SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Activating Methods of Biology Teaching - OKNB1B150B
Title: Aktivizující metody výuky biologie
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (60)
summer:unknown / unknown (60)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D.
Teacher(s): doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D.
PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (27.01.2024)
The course focuses on the possibilities of using activating methods in teaching science and biology. In the course, students are introduced to selected activating methods, which are demonstrated by practical examples of the application of methods in teaching science and biology. Attention is paid to the practical training of the selected methods and their integration into the context of teaching objectives and possibilities of its implementation.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (27.01.2024)

Přímá výuka probíhá v prezenční podobě ve formě cvičení. Nepřímá výuka se skládá ze studia podkladů a literatury, přípravy výukovýc aktivit podle zadání a zpracování výstupní seminární práce.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (27.01.2024)
  • Grecmanová, H., Urbánková, E. 2007. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Hanex. Olomouc. 178 s. ISBN: 80-857883-73-8.
  • Kotrba, T. – Lacina, L. Aktivizační metody ve výuce. Brno: Barrister and Principal, 2011.
  • Pavlasová, L., Hrouda, L., Teodoridis, V., Andresk, J., Říhová, D., Vančata, V., Novotný, P., Řezníček, J., Novotná, M. Přírodovědné exkurze ve školní praxi. Praha: UK, PedF, 2015. ISBN 978-80-7290-807-3.
  • Petr, J. Možnosti využití úloh z biologické olympiády ve výuce přírodopisu a biologie. Inspirace pro badatelsky orientované vyučování. České Budějovice: Pedagogická fakulta, 2014.
  • Teplá, M. a kol. Bádáme, objevujeme a zkoumáme svět kolem nás – biologie (1. díl). Praha: P3K, 2015.
  • Teplá, M. a kol. Bádáme, objevujeme a zkoumáme svět kolem nás – biologie (2. díl). Praha: P3K, 2015.
  • Králíček, I. Moderní přístupy k výuce biologie. Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové.
  • Silbermann, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997.
  • Sitná, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2009.
  • Materiály v Moodle
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (27.01.2024)
  • Praktické formy výuky (laboratorní cvičení, exkurze, praxe)
  • Využití ICT ve výuce biologie
  • Biologická témata v průřezových tématech RVP
  • Integrovaná výuka přírodovědných předmětů
  • Distanční vzdělávání v biologii
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (27.01.2024)
Podmínkou ukončení předmětu je 1) aktivní účast na výuce a 2) zpracování hodnoceného výstupu ve formě přípravy výukového celku s využitím zadaných aktivizujících metod, jejich obhájení, modelová realizace v rámci cvičení a odevzdání v podobě seminární práce.
Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (27.01.2024)
Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=13826
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html