SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special education at early and preschool age - OKN03S105B
Title: Speciální pedagogika raného a předškolního věku
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 7
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 20 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Is pre-requisite for: OKN03S203B
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (07.09.2022)
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky výchovy dítěte raného a předškolního věku a možností speciálněpedagogické podpory vývoje dítěte. Studenti získají poznatky o ontogenetickém vývoj dítěte, psychomotorickémvývoji, jeho zákonitostech, vlivu postižení, a také o roli rodičů, pedagogů a speciálních pedagogů. Témata: 1.) Ranáintervence- legislativa, formy péče, pomůcky a technická podpora principy včasné intervence, podpora rodiny dle Vítkové 2.) Metody včasné intervence dle typu postižení 3.) Hra, experimentace, členění hry dle různých autorů 4.)Hra jako diagnosticko terapeutický prostředek 5.) Psychomotorický vývoj dítěte s postižením 6.) Systém rané podporydítěte s kombinovaným postižením, metodika aktivního učení Lilli Nielsen. 7.) Vývoj dětské řeči (chronologický,lingvistický,...), vztah řeči a jiných oblastí (motorika, smysly, myšlení, paměť) 8.) Narušení obsahové, zvukovéstránky řeči – opožděný vývoj řeči, vývojová dysfázie (symptomatologie, diagnostika, diferenciální diagnostika,terapie, prognóza, prevence) , narušením řeči v sociální interakci. 9.) Ontogeneze řeči dětí se sluchovým postižením vzávislosti na stupni a typu sluchových ztrát. 10.) Příprava inkluzívních podmínek v předškolním zařízení provzdělávání žáků s omezenou schopností samostatného pohybu a orientace. Význam inkluzívního vzdělávání vpředškolním věku. 11.) Formy podpory rodin s dětmi s mentálním postižením, legislativní a finanční podpora. 12.)Inkluzivní pojetí předškolního vzdělávání s postižením, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (07.09.2022)

•BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU, 2012. ISBN 978-80-210-6044-9.

 

•BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I., VÍTKOVÁ, M. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-237-6.

 

•DITTRICHOVÁ,J. PAPOUŠEK, M: PAUL,.K. Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Praha, Grada.2004, ISBN 80-247-0399-8.

 

•DOKOUPILOVÁ,I. POTMĚŠIL,M. a kol. Speciálněpedagogická intervence u dětí v raném věku. Olomouc, UP. 2015. ISBN978-80-277-4432-1.

 

•HRADILKOVÁ, T.a kol.Praxe a metody rané péče. Praha. Portál. 2018. ISBN 978-80-262-1386-4.

 

•KOMENSKÝ,J.A. Informatorium školy mateřské.Praha Kalich, 1992.

 

•KUNHARTOVÁ,M. POTMĚŠIL,M. POTMĚŠILOVÁ,P. Náročné otcovství.Praha, Karolinum 2017 ISBN 978-80-246-3600-9.

 

•OPATŘILOVÁ, D., NOVÁKOVÁ, Z., VÍTKOVÁ, M. Intervence u dětí se zdravotním postižením v raném věku. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-240-6.

 

•VÁGNEROVÁ,M. STRNADOVÁ,I. KREJČOVÁ,L. Náročné mateřství. Praha, Karolinum 2009. ISBN 978-80-246-1616-2.

 

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (07.09.2022)

Ústní zkouška z výše uvedených okruhů. Orientační test v průběhu studia.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html