The course is focused on the development of skills that must be applied by the kindergarten teacher in preparation, planning and diagnosis in the area of the child's development of pre-mathematical literacy.
The course emphasizes work with didactic structures, the creation of didactic situations and the overlap of disciplines in complex activities.
The course is based on students' self-study (corresponding to the number of credits), with the fact that the teaching complements and structures the studied information, assumes critical and creative thinking and the ability to communicate this adequately.
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)
Kurz je zaměřen na rozvoj schopností, které musí uplatnit učitel v mateřské škole v přípravě, plánování a diagnostikování v oblasti rozvoje dítěte předmatematické gramotnosti.
Kurz klade důraz na práci s dynamickými didaktickými strukturami, na tvorbu adidaktických situací a na přesahy oborů v komplexních aktivitách.
Kurz stojí na samostudiu studentů (odpovídajícímu počtu kreditů) s tím, že výuka doplňuje a strukturuje nastudované informace, předpokládá kritické a tvořivé myšlení a schopnost toto adekvátně komunikovat.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (12.09.2022)
The aim of the course is to get students to further study the didactics of pre-mathematical literacy (PMG); equip them with tools for their qualified application in practice so that they are able to methodically manage beginning teachers in the field of PMG and assistants, evaluate subordinates, justify recommendations to parents as well, individualize approaches to the child.
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)
Cílem kurzu je získat studenty k dalšímu studiu didaktiky předmatematické gramotnosti (PMG); vybavit je nástroji pro jejich kvalifikované uplatnění v praxi tak, aby byli schopnis hlubším pochopením problematiky v oblasti PMG tvořit ŠVP, být kritičtí při výběru didaktických materiálů, metodicky řídit začínající učitele a asistenty, evaluovat podřízené, zdůvodnit doporučení i rodičům, individualizovat přístupy k dítěti. .
Descriptors -
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (04.10.2022)
The course is supported by Moodle. In case of transition to distance learning, MicrosoftTeams will be used. The course requires: 10 hours of direct teaching, 60 hours of study and homework and 20 hours of final work
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)
Odkaz na kurz v Moodle: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8859
V případě přechodu na distanční výuku bude výuka podporována McrosoftTimes.
Studium předpokládá: 10 h přímé výuky; 60 h samostudia a příprav na výuku; 20 h přípravy na test, lze využít 2-4 h konzultací online
Literature -
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (12.09.2022)
CHVÁL Martin a FELCMANOVÁ Lenka a Michaela KASLOVÁ Úroveň zrakového vnímání a předmatematických dovedností u předškoláků. In David Greger et al. (Eds.) Spravedlivý start? Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Praha : UK PEDF, 2015, s. 71-95. ISBN 978-80-7290-861-5. KASLOVÁ Michaela Potencionální talent a (ne)vhodné strategie jeho raného rozvoje.In Jaroslav Zhouf (Ed.) Ani jeden matematický talent nazmar. Praha : JČMF, 2019 (14 stran v tisku). KASLOVÁ Michaela Worksheets in Czech Kindergartens. In Jarmila Novotná a Hana Moraová (Eds.) Proceedings SEMT´19.Praha : UK PEDF, 2019, s. 473-474. ISBN 978-80-7603-069-5. KASLOVÁ Michaela Příprava na slovní úlohy v mateřské škole. Text ESF v projektu SC1 České Budějovice, 2019, 20 stran, bez ISBN. KASLOVÁ Michaela Konektivní didaktické struktury se zaměřením na stimulaci logického myšlení. In Viktor Murcín (Ed.) Matematika vo svete předškoláka. Bratislava : Pro Solution s.r.o. , 2017, s. 29-46. ISBN 978-80-8139-111-8.
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)
CHVÁL Martin a FELCMANOVÁ Lenka a Michaela KASLOVÁ Úroveň zrakového vnímání a předmatematických dovedností u předškoláků. In David Greger et al. (Eds.) Spravedlivý start? Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Praha : UK PEDF, 2015, s. 71-95. ISBN 978-80-7290-861-5. KASLOVÁ Michaela Potencionální talent a (ne)vhodné strategie jeho raného rozvoje.In Jaroslav Zhouf (Ed.) Ani jeden matematický talent nazmar. Praha : JČMF, 2019 (14 stran v tisku). KASLOVÁ, M. Recording data at preschool level – Introduction to statistics. In Jarmila Novotná a Hana Moraová (Eds.) Proceedings SEMT´23.Praha : UK PEDF, 2023, s. 181-190 KASLOVÁ Michaela Worksheets in Czech Kindergartens. In Jarmila Novotná a Hana Moraová (Eds.) Proceedings SEMT´19.Praha : UK PEDF, 2019, s. 473-474. ISBN 978-80-7603-069-5. KASLOVÁ, M. Spontaneous correction processes in pre-mathematical literacy. In jarmila Novotná (Ed.) Proceedings SEMT´21, Praha : UK. 2021, p. 151-161 KASLOVÁ Michaela Příprava na slovní úlohy v mateřské škole. Text ESF v projektu SC1 České Budějovice, 2019, 20 stran, bez ISBN. KASLOVÁ Michaela Konektivní didaktické struktury se zaměřením na stimulaci logického myšlení. In Viktor Murcín (Ed.) Matematika vo svete předškoláka. Bratislava : Pro Solution s.r.o. , 2017, s. 29-46. ISBN 978-80-8139-111-8.
Další literatura bude doplněna dle přání/zaměření studentů.
Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (12.09.2022)
Active 100% participation in classes and continuous preparation according to Moodle are the basic conditions for admission to the classified credit test. The test mainly examines the ability to critically look at didactic materials and the ability to connect the assigned topic with the child's specific activities in kindergarten. The test is graded by points, and its successful completion needs to reach more than 74% out of 100%.
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)
Kurz je zahájen vstupní testem, jehož úspěšné zvládnutí je podmínkou k připuštění k závěrečnému testu. Další základní podmínkou k připuštění ke klasifikovanému zápočtovému testu je aktivní 100% účast ve výuce a průběžná příprava.
Zápočtový klasifikovaný test prověřuje především schopnost kritického pohledu na didaktické materiály a schopnost propojit zadané téma s konkrétními aktivitami dítěte v mateřské škole, umět aktivity zdůvodněně gradovat tak, aby se prokázal předpoklad k plánování (ŠVP, tyděnní plán, přípravy) a k diagnostikování dítěte v rámci PMG. Test je hodnocen bodově a pro jeho úspěšné absolování je potřeba dosáhnout alespoň 70 % ze 100 %. Test je možné opakovat, předpokládají se nejvýše dva opravné termíny.
Syllabus -
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (12.09.2022)
Topics (the main topics are 1, 3, 4): 1) School education program focusing on pre-mathematical literacy and the beginnings of mathematical literacy – creation, SVP assessment. Individual development programs for children with specific needs, including children with above-average age intellectual areas. Analysis of the selected SVP from the point of view of mathematics didactics and pre-mathematical literacy. Strange taking into account the advantages and disadvantages of SVP and PMG in the forest nursery school. Accent on overlaps with an emphasis on dynamic didactic connective structures in numerous insertion of worksheets into didactic structures. 2) Pedagogical trends and preparation for school mathematics – comparison, pros and cons. 3) Foreign and domestic methodical and didactic materials, both printed and digital, and the teacher's critical view; worksheet analysis. 4) Analysis of children's activities, analysis of children's reactions in a given context to a given stimulus (observation or video recording); diagnosis before entering school. 5) Modification of activities taking into account the child's development, specific conditions (age, mother tongue, postponement of school attendance); pitfalls development of PMG in children of foreigners. 6) Cooperation with parents in the field of PMG; offer of activities for at home - social and board games with rules (organization of events for parents with children and organization of class meetings in cooperation with a professional in the field).
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)
Témata (stěžejní jsou témata 1, 3, 4):
1) Školní vzdělávací program se zaměřením na předmatematickou gramotnost a počátky matematické gramotnosti – tvorba, hodnocení ŠVP. Individuální programy rozvoje dítě se specifickými potřebami včetně dětí nadprůměrných v intelektové oblasti. Analýza vybraného ŠVP z pohledu didaktiky matematiky a předmatematické gramotnosti. Zvláštní zřetel na klady a úskalí ŠVP a PMG v lesní mateřské škole. Akcent na přesahy s důrazem na dynamické didaktické konektivní struktury v četně zasazení pracovních listů do didaktických struktur.
2) Pedagogické směry a příprava na školní matematiku – porovnávání, klady a úskalí. Zahraniční i domácí metodické a didaktické materiály tištěné i digitální a kritický pohled učitele; analýza pracovních listů. Kritická práce s dostupnými didaktickými materiály určenými pro práci v mateřské škole.
4) Analýza dětských aktivit, analýza dětských reakcí v daném kontextu na daný podnět (pozorování nebo videozáznam); diagnostika před vstupem do školy.
5) Modifikace aktivit s přihlédnutím k rozvoji dítěte, specifické podmínky (věk, mateřský jazyk, odklad školní docházky); úskalí rozvoje PMG u dětí cizinců.
6) Kooperace s rodiči v oblasti PMG; nabídka aktivit pro doma - společenské a stolní hry s pravidly (pořádání akcí pro rodiče s dětmi a organizace třídních schůzek ve spolupráci s oborovým profesionálem).
Entry requirements -
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (12.09.2022)
Entrance test focused on the recapitulation of pre-mathematical literacy within the scope of bachelor's studies at UK PEDF.
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)
Vstupní test zaměřený na rekapitulaci předmatematické gramontosti v rozsahu bakalářského studia na UK PEDF - jeho úspěšné zvládnutí je nutnou podmínkou pro připuštění k závěrečnému testu.
Cílem vstupní testu je zaručit porozumění okruhům, na které se v kurzu bude nahlížet odlišně od Bc studia, tedy z pohledu metodiků, inspekce či řídících pracovníků.