SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Biology Teacher Training with Reflection (ISCED 2) - OKNB1B110A
Title: Souvislá praxe z biologie na ZŠ s reflexí
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 6
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 24 [hours]
Capacity: unknown / unknown (25)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Is provided by: OKNB3B023A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Linda Brůnová, Ph.D.
PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Pre-requisite : OKNB1B105A
Interchangeability : OKN1302009
Is pre-requisite for: OKNB1B113A
Annotation -
Last update: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (30.01.2023)
The aim of the course is to develop the students' skills to implement the teaching of biology at lower secondary school (ISCED 2). In particular, the skills of preparation and practical implementation of biology teaching are developed. In the first phase, the student, under the guidance of an accompanying teacher, is introduced to aspects of the practical implementation of science teaching in lower secondary school (at least 8 teaching hours). Subsequently, he/she independently prepares and implements science lessons (at least 24 lessons). The course includes reflective seminars in which the main focus is on the analysis and suggestions for modifications of the implemented teaching.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (30.01.2023)

Výuka spočívá v úvodním semináři (4 VH), jednom průběžném reflektivním semináři (4 VH) a závěrečném semináři s kolokviem (4 VH). Dále v aktivním seznámení se s výukou na ZŠ (minimálně 8 VH), přípravě, realizaci a vlastní reflexi výuky přírodopisu na ZŠ (minimálně 24 VH) s průběžnou reflexí s fakultním učitelem a plněním zadaných úkolů.

Semináře budou probíhat i v období vymezeném na řešení praxí.

Zasílání videozáznamů bude probíhat přes uložiště (přesný odkaz bude sdělen na úvodním setkání). Ostatní úkoly budou odevzdány do MS Teams, kde také bude probíhat zpětná vazba k zaslaným materiálům.

V případě nemožnosti prezenční výuky budou praxe plněny účastí na online výuce. Semináře budou probíhat prostřednictvím videohovoru v časech dle rozvrhu.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (30.01.2023)
  • Čapek, R. (2015). Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Grada.
  • Dytrtová, R. (2009). Učitel-Příprava na profesi. Grada.
  • Hrabal V., Pavelková, I. (2010). Jaký jsem učitel. Portál
  • Kolektiv autorů (2012). Jak být dobrý učitel?: Tipy a náměty pro třídní učitele. Raabe
  • Kolektiv autorů (2012). Problémy se třídou?: Tipy a náměty pro třídní učitele. Raabe
  • Řezníček, J., Rusek, M. (2014). DidaEtika : opora pro studenty na souvislých pedagogických praxích a pro začínající učitele. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
  • Sieglová, D. (2019). Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Grada.
  • Vašutová, J. (2009). Být učitelem. Co by měl učitel vědět o své profesi. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
  • Učebnice pro výuku přírodopisu na 2. stupni ZŠ
  • Mazáčová, N. (2014) Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů 2. stupně ZŠ a SŠ. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
  • Fisher, R., & Balcar, K. (2004). Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Portál
  • Cangelosi, J. S. (2000). Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Portál.
  • Jančaříková, K. a kol. (2022). Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (30.01.2023)

1. úvodní seminář (organizace praxe, požadované výstupy, metodika tvorby příprav na výuku)

2. praxe – každý student individuálně (minimálně 8 vyučovacích hodin aktivního seznámení s výukou, minimálně 24 samostatně učených vyučovacích hodin a další činnosti ve škole mimo vyučování)

3. rozbor vlastních vyučovacích hodin s fakultním učitelem

4. hospitace vyučujícím z KBES na 1 vyučovací hodině formou pořízení videozáznamu z hodiny dle pokynů/umožnění on-line hospitace v hodině a následný rozbor

6. zpracování reflexí a úkolů dle zadání – každý student individuálně

5. reflexe v rámci seminářů na fakultě

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (30.01.2023)
  • absolvování kurzu Proškolení před pedagogickými praxemi v MOODLe a odevzdání vygenerovaného osvědčení
  • odevzdání dohody o provedení práce uzavřené s fakultním učitelem
  • 8 VH aktivního seznámení s výukou přírodopisu na ZŠ
  • příprava, realizace a písemná reflexe 24 VH přírodopisu na ZŠ
  • odevzdání všech úkolů a splnění dalších požadavků dle zadaných termínů (pokud nebudou úkoly odevzdány včas, není možná účast na reflektivním a závěrečném reflektivním semináři a tedy ani ukončení předmětu)
  • aktivní účast na všech seminářích (úvodní - 180 min, průběžný - 180 min, závěrečný - 180 min)
  • umožnění hospitace na 1 vyučovací hodině formou pořízení videozáznamu z hodiny dle pokynů/umožnění on-line hospitace v hodině a aktivní účast na následném rozboru výuky
  • odevzdání hodnocení fakultního učitele
Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (30.01.2023)
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aM_MN3dR0EoWLMnx7IHxcGrOK30rf3exNg3Zm9GPAq-M1%40thread.tacv2/conversations?groupId=e196e56a-8af6-426f-a9c1-7381f59bce26&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html