SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Classroom Observation in Biology - OKNB2B104A
Title: Náslechová praxe v oboru biologie
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 4 [hours]
Capacity: unknown / unknown (60)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Is pre-requisite for: OKNB2B107A, OKNB2B105A
Annotation -
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (31.01.2019)
The course aimed at developing the students´ ability to observe teaching and to mediate the direct experience with the school environment. Students attend 6 biology lessons at ISCED 2 or ISCED 3 schools (eg lesson, laboratory practical, field trip). Students compose thematically oriented reflections. The reflections are focused on the monitoring of didactic activities, teaching methods, engaging pupils in teaching, assessing pupil´s learning and monitoring the strengths and weaknesses of the teaching process. Students thus have the opportunity to look from the position of an observer to the real biology teaching environment, which can be inspiring and contributing to their future practice in many ways.
Literature - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (17.04.2017)

Dytrtová, R., Krhutová, M. Učitel. Příprava na profesi. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6.

Janík, T. et al. Kvalita ve vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2013.

Kalhous, Z. - Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.

Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 60 s. ISBN 978-80-7290-643-7. Dostupné z: http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/02pavlasova.Kn.bl.TISK.pdf

Zormanová, L. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.

Metodický portál RVP – virtuální hospitace. Dostupné z:  http://audiovideo.rvp.cz/

Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (05.09.2017)

1. úvodní seminář (organizace praxe, požadované výstupy)

2. 6 hodin přímých náslechů výuky přírodopisu/biologie na ZŠ nebo SŠ – každý student individuálně

3. zpracování 6 reflexí dle požadovaného zadání – každý student individuálně

4. závěrečný reflektivní seminář

Course completion requirements - Czech
Last update: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (19.10.2018)

 - Účast na semináři

- 6 hodin náslechů výuky přírodopisu/biologie na ZŠ nebo SŠ dle zvolených škol (doporučuje se účast na školách, které jsou na seznamu fakultních škol: http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-119.html 

- Zpracování tematicky orientovaných reflexí a jejich odevzdání v elektronické podobě (viz MOODLE)

- Účast na společném kolokviu nad vypracovanými reflexemi (v první polovině ledna budou vypsány 2 termíny)

Před nástupem na praxi musí student povinně absolvovat kurz Proškolení před pedagogickými praxemi v MOOODLe. Po individuálním absolvování kurzu, včetně závěrečného testu, si vygeneruje osvědčení, které předloží garantovi.

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html