SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
School Project - OKNB3B015A
Title: Školní projekt
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 15 [hours]
Capacity: unknown / unknown (50)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lucie Hlaváčová, Ph.D.
PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (11.09.2023)
The course is focused on the use of project-based teaching in science education. Attention is paid to the theoretical foundations of project-based education, the issue of selecting the appropriate topic, the requirements of the included research activities, the student activation and their involvement in the project, project outputs and difficulties in implementation of PBE. The theoretical part also includes topics of the project evaluation and research findings. In the practical part of the course students design plan of own project and the functionality of sub-activities is verified in model teaching.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (11.09.2023)

15 hodin přímé výuky v prezenční podobě, z toho 7,5 hodiny přednáška představující teoretický obsah kurzu a 7,5 hodiny cvičení v rámci kterého studenti prezentují zpracované projekty včetně mikrodidaktických výstupů a reflektují další návrhy, obsahem nepřímé výuky bude samostudium studijních opor v Moodle a doporučené literatury a příprava vlastního projektu a jeho průběžná konzultace s vyučujícím

V případě nemožnosti prezenční výuky bude předmět vyučován prostřednictvím videohovoru v časech dle rozvrhu. Pro absolvování předmětu je nezbytná aktivní účast i v případě online výuky, tj. včetně přímé komunikace a prezentace vlastních výstupů.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (11.09.2023)
  • Maňák, J., & Švec, Š. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.
  • Kubicová, S. (2008). Projektová výuka v biologickém vzdělávání na ZŠ a SŠ. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • Coufalová, J. (2010). Projektové vyučování. Praha: Fortuna.
  • Dvořáková, M. (2009). Projektové vyučování v české škole. Praha: Karolinum.
  • Kubínová, M. (2002). Projekty (ve vyučování matematice) - cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  • Tomková, A., Kašová, J., & Dvořáková, M. (2009). Učíme v projektech. Praha: Portál.
  • Pavlasová, L., & Tarabová, E. (2010). Praktické úlohy a projekty z mikrobiologie. Příručka k projektu Alma Mater Studiorum. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  • Pouchová, M., & Pavlasová, L. (2010). K problematice hodnocení v projektové výuce. Komenský, 135(1), 26-29.
  • Rusek, M., & Dlabola, Z. (2013). What is and what is not a project? In M. Rusek & V. Köhlerová (Eds.), Projektové vyučování v chemii a souvisejících oborech (s. 14-19): UK PedF. 978-80-7290-291-0.
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (11.09.2023)
  • Principy projektového vyučování a jeho uplatnění v přírodovědném vzdělávání
  • Postup realizace projektu (volba tématu, motivace žáků, náležitosti správně navrženého projektu, volba výstupů, problémy realizace projektů)
  • Badatelské aktivity jakožto základ přírodovědně orientovaných projektů, principy IBSE
  • Hodnocení projektu a jeho dopadu na vzdělávání, výzkumné poznatky, evaluační nástroje
  • Zdroje námětů na projekty
  • Analýza publikovaných projektů ve vztahu k teoretickým východiskům, kurikulárním dokumentům a praktickým aspektům realizace
  • Příprava vlastního projektu, ověření funkčnosti dílčích aktivit
  • Prezentace a diskuse přípravy vlastního projektu 
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (11.09.2023)
Podmínkou pro získání zápočtu je vypracování přípravy vlastního krátkodobého projektu zaměřeného na přírodovědné vzdělávání na ZŠ nebo SŠ a její představení v rámci semináře. Zkoušku je možné získat vypracováním portfolia obsahujícího správná řešení úkolů (zadání viz kurz Moodle).
Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (11.09.2023)

Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7800

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html