SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Interaction, Relationship, Communication - OKN913040
Title: Interakce, vztahy, komunikace
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 0/0, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
doc. PhDr. Karel Hnilica, CSc.
Aim of the course - Czech
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.04.2015)

Cílem kurzu je rozšířit poznání studentů/ek o vztazích a komunikaci v nich a prohloubit praktické dovednosti s tím související.

Literature - Czech
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.04.2015)

Výrost, J.; Slaměník, I. (1998). Aplikovaná sociální psychologie I. Praha: Portál.

Výrost, J.; Slaměník, I. (2001). Aplikovaná sociální psychologie II. Praha: Grada.

Mareš, J.; Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: CDVU MU.

Hewston, M. (1989). Causal Attribution: From Cognitive Processes to Collective Beliefs. Oxford: Blackwel.

Fiske, S. T.; Taylor, S. E. (1991). Social Cognition. New York: McGraw-Hill.

Weber, A. L.; Harvey, J. H. (eds.) (1994). Perspectives on Close Relationships. Boston: Allyn and Bacon.

Aktuální texty z časopisu Journal of Social and Personal Realationships

Syllabus - Czech
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.04.2015)

Kurz bude probíhat v přibližně 13 setkáních, která budou rozdělena do tří bloků. Těmi jsou

a) Principy a omezení interakce a komunikace, b) Sociální vnímání a poznávání jako součást komunikace, c) Interpersonální vztahy.

Každý blok bude tvořen teoretickými poznatky, které jdou nad rámec učiva probíraného v kurzu Sociální psychologie I. Zároveň prezentované údaje budou využity v řešení praktických situací. Prostřednictvím sociálních aktivit studující představovaným teoriím lépe porozumí, uvědomí si jejich relevanci a zvýší svoji citlivost pro vnímání sociální reality.

Hlavní probíraná témata:

a) Principy a omezení interakce a komunikace:

? sociální vlivy

? konformita

? vyhovění

? autorita a poslušnost

? neverbální komunikace

? verbální komunikace a persuase

? řízené utváření dojmu (impression management) a sebepresentování

b) Sociální vnímání a poznávání jako součást komunikace

atribuční teorie
teorie laické psychologie (Heider)
teorie inference (Jones, Davis)
kovariační model (Kelly)
teorie sebepercepce
individuální rozdíly a atribuční styly
atribuce v interpersonálních vztazích
atribuční chyby (základní chyba, efekt chybného konsensu, sebesplňující proroctví)
atribuce v širším sociálním kontextu
stereotypy

c) Interpersonální vztahy:

definice a klasifikace vztahů
interpersonální vztahy
organizační vztahy
sociální vztahy
úrovně analýzy interpersonálních vztahů
individuální úroveň analýzy
dyadická úroveň analýzy
systemická úroveň analýzy
způsoby analýzy interpersonálních vztahů
analýza korelací
sekvenční analýza
multivariační analýza (SRM)
teorie interpersonálních vztahů a teorie lásky
teorie attachmentů (Ainsworth, Bowlby, Hazan a Shaver)
teorie vášnivé a vřelé lásky (Hatfield)
evoluční základ lásky
Sternbergova teorie lásky
jiné teorie lásky (Rubin, Rusbultová, Fromm, Altman a Taylor)
motivace utváření vztahů
osobnost a interpersonální vztahy
vývojové etapy interpersonálních vztahů
faktory ovlivňují vznik a vývoj vztahu
proximita (fyzická, sociální, psychologická)
podobnost
fyzická přitažlivost
stereotyp ?Co je hezké, to je dobré?
teorie přitažlivosti

ZAČLENĚNÍ KURZU:

Kurz navazuje bezprostředně na povinný kurz Sociální psychologie I. Vychází z poznatků, které si studující v tomto kurzu osvojili, ale prohlubuje je a dále je prověřuje v praktických aktivitách. Jejich prostřednictvím si mohou studující lépe uvědomovat komplexnost sociální reality, posilovat svojí citlivost a nacvičovat nové způsoby chování. Kromě toho kurz rozšiřuje i informace získané v jiných kurzech, například vývojová psychologie, psychologie osobnosti a poradenská psychologie.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html