Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (04.02.2022)
The course focuses on planning in Arts Education, practice and evaluation in the pre-school context. Its aim is to elaborate the methods of decision-making in given context and instruction on using the key didactical cathegories. Information on the potentialities and limits of individual creative media, its implications for other didactical cathegories.
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (04.02.2022)
Kurz studenty seznamuje s hlavními předpoklady úspěšného plánování, realizace a hodnocení ve výtvarné výchově v předškolním vzdělávání. Jeho cílem je orientovat studenty v rozhodování o volbě a použití výtvarného oborového kontextu, potencialitách a limitech výtvarných médií, jejich vazbě na téma, námět, a o významu dalších didaktických konceptů, s ohledem na specifika výchovy a vzdělávání dětí předškolního věku.
Descriptors - Czech
Last update: MgA. Michaela Kuříková (30.01.2023)
9 hodin přímé výuky
12 hodin příprava na cvičení
20 hodin samostudium
20 hodin průběžné úkoly
20 hodin seminární práce
Literature - Czech
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (04.02.2022)
FULKOVÁ, Marie a Helena KAFKOVÁ. Nové trendy ve výtvarné výchově. In: KOHNOVÁ, Jana. Nové trendy ve výtvarné výchově: Sborník příspěvků z konference Profesní rozvoj učitelů. [online]. Praha: UK, 2012, s. 41-48 [cit. 2020-01-27]. ISBN 978-80-7290-548-5. Dostupné z: https://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-1-version1-SBORNIK_CD_Profesni_rozvoj_ucitelu.pdf
KAFKOVÁ, Helena a Ondřej SUCHAN. Řemeslo: marginalizovaný potenciál všeobecného vzdělávání. Výtvarná výchova. Praha: Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta, 2017, 57(3-4), 30-45. ISSN 1210-3691.
SLAVÍK, Jan, Vladimír CHRZ a Stanislav ŠTECH. Tvorba jako způsob poznávání. V Praze: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.
ŠAMŠULA, Pavel a Jarmila HIRSCHOVÁ. Průvodce výtvarným uměním IV. 3. vyd. Úvaly: Albra, 2006. Pomocné knihy pro učitele a žáky (Albra). ISBN isbn80-7361-005-1.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra, Aleš POSPÍŠIL a Karel ŘEPA. Kvalita ve výtvarné výchově. Olomouc: ČS INSEA, 2019. ISBN ISBN 978-80-904268-7-0.
Requirements to the exam - Czech
Last update: MgA. Michaela Kuříková (30.01.2023)
Požadavky splnění klasifikovaného zápočtu:
naplánování, realizace a pedagogická reflexe didaktického projektu - podrobné vypracování všech vyžadovaných kategorií v jejich vzájemné provázanosti ve formě seminární práce
průběžné plnění úkolů
účast na přednáškách
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (04.02.2022)
Aktuální pojetí výtvarné výchovy – parametry dobré praxe
Vizuální kultura jako oblast oborového kontextu výtvarné výchovy – základní vymezení
Předškolní věk a vizuální kultura – otázky relevance a adekvátnosti
Předškolní věk a vizuální kultura – galerijní a muzejní edukace
Předškolní věk a vizuální kultura – umělecká tvorba určená dětem