SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
School Psychology - OKN913021
Title: Školní psychologie
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc.
doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Pre-requisite : OKN913004
Aim of the course - Czech
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.04.2015)

Cílem kurzu je poskytnout studentům teoretickou průpravu pro práci školního psychologa i dobrou orientaci v začlenění školní psychologie do systému poskytování poradenských služeb ve školství. Jedná se o vymezeni úkolů a rozdílů v práci jednotlivých složek poradenství ve školství, otevření možnosti spolupráce těchto složek.

Studenti budou seznámeni se specifiky práce s jednotlivými cílovými skupinami, s oblastmi diagnostické a intervenční práce a vytvoří si k nim portfólio diagnostických a intervenčních technik. Pozornost bude také věnována legislativnímu a etickému zakotvení práce a vedení dokumentace v souladu s ním.

Literature - Czech
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.04.2015)

ODBORNÁ LITERATURA A STUDIJNÍ ZDROJE

ATKINSON, R., L. A KOL.: Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001.

BENDL, S:, KUCHARSKÁ, A.(ED.) A KOL.: Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha: UK PedF, 2008.

CANGELOSI, J. S.: Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994.

ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování.. Praha: Portál, 1997.

ČÁP, J., MAREŠ, J.: Psychologie pro učitele.. Praha: Portál, 2001, 2007.

DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha: H +H, 1992

DAŘÍLEK, P., KUSÁK, P.: Pedagogická psychologie. Olomouc: UP, 2000.

DRYDEN,W.: Poradenství. Portál: Praha, 2008.

DYTRTOVÁ, R., KRHUTOVÁ, M. Učitel. Praha: Grada, 2009.

FONTANA, D.: Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2010.

GARDNER, H. Dimenze myšlení.. Práce: Portál, 1999.

GABURA J.; PRUZJNSKA, J.: Poradenský proces. Praha: Slon, 1995.

GAVORA, P. Akí sú moji žiaci. Pedagogicka diagnostika žiaka. Nitra: Enigma, 2010.

GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997.

HADJ MOUSSOVÁ, Z.: Pedagogicko-psychologické poradenství I. Vybrané problémy. Praha: UK PedF, 2005.

HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J.: Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha: UK PedF, 2002.

HADJ MOUSSOVÁ, Z.: Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: UK PedF, 2004.

HELUS, Z.: Pedagogická psychologie.. Praha: UK PdF, 1993.

HRABAL, V.: Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN, 1989.

HRABAL, Vl. a Vl. (st. + ml.): Diagnostika. Praha: Karolinum, 2002.

HRABAL, V.a kol.: Testy a testování ve škole. Praha: UK, 1992.

HRABAL, V., LUSTIGOVÁ, L., VALENTOVÁ, L.: Testy a testování ve škole. Praha: UK, 1994.

HUTNEROVÁ, M.: Účinné vyučování v kostce. Praha: Portál, 1999.

KAHN, N., B. Jak efektivně studovat a pracovat s informacemi. Praha: Portál, 2001.

KOHOUTEK, R. Základy užité psychologie. Brno: Cerm, 2002.

KOLÁŘ, M.: Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997.

KOLÁŘ, M.: Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011.

KOLUCHOVÁ, J., MORÁVEK, S. Psychologická diagnostika dětí a mládeže. Olomouc: UP, 1991.

KOPŘIVA, K.: Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997.

KUCHARSKÁ, A. (ED).: Specifické poruchy učení a chování. Praha: IPPP ČR, 1994, DYS., 1995, Portál, 1996, 1997 - 98, 1999, 2000, 2005.

MERTIN, V; KUCHARSKÁ, A.: Integrace žáků se specifickými poruchami učení - od stanovení diagnostických kritérií k poskytování péče všem potřebným žákům. Praha: IPPP ČR, 2007.

LANGOVÁ, M.: Psychologické aspekty školního poradenství. Ústí n.L: UJEP, 2005.

MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998.

MATĚJČEK, Z.: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991.

MATĚJČEK, Z.: Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN,1992.

PASCH, M. A KOL. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998.

SLAVÍK, J.: Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999.

Standardy pro pedagogické a psychologické testování (APA). Praha: Testcentrum 2001.

STERNBERG, R., L. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002.

SVOBODA, M. (ed.), KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001.

ŠVANCARA, J. A KOL.: Diagnostika psychického vývoje. Praha: Avicenum 1980.

RUISEL, I. Inteligencia a myslenie. Bratislava: Ikar, 2004.

ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada,1995.

VÁGNEROVÁ, M.: Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2001.

VÁGNEROVÁ, H., VALENTOVÁ, L.: Psychický vývoj dítěte a jeho variabilita. Praha: SPN, 1992.

ZAPLETALOVÁ, J. A KOL.: Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v PPP. Praha: IPPP ČR, 2007.

ZELINKOVÁ, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2002.

ZPRAVODAJ Pedagogicko-psychologické poradenství. Praha: IPPP ČR.

 

Elektronické informační zdroje

http://spp.ippp.cz/sites/studijni-materialy.html

http://rspp.cz/

http://www.ippp.cz/

http://www.testcentrum.com/

http://www.psychodiagnostika-sro.cz/cz/index.asp

http://www.psychodiagnostika.cz/

http://cmps.ecn.cz

http://www.odyssea.cz/

http://www.sikana.org/

http://www.dyscentrum.org/

http://pf.ujep.cz/user_files/skolni%20psycholog.pdf

http://pf.ujep.cz/user_files/2007_%C5%A0koln%C3%AD%20psychologie2.ppt

http://www.msmt.cz/dokumenty

http://www.msmt.cz/file/11075

http://www.zsskolni-rce.cz/web/dokumenty/eticke_normy_prace_skolniho_psychologa.pdf

http://capz-esprit.sweb.cz/prispevky/dokumenty/kodex_cmps.html

http://www.iaevg.org/iaevg/nav.cfm?lang=2&menu=1&submenu=2

 

Legislativní odkazy

http://sbirkazakonu.sweb.cz

http://www.msmt.cz/file/11075

Č. j.  4557/2010-80 SEZNAM PLATNÝCH PŘEDPISŮ V RESORTU ŠKOLSTVÍ,  MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY podle stavu k 1. 6. 2010

Z. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) ve znění pozdějších předpisů

Z. 563/2004 sb. o pedagogických pracovnících ve znění pozdějších předpisů

Z. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů ve znění pozdějších předpisů

Vyhl. 72/2005 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ve znění Vyhl. 116/2011

Vyhl. 73/2005 o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných ve znění Vyhl. 147/2011

Informace MŠMT k zabezpečení vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami s podporou asistence č.j. 14 453/2005-24

Vyhl. 14/2004 o předškolním vzdělávání ve znění 43/2006

Vyhl. 48/2005 o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky ve znění 454/2006

Vyhl. 13/2004 o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři  ve znění 374/2006 a 400/2009

Vyhl. 671/2004, kterou se stanoví podrobnosti o organizaci přijímacího řízení ke vzdělávání ve středních školách ve znění 422/2006, 46/2008 a 394/2008

Vyhl. 177/2009 ve znění 90/2010, 274/2010, 54/2011 a 273/2011o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou

Vyhl. 364/2005 o vedení dokumentace škol a školských zařízení a školní matriky a o předávání údajů z dokumentace škol a školských zařízení a ze školní matriky (vyhláška o dokumentaci škol a školských zařízení), ve znění vyhlášek č. 389/2006 Sb. a č. 226/2007 Sb.

Metodický pokyn MŠMT k výchově proti projevům rasismu, xenofobie a intolerance č. j. 14 423/99-22, Věstník MŠMT sešit 5/1999

Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci  a řešení šikanování  mezi žáky škol a školských zařízení č. j. 28 275/2000-22, Věstník MŠMT sešit 1/2001

Metodický pokyn MŠMT k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví č. j. 10 194/2002-14, Věstník MŠMT sešit 3/2002

Strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu MŠMT na období 2005-2008 (10 844/2005-24)

Metodický pokyn MŠMT k primární prevenci, sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízení, č.j. 20 006/2007-51

Syllabus - Czech
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.04.2015)

1. Vymezení školní psychologie

Školní psychologie vs. pedagogická psychologie, školní psychologie vs. poradenská psychologie.

- akademická pedagogická psychologie vs. aplikované (praktické) disciplíny

- pedagogická psychologie

- poradenská psychologie

- školní psychologie - problémy a klíčová témata

 

2. Stav školní psychologie ve světě a u nás

Modely školní psychologie ve světě, školní psychologie u nás

 

3. Začlenění školní psychologie do systému poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních

3.1 Úkoly a standardní činnosti školských poradenských zařízení

3.2 Úkoly a standardní činnosti školních poradenských pracovišť

Různá pojetí práce školního psychologa

(případová práce x práce zaměřená především na systém/klima školy)

Oblasti práce školního psychologa

- Screening

- Prevence

- Diagnostika

- Intervence

- Poradenství a konzultace (pro všechny součásti systému školy)

- Informační, metodická a vzdělávací činnost (pro všechny součásti systému školy)

- Koordinační funkce školního psychologa (pro práci školního poradenského pracoviště i celého systému školy)

Specifika práce školního psychologa v různých typech škol (ZŠ s MŠ, ZŠ, speciální školy, SŠ…)

Specifika práce školního a poradenského psychologa (rozdíly, podobnosti, rozdělení úkolů a možnosti spolupráce)

Projekty zaměřené na školní poradenská pracoviště (zkušenosti, výhody a nevýhody různých způsobů financování a řízení práce školních poradenských pracovišť)

 

4. Práce školního psychologa podle cílových skupin

4.1 Spolupráce v rámci systému školy

Práce se žákem

Práce se třídou

Práce s rodičem

Práce se školním poradenským pracovištěm

Práce s třídním učitelem

Práce s učitelským sborem

Práce s vedením školy

Práce s dalšími pedagogičtí pracovníci školy

 

4.2 Místo školního psychologa mezi jednotlivými prvky systému školy (možná úskalí, práce se zakázkou)

4.3 Spolupráce mimo systém školy

Školská poradenská zařízení a střediska výchovné péče

Regionální neziskové organizace zaměřené na podporu dětí a rodin

Orgány sociálně právní ochrany dětí

Policie ČR

Lékaři

 

5. Diagnostické postupy v práci školního psychologa

- otázka proč, jak a kdy provádět psychologickou diagnostiku ve školním poradenském pracovišti

- diagnostika specifických oblastí

- věková specifika a vývojový aspekt, zralost jednotlivých funkcí a celé osobnosti

- konkrétní diagnostické postupy klinické i testové ve školním poradenském pracovišti, diagnostické nástroje

 

6. Intervence v práci školního psychologa

Intervence v individuální případové práci

Intervence ve skupině a ve prospěch skupiny

Věková specifika, která je třeba zohledňovat při individuálních i skupinových intervencích

Intervence preventivní

Intervence nápravné

Intervence krizové (pravidla, metody a postupy)

Poradenství v oblasti profesionální volby

Poradenství v rozvoji osobnosti

Poradenství a výchova pro zvládání  náročných životních situací

Využití peer prvků v intervencích

Intervenční techniky a metody

 

7. Dokumentace, práce s informovaným souhlasem, práce s informacemi, zásady důvěrnosti a spolehlivosti

Informovaný souhlas

Obsah a význam informovaného souhlasu klientů s poradenskou službou ve školním poradenském pracovišti.

 

8. Předpisy upravující výkon profese psychologa ve školství, etické normy

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html