SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Biology III - OKNB3B032A
Title: Didaktika biologie III
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Teacher(s): RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Pre-requisite : OKNB3B022A
Annotation -
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (06.09.2023)
The course follows up on the subjects Didactics of Biology I and Didactics of Biology II. It is focused on selected areas of biology teaching, specifically on the use of tests, providing and ascertaining feedback, teaching quality indicators and the use of methods supporting the development of critical thinking. Attention is also paid to the development of the skill of designing a thematic plan and preparing an excursion. The course is based on self-study, students' practical activities and the creation of a portfolio.
Descriptors - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (06.09.2023)

Předmět má 10 hodin přímé výuky probíhající v prezenční podobě. V případě nemožnosti prezenční výuky bude výuka realizována prostřednictvím distančního plnění úkolů a konzultací s vyučujícími prostřednictvím videohovoru.

Obsahem nepřímé výuky je příprava na výuku, samostudium dle doporučené literatury a materiálů v Moodle a řešení zadaných úkolů.

Literature - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (06.09.2023)

Chráska, M. Didaktické testy. Brno : Paido, 1999. 91 s. ISBN 80-85931-68-0.

Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999.

Kalhous, Z. – Obst, O. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.

Tomková, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole: distanční text. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2007. 97 s. ISBN 978-807-2903-153.

Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000.

Vališová A. – Kasíková, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011.

Rocard, M. et al. Science Education NOW: A Renewed Pedagogy for the Future of Europe. Dostupné z <http://ec.europa.eu/research/science-society/document_library/pdf_06/report-rocard-on-science-education_en.pdf>

PAVLASOVÁ, L., HROUDA, L., TEODORIDIS, V., ANDRESKA, J., ŘÍHOVÁ, D., VANČATA, V., NOVOTNÝ, P., ŘEZNÍČEK, J., NOVOTNÁ, M. Přírodovědné exkurze ve školní praxi. Praha: UK, PedF, 2015. ISBN 978-80-7290-807-3.

Janík, T. et al. Kvalita ve vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2013.

Výukové materiály - dostupné v MOODLE.

Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (06.09.2023)

Testy ve výuce biologie

Zpětná vazba ve výuce biologie

Metody podporující rozvoj kritického myšlení

Tematický plán výuky přírodopisu

Kvalita výuky přírodopisu

Exkurze

Course completion requirements - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (06.09.2023)

aktivní účast na seminářích, vypracování a odevzdání zadaných úkolů v termínech daných vyučujícími

Learning resources - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (06.09.2023)

MOODLE: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=2860

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html