SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Biology I - OKNB3B012A
Title: Didaktika biologie I
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 15 [hours]
Capacity: unknown / unknown (50)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Teacher(s): doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D.
RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Mgr. Anna Vitásková
Is pre-requisite for: OKNB3B022A
Annotation -
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (06.09.2023)
The course contains main topics of didactics of biology, geology and environmentalistics for using at upper secondary school. After attending the course student should know official czech school documents, forms and methods suitable for teaching particular topics of mentioned branches, czech textbooks of biology, geology and environmentalistics and important criterions for their choice and didactic aids. He should work out written preparation for teaching, know ways of checking results of teaching, prepare didactic test and propose its evaluation. He should explain organization of secondary school-leaving exam from biology. He should know possibilities of extracurricular scientific activities of students. He should be able to organize teaching according specific assignment for given group of students.
Descriptors - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (06.09.2023)

15H přímé výuky, z toho 7 hodin přednáška, 8 hodin cvičení, obsahem nepřímé výuky bude vypracování portfolia dle zadání vyučující a samostudium studijních opor

Literature - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (06.09.2023)

Altmann, A. Metody a zásady ve výuce biologii. Praha: SPN, 1975.

Maňák, J. - Švec, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.

Mojžíšek, L. Vyučovací metody. Praha: SPN, 1998.

Švec, V. - Filová, H. - Šimoník, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno: Pedagogická fakulta MU, 1998.

Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2006.

Chráska, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999. 91 s. ISBN 80-85931-68-0.

Kalhous, Z. - Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.

Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 60 s. ISBN 978-80-7290-643-7. Dostupné z: http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/02pavlasova.Kn.bl.TISK.pdf

Zormanová, L. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.

Rámcové vzdělávací programy pro ZV a G

Prezentace vyučující - dostupné v MOODLE

Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996

Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999

Doulík, P., Škoda, J. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011. ISBN  978-80-247-3341-8.

Učebnice pro výuku přírodopisu na 2. stupni ZŠ a biologie a geologie na SŠ

Requirements to the exam - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (06.09.2023)

znalosti v rozsahu sylabu kurzu, zkouška je ústní

Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (06.09.2023)
  1. Didaktika biologie jako vědní disciplína, její předmět, rozdělení, úkoly, struktura, metody výzkumu.

  2. Hierarchie vzdělávacích dokumentů v ČR. Národní program vzdělávání, RVP ZV, RVP G. Cíle základního a gymnaziálního vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti, vzdělávací obory a průřezová témata se vztahem k výuce biologie (případně geologie).

  3. Školní vzdělávací program, možnosti zařazení biologického učiva do ŠVP, metodická podpora tvorby ŠVP, roční tematické plány výuky přírodopisu a biologie (případně geologie).

  4. Didaktické zásady výuky biologie.

  5. Organizační formy výuky biologie.

  6. Metody výuky biologie.

  7. Učebnice a ostatní literární zdroje pro výuku biologie.

  8. Materiál a ostatní učební pomůcky pro výuku biologie.

  9. Příprava učitele na vyučovací hodinu.

  10. Kontrola studia, tvorba didaktických testů, hodnocení.

  11. Maturita z biologie – nové pojetí závěrečné zkoušky.

  12. Zájmová odborná činnost z oboru biologie, geologie a ekologie – SOČ, Biologická olympiáda, Ekologická olympiáda.

  13. Podvádění studentů, strategie učitele k jeho minimalizaci v jednotlivých formách a metodách výuky biologie.

 

Cvičení: 

učební styly – osobní profil, výukové aktivity

hodnocení učebnic přírodopisu

hodnocení pracovních listů přírodopisu

příprava na VH přírodopisu na ZŠ a biologii na SŠ

předmět přírodopis v RVP ZV a předmět biologie, geologie v RVP G

+ doplňující didaktické úlohy dle zadání

Course completion requirements - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (06.09.2023)

Zápočet

Podmínkou udělení zápočtu je účast na cvičení (povolena 1 absence) a odevzdání portfolia v elektronické podobě.

Hlavní témata obsahu portfolia:

učební styly – osobní profil, výukové aktivity

hodnocení učebnic přírodopisu

hodnocení pracovních listů přírodopisu

písemná příprava na hodinu pro ZŠ na dané téma

písemná přípravu na hodinu pro SŠ s využitím zadané metody výuky nebo výukové pomůcky

předmět přírodopis v RVP ZV a předmět biologie, geologie v  RVP G

+ doplňující didaktické úlohy dle zadání

Veškeré podklady k portfoliu budou studentům zasílány emailem, popřípadě předány přímo na cvičení.

 

Zkouška

Podmínkou účasti na zkoušce je udělení zápočtu. Zkouška probíhá ústní formou.

Learning resources - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (06.09.2023)

MOODLE: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8265

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html