Last update: PhDr. Petr Novotný, Ph.D. (23.08.2017)
The aim of this course is to prepare students - future teachers of natural science and biology - to prepare and conduct practical forms of teaching these subjects. Students will acquire the methodology of collecting and preserving natural objects during lectures and will try to create a wide range of teaching aids. They will be perfected in laboratory and field optics, learn to create and care for biological and geological school collections.
During the course students will create their own collection of permanent microscopic specimens and other tools they can use during pedagogical practices and hopefully during their teacher's career.
Last update: PhDr. Petr Novotný, Ph.D. (23.08.2017)
Cílem tohoto předmětu je připravit studenty - budoucí učitele přírodopisu a biologie - pro přípravu a vedení praktických forem výuky těchto předmětů. Studenti si během kurzu osvojí metodiku sběru a konzervace přírodnin a vyzkouší si tvorbu širokého spektra přípravy učebních pomůcek s jejich využitím. Zdokonalí se v práci s laboratorní a terénní optikou a naučí se vytvářet a ošetřovat biologické a geologické školní sbírky. Seznámí se rovněž se zásadami zakládání a bezpečného provozu školní laboratoře, přípravy a vedení praktických cvičení a terénních exkurzí.
Během kurzu si studenti vytvoří vlastní kolekci trvalých mikroskopických preparátů a dalších pomůcek, kterou mohou využít během pedagogických praxí a následně během své kariéry učitele. Protokoly z laboratorních cvičení jim později poslouží jako jakási "osobní kuchařka návodů" pro realizaci praktických úloh.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Petr Novotný, Ph.D. (23.08.2017)
Základní:
ALTMANN, Antonín, 1975. Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. 3. uprav. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. Knižnice metodické literatury pro učitele.
KREMER, Bruno P., 2013. Mikroskop zcela jednoduše: preparace, barvení i digitální mikrofotografie krok za krokem. 1. vyd. Praha: Aventinum. Fotografické atlasy. ISBN 978-80-7151-372-8.
LIŠKOVÁ, E., 2010. Biologická školní technika: příručka k projektu Alma Mater Studiorum. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-449-5.
MOUREK, Jan a Eva LIŠKOVÁ, 2010. Biologické sbírky - metody sběru, preparace a uchovávání: příručka k projektu Alma Mater Studiorum. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-450-1.
ZIEGLER, Václav, 2002. Geologická školní technika rychle a stručně. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-082-4.
Rozšiřující:
BUCHAR, Jan, 1993. Práce ze zoologie: určeno posluch. přírodovědecké fakulty. 2. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-7066-711-8.
HANEL, L. 2001: Akvaristika. Biologie a chov vodních živočichů. I.Obecná část. Skriptum Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze.
HANEL, L. 2004: Akvaristika. Biologie a chov vodních živočichů. II.Speciální část. Skriptum Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze.
KEATING, Richard C., 2014. Preparing plant tissues for light microscopic study: a compendium of simple techniques. St. Louis: Missouri Botanical Garden Press. Monographs in systematic botany from the Missouri Botanical Garden, vol. 130. ISBN 978-1-930723-28-3.
KŘÍSA, B., PRÁŠIL, K. a kol., 1994: Sběr, preparace a konzervace rostlinného materiálu. Skriptum Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze.
STORCH, Volker a Ulrich WELSCH, 2009. Kükenthal - Zoologisches Praktikum. 26. Aufl. 2009. B.m.: Spektrum Akademischer Verlag. ISBN 978-3-8274-1998-9.
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Petr Novotný, Ph.D. (23.08.2017)
Metody tvorby trvalých mikroskopických preparátů, použití různých typů médií
Sběr, preparace a didaktická práce s rostlinným materiálem
Sběr, preparace a didaktická práce v geologii a paleontologii
Sběr, preparace a didaktická práce s bezobratlími
Zpracování osteologického materiálu
Dermoplastické preparáty
Měřící technika ve výuce biologie
Digitální technologie ve výuce biologie
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Petr Novotný, Ph.D. (23.08.2017)