SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to Bahavioral Therapy - OKN913017
Title: Úvod do behaviorální psychoterapie
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 0/0, C [HT]
Extent per academic year: 14 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (24)
summer:unknown / unknown (24)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. PhDr. Vladimír Hrabal, CSc.
Pre-requisite : OKN913002
Aim of the course - Czech
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.04.2015)

Cílem kurzu je seznámit studenty s principy a modely kognitivní behaviorální psychoterapie.

Literature - Czech
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.04.2015)

Možný, P., Praško, J. (1999): Kognitivně-behaviorální terapie. Úvod do terapie a praxe.

Praha: Triton

Vymětal, J. A kol. (2004): Obecná psychoterapie (2. Vydání). Praha: Grada

Evers-Heigl, A. Heigl, F., Ott, J., Rüger, U. (1997) Lehrbuch der Psychotherapie. (3. Aufga-be), Stuttgart: Gustav Fischer

Kanfer, F.H., Reinecker, H., Schmelzer, D. (1996): Selbstmanagement-Therapie (2. Auflage). Berlin: Springer Verlag

Mrgraf, J. (Hrsg.) (1996): Lehrbuch der Verhaltenstherapie. Band 1.,2. Berlin: Springer Ver-lag

Reimer, Ch., Eckert, J., Hautzinger, M., Willke, E. (2007): Psychotherapie ? Ein Lehrbuch für Psychologen (3. Auflage), Heidelberg: Springer Verlag

Sulz, S.K. (1999): Strategische Kurzzetherapie. CIP-Medizin, München

Syllabus - Czech
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.04.2015)

Kurz sestává ze dvou bloků:

a) analýza chování jedinců trpících psychickými poruchami s důrazem na depresivní syptoma-tiku

b) Vedení psychoterapeutického rozhovoru ? obecné principy s konkrétní aplikací v prvním rozhovoru s pacientem.

Analýza chování jedinců trpících psychickými poruchami s důrazem na depresivní

symptomatiku

V úvodu kurzu jsou studenti seznámeni se stavem kognitivní behaviorální terapie v Německu, psychoterapeutickým zákonem, který vstoupil v Německu v platnost v roce 1999, s formálním postupem v případě nároku na psychoterapeutické léční a formálním rámcem průběhu psychoterapeutického léčení.

Navazuje definice psychických poruch v pojetí kognitivní behaviorální terapie doplněná vi-deozáznamy z rozhovorů s pacienty s různými psychickými poruchami (depresivní, psycho-tickou a úzkostnou symptomatikou), přičemž je kladen důraz na obecné charakteristiky proje-vu psychických poruch v každodenní komunikaci. Cílem je přitom senzibilizovat percepci studentů psychologie vzhledem k signálům psychického utrpení, neadaptovanosti, iracionality a dalším projevům psychických poruch, mimo jiné i s fokusem na vlastní introspekci pozoro-vatele (teoretický výklad je doprovázen videozáznamy).

Další část kurzu je věnována definici psychického zdraví a kontinuu psychické zdraví- psy-chická nemoc v oblasti vnitřních pocitů a využívání potenciálů s přechodem k definici zá-kladních principů kognitivní behaviorální terapie, jako terapeutického směru orientovaného na empirickou psychologii a teorie procesu učení, přičemž základním východiskem porozu-mění psychickým poruchám je analýza podmínek, které psychické poruchy predisponují, vy-volávají a udržují. Dalšími významnými principy jsou cílová orientace, aktivní práce pacienta a transparence terapeutického procesu a vulnerabilita jako pravděpodobnostní princip výskytu faktorů zvýhodňujících vznik poruchy.

Popis základních fází účinné kognitivní behaviorální terapie je studntům osvětlován na tříkro-kovém modelu Sulze:

  • individuální analýza podmínek vzniku psychické poruchy
  • systematická analýza cílů plánované psychoterapie a
  • strategické plánování terapeutického postupu.

Uvedené tři fáze jsou studentům přiblíženy pomocí vybraných videozáznamů odpovídajících výseků několika terapeutických hodin.

Vlastní analýza chování pacientů s psychickými poruchami je rozdělena do dvou částí,

mikroanalýzy a makroanalýzy

a) Mikroanalýza je věnována analýze konkrétních sekvencí každodenního chování paci-enta na úrovni jeho kognicí, emocí a konkrétního chování jak ve smyslu činností, tak i sociálních komunikací. Uvedený způsob analýzy je ilustrován jednak na obecném mo-delu vzniku psychických poruch v individuálním vývoji pacientů z hlediska životních podmínek, subjektivních koncepcí o fungování světa a patogenního utváření života. Model je přiblížen na kazuistice jedné pacientky ? studentky lékařství trpící depresivní poruchou.

b) Makroanalýza - funkcionální analýza a anlýza podmínek vzniku poruchy je studentům objasněna na základě Kanferova S-O-R-K modelu, centrálního modelu vzniku psy-chických poruch kognitivně behaviorálního psychoterapeutického přístupu. Důraz je přitom kladen na objasnění základních komponent modelu: stimulu, zprostředkující funkce organismu na úrovni kognitivní, emocionální a fyziologické, reakce (sympto-matiky) a zpevňující funkce krátkodobých a dluhodobých konsekvencí jako pozitivní-ho zpevnění, negativního zpevnění, trestu a odměny..

V dalším kroku je uvedená analýza konkretizována na modelu vzniku deprese jako ztráty je-diného zdroje sebehodnoty jedince. Model je konkretizován na kazuistice jednoho suicidující-ho pacienta a videozáznamu analýzy vzniku depresivní poruchy v rozhovoru s depresivním pacientem nacházejicím se s touto diagnouzou v psychoterapeutickém léčení. Uvedená analý-za je doplněna vytvořením S-O-R-K modelu vzniku poruch u tohoto pacienta. Následuje cvi-čení ve trojicích ve kterém se studenti vystřídají v rolích terapeuta, pacienta a pozorovatele, přičemž centrálním úkolem je na základě obdržené písemné kazuistiky (rozpracované pro roli pacienta) po sehrání této role v terapeutickém rozhovoru vytvořit odpovídají S-O-R-K model a představit jej celému kurzu.

První část bloku je uzavřena jednak analýzou negativních vlivů osobních potřeb cílů terapeuta v případě nedostatečné sebereflexe na jeho práci a to především z hlediska potřeb vlivu a so-ciální moci (kontroly), výkonových potřeb, potřeb afiliace a dalších potřeb, jednak definic rolového chování terapeuta, především z hlediska nepřiměřeného rolového chování. Jedná se především o asymetrické role, které jsou z hlediska kognitivní behaviorální terapie kontrain-dikované, jako rodič-dítě, učitel-žák, lékař-pacient a.d.

Vedení psychotherapeutického rozhovoru ? obecné principy s konkrétní aplikací v prním rozhovoru s pacientem.

V úvodní části druhého bloku jsou studenti seznámeni se sedmi fázemi průběhu kognitivní behaviorální terapie podle Frederika Kanfera ? jednoho z nejvýznamějších zakladatelů tohoto terapeutického směru. Jedná se přitom o fázi:

  • vytvoření výhodných počátečních podnínek (strukturaci rolí, vytvoření aliance terapeuta s pacientem, zmapování poruchy a očekávání pacienta, vytvoření pracovního modelu podmínek vzniku udržování poruchy),
  • vytvoření motivace ke změně a předběžný výběr oblastí změn (využití motivačních zdrojů pacienta k práci na změně)
  • analýzy chování a funkcionálního modelu poruchy (makro a mikroanalýza)
  • domluvení cílů terapie
  • plánování výběr a nasazení specielních metod terapie
  • hodnocení pokroků pacienta v terapii (průbežná diagnostika)
  • konečnou: optimalizaci výsledků terapie, a proces, aplikace naučeného v budoucnosti,

Jednotlivé fáze terapeutického procesu jsou studentům ilustrovány pomocí videozáznamů odpovídajících výseků z několika psychoterapeutických sezení s různými pacienty.

Následuje seznámení se základními metodami kognitivní behaviorální terapie, od rozpracová-ní modelu vzniku a průběhu poruchy (s pacientem), přes metody registrace chování, emocio-nálních stavů a kognitivních procesů pacientů, metodu kognitivní restrukturace systematické desenzibilizace po tréning sociální kompetence a experimenty chování. Tato část je doplněna jednak krátkým relaxačním cvičením progresivní svalové relaxace podle Jacobsona a dalšími videozáznamy z terapeutických hodin (včetně konfrontace in vivo

Jako rámcový předpoklad pro vlastní vedení terapeutického vedení rozhovoru je studentům osvětlena výstavba terapeutického sezení od úvodní části, přes přípravu a práci na centrálním tématu terapie, po fázi zakončení sezení ? přípravu přechodu pacienta z terapeutické situace do každodenního života.

Vlastní téma tohoto bloku: vedení terapeutického rozhovoru je rozděleno do následujících částí:

  • úroveň bazální komunikace verbální i nonverbální
  • úroveň vztahová a emocionální a
  • úroveň analýzy chování

Důraz je přitom kladen na nondirektivní vedení rozhovoru podle Rogerse, na základě video-záznamu z jednoho Rogersova terapeutického sezení, s objasněním základních principů toho-to vedení terapeutického rozhovoru a možných chyb, kterým se psychoterapeut má vyvarovat.

Analýza chování v psychoterapeutickém rozhovoru je ilustrována videozáznamem z terapeutického sezení Kanfera, přičemž jsou objasněny základní principy postupu minimál-ních kroků, zjišťování pravděpodobnosti výskytu a zoomování.

Další sekvence je věnována objasnění vedení prvního rozhovoru s terapeutickým pacientem a jeho jednotlivých komponent od úvodního přivítání, přes exploraci, předběžného modelu po-ruchy a předběžné diagnosy až po osvětlení principů a postupů kognitivní behaviorální terapie a organizační záležitosti.

Závěrečná část bloku je věnována cvičení úvodního rozhovoru ve trojicích v rolích definova-ných přidělenými kazuistikami. Cvičení jsou nahrávána na videozáznam, který slouží studen-tům jako pozitivní zpětná vazba.

Začlenění kurzu

Obecným předpokladem kurzu jsou především znalosti teorií učení, kognitivních procesů a psychologie

Specielní předpoklady pak jsou psychopatologie , případně semináře poradenství.

Kurz sám je zaměřen na předání základních znalostí v oblasti kognitivní behaviorální terapie jako předpoklad o rozhodování o další odborné kariéře studentů a jako základní vybavení kaž-dého psychologa při konfrontaci s psychickými poruchami v jeho každodenní práci pro pří-padné rozhodování o dalším postupu v práci s klienty trpícími psychickými poruchami (osvo-jení si dovedností pro orientační rozhovor a znalostí pro rozhodování o případné psychotera-pii). Kurz sám není zamýšlen jako předpoklad pro jiné kurzy či semináře.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html