SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Seminar in Didactics of Biology - OKNB3B035A
Title: Seminář z didaktiky biologie
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D.
RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Teacher(s): doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D.
Pre-requisite : OKNB3B022A
Annotation -
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (06.09.2023)
The Seminar on didactics of biology aims (1) at the possibility of working with pupils with a deeper interest in biology, (2) at developing students' skills to design a thematic teaching plan for compulsory and optional science subjects at primary and secondary schools, (3) at visualizing the subject matter and using models, (4) to work with teaching goals (determination and control), (5) the use of pedagogical research methods in teaching, including action research, and (6) the identification of specific didactic-biological phenomena in teaching. The course is based on self-study, students' practical activities and the creation of a portfolio.
Descriptors - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (06.09.2023)

Předmět má 10 hodin přímé výuky probíhající v prezenční podobě. V případě nemožnosti prezenční výuky bude výuka realizována prostřednictvím distančního plnění úkolů a konzultací s vyučujícími prostřednictvím videohovoru.

Literature - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (06.09.2023)

Kalhous, Z. – Obst, O. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.

Krathwohl, D. R., & Anderson, L. W. (2009). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom's taxonomy of educational objectives. Longman.

Janík, T., Slavík, J., Mužík, V., Trna, J., Janko, T., Lokajíčková, V., & Zlatníček, P. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Masarykova univerzita.

Škoda, J., & Doulík, P. (2009). Vývoj paradigmat přírodovědného vzdělávání. Pedagogická orientace, 19(3), 24-44.

Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007. 243 s. ISBN 978-80-247-1369-4.

Chráska, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 168 s. 2. vydání. ISBN 80-244-1367-1.

Pelikán, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 2011. 270 s. 2. vydání. ISBN 978-80-246-1916-3.

Průcha, J. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno : Paido, 1998. 148 s. ISBN 80-85931-49-4.

Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2010. 261 s. ISBN978-80-7315-185-0.

Skalková, J. (2007). Kategorie cíle, kompetence, jejich vzájemný vztah a význam pro obsah vzdělávání v kontextu současnosti. Orbis scholae, 2(1), 7-20.

Rámcový vzdělávací program pro gymnázia

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání

Ukázkové ŠVP vybraných škol

Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (06.09.2023)

Možnosti práce s žáky s hlubším zájmem o biologii

Tematický plán výuky povinně volitelných a volitelných přírodovědných předmětů na ZŠ a SŠ

Vizualizace učiva a využití modelů

Cíle výuky (stanovení a kontrola)

Využití metod pedagogického výzkumu při výuce, akční výzkum

Identifikace specifických didakticko-biologických jevů ve výuce

Course completion requirements - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (06.09.2023)

aktivní účast na seminářích, vypracování a odevzdání zadaných úkolů v termínech daných vyučujícími

Learning resources - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (06.09.2023)

MOODLE:

https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=2861

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html