

Pižl V. (2002): Žížaly České republiky. Sborník Přírodovědného klubu v Uherském Hradišti, Supplementum 9/2002.

Říhová D. (2013): Půdní bezobratlí: zoologická zahrada pro každého. Příručka k projektu Věda do škol. – UK v Praze, PedF Praha.

Savory T. (1971): Biology of the Cryptozoa. A Merrow Monograph, Merrow Publishing Watford.

Tomášek M. (2007): Půdy České republiky. Česká geologická služba. Praha. 67 str.

Tuf I.H. (2013): Praktika z půdní zoologie. UPOL Edice – Skripta, Olomouc.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (14.09.2023)

Posluchačům kurzu je k dispozici výuková prezentace používaná při úvodním bloku + další přednášky k domácímu poslechu (audionahrávky a prezentace), uložené na google-disku předmětu (https://drive.google.com/drive/folders/1WN6dtIGJOP4uXl9xbqZ32SZi5mlJ6kTO?usp=drive_link). Zde budou rovněž zadány úkoly pro závěrečné kolokvium ("půdně-biologickou konferenci"). Účast na úvodním přednáškovém bloku není povinná, ale je doporučená (kvůli instrukcícm pro následnou samostatnou práci a k závěrečnému kolokviu).

Samostatná domácí práce (vyzkoušení vybrané půdněbiologické metodiky) je nezbytnou součástí plnění studijní povinnosti, neboť při ní získané výsledky budou frekventanti kurzu prezentovat na závěrečném kolokviu ("půdně-biologické konferenci"). Z této prezentace a z celkové účasti na závěrečném kolokviu bude odvozeno výsledné hodnocení studijní povinnosti. Kolokvia jsou pořádána prezenčně na KBES.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (26.01.2024)

V úvodní, prezenční části (pětihodinový přednáškový blok; výuka dle aktuálního rozvrhu -- v LS 2023/2024 v sobotu 20. dubna 2024 od 11.40) budou studenti seznámeni s vhodnou studijní literaturou, podmínkami zakončení předmětu a se základní půdněbiologickou metodikou.

Tu následně využijí v domácí části plnění předmětu, kde bude jejich úkolem zvolenou metodiku vyzkoušet, a zpracovat získané/extrahované/ulovené organismy (determinace, základní popisné statistiky, analýza a diskuse získaných výsledků).

Kurz je zakončen kolokviem -- půdněbiologickou konferencí, pořádanou prezenčně na KBES -- na které účastníci přednesou své výsledky ostatním frekventantům kurzu. Závěrečná konference se bude konat minimálně ve dvou různých termínech.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (14.09.2023)

Samostatná domácí práce (provedení ručního sběru, použití padací zemní pasti, Tullgren-Berleseho extraktoru, metody kartonových destiček a dalších metod dle návrhů účastníků kurzu) je nezbytnou součástí plnění studijní povinnosti, neboť při ní získané výsledky budou frekventanti kurzu prezentovat na závěrečném kolokviu ("pedobiologické konferenci"). Z této prezentace a z celkového vystupování na závěrečném kolokviu bude odvozeno výsledné hodnocení studijní povinnosti. Kolokvia jsou pořádána prezenčně na KBES.

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (13.09.2023)

Posluchačům kurzu je k dispozici výuková prezentace používané při úvodní přednášce + prezentace a příslušné audionahrávky k další části předmětu. Vše je uložené na google-disku zde: https://drive.google.com/drive/folders/1WN6dtIGJOP4uXl9xbqZ32SZi5mlJ6kTO?usp=drive_link

 

Pět hodin přímé výuky, ve které se teoretický výklad nedílně prolíná s praktickými činnostmi dokreslujícími řečené. Obsahem nepřímé výuky bude samostudium studijních opor (viz doporučená Literatura a google-disk), vyzkoušení zvolené metodiky a rozbor výsledků, a účast na závěrečném kolokviu -- půdněbiologické konferenci.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html