SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Theory of Schooling - OKN231421
Title: Teorie školy
Guaranteed by: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 8
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C+Ex [HS]
Extent per academic year: 18 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D.
Pre-requisite : OKN231412
Annotation -
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (04.10.2017)
The course explains the relationship between school and society. Schooling as a social institution and schools as organisations with specific characteristics will be explored. Our focus will be on the form and function of contemporary (and future) schooling in continental Europe as well as in other parts one of world including the innovative and alternative models. We will discuss the goals of school leadership, management and governance. The participants will become familiar with various styles of leadership such as transformational and instructional leadership. The concepts of climate of the school organisation and school culture will be explained and compared and the effects of effects of school culture and climate on pupil achievement will be discussed. The participants will develop the insights and skills that will be applicable in a variety of educational settings. They will be able to critically analyse their school as an organisation, describe its strengths and weaknesses, and devise steps to improvement in specific area. The final assignment/paper will apply concepts and skills presented and discussed in the course to students‘ school.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (16.03.2015)

Cílem předmětu je utvářet a prohlubovat teoretickou bázi pro pochopení funkcí školy jako sociální instituce, pro porozumění kultuře školy jako prostředí pro cílené vzdělávání, osobností a sociální rozvoj a kultivaci žáků.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (04.10.2017)

Povinná literatura:

Dvořák, D., Starý, K., & Urbánek, P. (2015). Škola v globální době: Proměny pěti českých základních škol. Praha: Karolinum.

Dvořák, D., & Sedláček, M. (Eds.). (2011). Pedagogické vedení školy: Lidé v čele školy a učení žáků. [Tematické číslo.] Orbis scholae, 5(3).

Havlík, R.. & Koťa, J. (2002). Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál.

Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání (verze 2017/2018). Dostupné z: http://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Kriteria-hodnoceni/

Pol, M. (2007). Škola v proměnách. Brno: Masarykova univerzita.

Pol, M., Hloušková, L., Novotný, P., & Zounek, J. (2005). Kultura školy. Brno: MU.

Průcha, J. (2012). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3. vyd. Praha: Portál.

Zákon č. 561/2004 o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Sbírka zákonů ČR, část 190, 2004.

Doporučená literatura:

Dvořák, D. (2012a). Nový institucionalismus v pedagogice. Studia paedagogica, 17(2), 9–26.

Dvořák, D., Starý, K., Urbánek, P., Chvál, M., & Walterová, E. (2010). Česká základní škola: Vícepřípadová studie. Praha: Karolinum.

Hargreaves, A.; Lieberman, A.; Fullan, M. & Hopkins, D. (Eds.) (2010). Second international handbook of educational change. Heidelberg: Springer.

Hloušková, L. (2008) Proměna kultury školy v pedagogických diskurzech. Brno: FF MU.

Chvál, M., & Novotná, J. (2008). Pedagogický rozvoj školy. Praha: Portál.

Kaščák, O., & Pupala, B. (Eds.) (2011). Školy v prúde reforiem. Bratislava: Renesans.

Kučerová, S. (2012). Proměny územní struktury základního školství v Česku. Praha: Česká geografická společnost.

Lazarová, B., Pol, M., & Sedláček, M. (2015). Souhrnná zpráva mapující pedagogické vedení ředitelů základních škol v ČR. Praha: ČŠI.

Mareš, J. (2000). Sociální klima školy. Pedagogická revue, 52, s. 241-253.

McKinsey & Company. (2010). Klesající výsledky českého základního a středního školství: fakta a řešení. Praha: McKinsey & Company.

Moree, D. (2013). Učitelé na vlnách transformace. Kultura školy před rokem 1989 a po něm. Praha: Karolinum.

Pol, M., Hloušková, L., Lazarová, B., Novotný, P., & Sedláček, M. (2013). Když se školy učí. Brno: MU v Brně.

Šeďová, K. (2013). Humor ve škole. Brno: Masarykova univerzita.

Walterová, E. a kol. (2004). Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno : Paido,.

What Schools for the Future? Paris . OECD, 2001.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (04.10.2017)

Škola jako sociální instituce a jako úroveň organizace vzdělávání. Koncept sociální instituce. Funkce školy (manifestní a latentní). Kritické teorie školy. Tlak globálních faktorů na národní státy a jejich tradiční modely školy. Příklady proměny školství ve vybraných vyspělých státech. Scénáře budoucnosti školy dle OECD a  naplňování funkcí vzdělávací instituce v nich.

Škola jako běžná a specifická organizace. Charakteristiky organizace (prvky, struktury), chování lidí v organizaci. Škola jako specifická organizace (rozvolněná vazba). Správa, řízení a vedení škol. Základní přístupy k pedagogickému vedení školy. Konkurence a trh ve školství. Význam stability a proces změny. Škola jako společenství a učící se organizace. Škola a její partneři: spolupráce nebo konflikt.

Klima a kultura školy. Fyzické, organizační a sociálně-kulturní prostředí školy. Původ, shody a rozdíly pojmů kultura a klima organizace. Součásti kultury. Kultura efektivních škol. Způsob zjišťování a význam klimatu a kultury školy. Klima sboru, třídy – komponenty. Čas a režim školy.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (04.10.2017)

Zpracování seminární práce – strukturovaný popis fungování školy, ve které student působí nebo kterou dobře zná. Aktivní účast na semináři s prezentací/obhajobou seminárních prací. Úspěšné absolvování písemného testu a ústní části zkoušky.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html