Lectures are focused mainly on primatology, evolutionary, paleobiological and biosocial topics of physical anthropology. It will concentrate on general evolution of hominids, apes biology and behavior, phylogeny of primates in general, evolution of hominids with a special regards to origin and evolution of genus Homo and human colonisation of the World.
Last update: VANCATA/PEDF.CUNI.CZ (04.11.2014)
Přednáška z fyzické antropologie se soustředí především na evoluční aspekty fyzické antropologie a biologickou a kulturní podstatu vlastností člověka a jeho předků a jejich biologickou variabilitu. Přednáška se v první části zaměřuje na primáty, poloopice a vyšší primáty, zvláště pak na lidoopy. Důraz je kladen na pochopení základních aspektů adaptací, chování a ekologie primátů. U lidoopů pak také na funkci sociální struktury, a vybrané aspekty genetiky a fyziologie. Část fylogenetická se zaměřuje na otázky vzniku a evoluce člověka a jeho předků se zvláštním zřetelem na evoluci rodu Homo, dále postupný vznik specifické lidské ekologie a kultury, zejména v evoluci na konci pleistocénu a na počátku holocénu. Závěr je věnován vzniku moderní lidské civilizace v neolitu a základním etapám kolonizace světa.
Literature - Czech
Last update: VANCATA/PEDF.CUNI.CZ (26.07.2014)
Aiello L. and Dean C., 1990: An Introduction to Human Evolutionary Anatomy. Academic Press, London, San Diego.
de Waal Frans B.M., 1996: Conflict as negotiation. In: W.C. McGrew; L.F. Marchant; T. Nishida (eds.). Great Ape Societies, pp. 159-172. Cambridge, Cambridge University Press.
de Wahl F., (ed.) 2001: Tree of Origin. What Primate Behaviour Can Tell Us about Human social Evolution. Harvard University Press, Cambridge and London.
Fleagle J. G., 1998: Primate Adaptation and Evolution (2nd ed.). Academic Press, Inc., London.
Fagan B. M., 1989: People of the Earth. An Introduction to the World Prehistory (Sixth edition). Scott, Feresman and Company, Glenview, Boston, London.
Foley R. A., 1987: Another Unique Species. Patterns in human evolutionary ecology Longman Scientific and Technical, Harlow.
Gamble C., 1995: Timewalkers. The Prehistory of Global Colonization. Penguin Books, London.
Jones S., Martin R., and Pilbeam D., 1995: The Cambridge Encyclopedia of Human Evolution. Cambridge University Press, Cambridge.
McGrew W. C., Marchant L.F., and Nishida T., 1996: Great Ape Societies. Cambridge University Press, Cambridge.
Přívratský V. 2003. Prostředí a tvar v lidské evoluci. Universita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha.
Rowe N., 1996: The Pictorial Guide to the Living Primates. Pogonias Press. East Hampton, New York.
Szalay F.S. & Delson E., 1979. Evolutionary History of the Primates. Academic Press, New York.
Vančata, V., Vančatová M., 2002: Sexualita primátů. Nadace Universitas Masarykiana, Masarykova Universita v Brně, Edice Scientia: Panoráma biologické a sociokulturní antropologie. Nakladatelství a vydavatelství Nauma v Brně, Brno.
Vančata V. 2003: Primatologie, Díl. 1 Evoluce, ekologie a chování primátů - Prosimii a Platyrrhina. Universita Karlova ? Nakladatelství Pedagogické fakulty UK, Praha.
Vančata V. 2003: Primatologie, Díl. 2 Catarrhina - opice a lidoopi. Universita Karlova ? Nakladatelství Pedagogické fakulty UK, Praha.
Vančata,V., 2012. Paleoantropologie a evoluční antropologie. Praha: Nakladatelství PedF UK v Praze. (učebnice ISBN 978-80-7290-592-8)
Vančata,V., (2013). Vznik a evoluce rodu Homo: Mýty a milníky. Vývoj lidského rodu s nastíněním vztahu neandrtálců a anatomicky moderního člověka. Culturologie 3: 18 - 35.
Vančata,V., (2013): 7 milionů-50 000 př. Kr.: Od hominidů k modernímu člověku. In: Bárta Miroslav, Kovář Martin a kol. - Civilizace a dějiny. Praha: Academia str. 25 - 47.
Wilson A. C.: O lidské přirozenosti, Nakladatelství Lidové Noviny, Praha 1993
Wolpoff M.H., 1999: Paleoantropology. Second edition. McGraw-Hill, Boston.
Wrangham R. W., McGrew W. C., de Waal F. B. M. and Heltne P. G. (eds.), 1994: Chimpanzee Cultures. Harvard University Press, Cambridge, Mass.
Syllabus -
Last update: VANCATA/PEDF.CUNI.CZ (04.11.2014)
1) Antropology - definition and major topics. Human variability - morphology, regulations and genetics.
2) Morphology - body size and its adaptive meaning, ecological adaptations, adaptations of cranium, brain and sensory organs, adaptations of locomotor apparatus
3) Ecology, reproduction and social structure, behavioural ecology and socio-biology
5) Ontogeny and life histories - meaning of the ontogeny as an adaptive mechanism, heterochronies and allometry, growth rates and growth regulation, behaviour, morphology and growth mechanisms, sexual dimorphism and sex differentiation, adaptations of populations
6) Primates - introduction to primatology, basic definitions, taxonomy, biogeography and ecology, Theoretical aspects of primate phylogeny - theories on macroevolutionary and microevolutionary processes, adaptive strategy, adaptive and exaptive radiations, life forms, speciation, evolutionary and phylogenetic systematics
7) Prosimians, Anthropoids - New World monkeys,Old Worldmonkeys
8) Apes - hylobatids, orangutans and African apes
9) Origins of the primates, primate evolution in Paleogene
7) Differentiation of apes and hominids, origin of hominids and its ecological perspectives, major hominid features
8) The oldest hominids, the evolution of early australopithecines, basic featurer of Ardipithecus and Australopithecus, definition of afarensis group
9) Differentiation of australopithecines and origin of genus Homo; robust australopithecines their origin and differentiation, specialization and specific features of robust australopithecines, origin and taxonomy of early Homo
12) Evolution of genus Homo - Lower Pleistocene, Middle and Upper Paleolithic evolution of Homo sapiens - hunter or hunter-gatherers, material culture and it adaptive meaning, major adaptive processes in Homo sapiens evolution
13) Ecological aspects of human evolution, ecology of paleolithic man, transition from Paleolithic to the early agriculture, colonisation of the world by hominids, behavioural ecology and biogeography of hominids
Last update: VANCATA/PEDF.CUNI.CZ (26.07.2014)
l) Úvod - Fyzická antropologie - předmět zkoumání a metodologie, hlavní směry, postavení člověka v přírodě, člověk a primáti. Teoretické aspekty evoluce a adaptace primátů s příhlédnutím ke specifickým aspektům evoluce hominidů - přírodní výběr a adaptivní procesy, ontogeneze a fylogeneze, adaptivní strategie, adaptivní radiace, life forms, speciace, evoluční a fylogenetická systematika, ontogeneze a life histories - význam ontogeneze jako adaptivního mechanismu, sexuální dimorfismus a diferenciace pohlaví, adaptace na úrovni populací - idividuální a inklusivní fintness, ontogenetické shifty, fyziologie, ekologie a chování
2) Primáti - úvod do fyzické antropologie a primatologie, základy taxonomie primátů, biogeografie, ekologie, lidoopi a jejich význam pro studium evoluce hominidů. Chování a sociální struktura opic a lidoopů, ekologie, reprodukce a sociální struktura - platyrrhinní a katarrhinní opice a lidoopi, ontogeneze a life histories, odlišnosti a podobnosti lidoopů a člověka v biosociálních a sociálních vlastnostech, stupeň inteligence a kreativní činnost lidoopů
3) Prosimii - taxonomie, rozšíření a ekologie; Afričtí a asijští Prosimii - systematika, rozšíření, sociální struktura a ekologie. Madagaskarské poloopice - systematika, rozšíření, sociální struktura a ekologie
4) Platyrrhina - opice Nového světa - Callithricidae, Cebidae a Atelidae - základní definice a systematika jednotlivých skupin, biogeografie a ekologie
5) Catarrhina - primáti Starého světa - opice a lidoopi - základní definice a systematika jednotlivých skupin, biogeografie a ekologie. Cercopithecoidea - opice Starého světa - kočkodanovití (Cercopithecidae) a hulmanovití (Colobidae) - základní definice a systematika jednotlivých skupin, biogeografie a ekologie, základní adaptace
6) Hominoidea - giboni - malí lidoopi (Hylobatidae), pongidé - velcí lidoopi (Ponginae, Paninae) a hominidé (Homininae) - základní definice a systematika jednotlivých skupin, biogeografie a ekologie, základní adaptace, afričtí a asijští pongidae jedna nebo dvě skupiny?; Gibonovití - systematika s genetické zvláštnosti gibonů, biogeografie a ekologie, sociální struktura, základní adaptace a specializace opic, giboni a orangutani, Orangutan (Pongo) definice rodu a systematika orangutanů, biogeografie a ekologie, základní adaptace a chování
7) Afričtí velcí lidoopi - systematika - Gorilla a Pan - druhy a poddruhy afrických lidoopů, biogeografie a ekologie, sociální struktura a chování, základní adaptace a specializace jednotlivých druhů, Pan troglodytes a Pan paniscus - rozdíly a podobnosti, systematika velkých lidoopů
8) Vznik primátů a základní poznatky o fylogenezi primátů, vývoj primátů ve starších třetihorách, adaptivní radiace, Vznik vyšších primátů, nejstarší hominoidi, svrchně miocenní hominoidi a vznik hominidů. Vznik a vývoj nejstarších hominidů - jejich charakteristika, základní faktory evoluce hominidů a ekologické aspekty evoluce hominoidů. Evoluce raných hominidů, astralopitéci a jejich diferenciace, vznik nejstarších zástupců Homo - byl Homo habilis již skutečně člověk, problematika definice rodu Homo - Homo ergaster a Homo erectus, materiální kultura a sociální organizace raných hominidů.
9) Homo ergaster/erectus - klíčová etapa lidské evoluce, proč se vyvinul člověka vzpřímený, starší a střední paleolit, kultura a lidská řeč, základy lidské společnosti, Homo heiderbergensis a archaický Homo sapiens, vznik neandrtálců a anatomicky moderního člověka. Základní etapy evoluce hominidů, vznik základních biologických, biosociálních a sociálních vlastností a struktur, ekologické aspekty evoluce hominidů, kolonizace světa
10) Vznik a vývoj moderního člověka - monocentrické a multiregionální teorie, neandrtálci a anatomicky moderní člověk, lidé svrchního paleolitu - aurignacién, gravetiém a magdalenién, mladší doba kamenná, neolit, přechod od lovecko-sběračského systému k ranému zemědělství. Ranné zemědělství, doba bronzová a doba železná - migrace a osídlování světa - Amerika, Austrálie atd.,
11) Základy evoluční a vývojové antropologie - problematika ontogeneze a fylogeneze, vliv prostředí a sociální organizace a kultury na ontogenezi a schopnosti adaptace člověka a jeho předků, genetické a epigenetické aspekty evoluce a ontogeneze.
12) Ontogeneze a životní historie (life histories) primátů - komplexní chápání ontogeneze primátů, ontogeneze primátů jako adaptivní mechanismus, heterochronie a allometrie, rychlost růstu a regulace růstu u primátů, chování, morfologie, hormony a mechanismy růstu, sexuální dimorfismus a sexuální diferenciace, adaptace na populační úrovni a ve společenstvech primátů.
13) Kolonizace světa člověkem a jeho předky vývoj moderního člověka, biologické a ekologické aspekty historického vývoje člověka, růstové a sekulární trendy, migrace, etnické skupiny a jejich vlastnosti a ekologie. Variabilita a diversita současných lidských populací, populační genetika. Perspektivy současné antropologie, syntéza fyzické a sociální antropologie, člověk jako primát, molekulární antropologie a evoluce primátů,
Course completion requirements - Czech
Last update: VANCATA/PEDF.CUNI.CZ (26.07.2014)
Podmínkou ke splnění předmětu je splnění podmínek zápočtu, které je bezpodmínečné pro připuštění k ústní zkoušce.Podmínkou splnění zápočtu je předložení dvou seminárních prací, která jsou teoretické - jedna z oblasti primatologie a druhá paleoantropologie, evoluční nebo vývojové (ontogenetické) antropologie. Rozsah každé prací je cca 10 stran. Práce musí být předlozena e-mailem, a to nejpozději tři dny před termínem zkoušky, avšak zpravidla by měly být zaslány nějpozději začátkem zkouškového období. Nejzašší termín určí vyučující - předpokládá se najpozději polovina daného zkouškového období. Výjímky se udělují jednotlivě, a to pouze na základě velmi závažných osobních nebo zdravotních důvodů. Podmínky k ústní zkoušce zasílá vyučující, zpravidla počátkem semestru, prostřednictvím SIS, a to včetně doporučené literatury a otázek, které si budou studenti u zkoušky losovat. Otázky mají dvě samostatné části, každá z jiné oblasti oboru. Nezodpovězení jakékoliv z těchto částí otázky je důvodem pro udělení klasifikace NEDOSTATEČNĚ, tedy student musí zkoušku opakovat.