SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactical Approaches to Robotical Toys in Preschool Education - OKN03I307A
Title: Didaktické přístupy k robotickým hračkám v předškolním vzdělávání
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Teacher(s): PhDr. Daniel Tocháček
PhDr. Petra Vaňková, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Daniel Tocháček (07.11.2022)
The aim of the course is to explain the concept of IT thinking and its importance in the learning of preschool children, to get to know the didactic parameters of selected robotic toys for preschool education and to try selected activities. The subject will focus on key IT concepts and didactic approaches to their formation in preschool children based on discovery during activities with and without robotic toys with an emphasis on the development of children's algorithmic and logical thinking. Attention will also be paid to the connections between the development of children's IT thinking when working with robotic toys and the acquisition of some mathematical concepts and ideas, with manual skills, with children's technical thinking and creativity. Working with robotic toys opens up space for children's natural curiosity about how things work, and for their imagination and aesthetic sense, including reading literacy.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (02.10.2023)

Příslušné materiály na imysleni.cz

ČERNÁ, M. (2014) Inspiromat pro učitelky MŠ: náměty, metodické rady, hry a inspirativní aktivity na podporu schopností a dovedností předškolních dětí. Praha: Forum, 2014. ISBN 978-80-87983-03-4.

DUFOUR, C. (2011) Robotics in Kindergarten. A Learning and Evaluation Situation for Preschool Education. Canada, 2011.

FANFULOVÁ, J. (2019) Rozvoj informatického myšlení s využitím robotických hraček. PPUČ : NÚV, 2019.

KALAŠ, I. (2011) Spoznávame potenciál digitálnych technológií v predprimárnom vzdelávaní. Analytická štúdia. Ústav informácií a prognóz školstva : Bratislava, 2011. ISBN:978-80-7098-495-6

PAPERT, S. (1980) Mindstorms: Children, Computers, and Powerful Ideas, 1980.

RESNICK, M. (1998) Technologies for Lifelong Kindergarten. Educational Technology Research & Development, Vol. 46, no. 4, 1998.

SMOLÍKOVÁ, K. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2010.

STAŇKOVSKÁ, T. (2018) Využití robotických hraček v mateřské škole. BAKALÁŘSKÁ PRÁCE. Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta pedagogická, katedra pedagogiky. Plzeň, 2018.

SULLIVAN, A., BERS, M. U. (2015) Robotics in the early childhood classroom: learning outcomes from an 8-week robotics curriculum in pre-kindergarten through second grade. Int J Technol Des Educ., 2015.

TOCHÁČEK, D. a J. LAPEŠ. (2012) Edukační robotika. Praha: PedF UK, 2012, ISBN 978-80-7290-577-5.

Další online aktivity a aktivity sdílené prostřednictvím Moodle kurzu.

Elektronický kurz v LMS Moodle: https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=2257

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (02.10.2023)

Témata:

  1. Klíčové koncepty: robotické programovatelné hračky, informatické myšlení, digitální gramotnost
  2. Přístupy k rozvoji informatického myšlení (se zaměřením na edukační robotiku) u nás a v zahraničí
  3. Didaktické přístupy k rozvoji informatického myšlení dětí MŠ bez použití digitálních technologií
  4. Didaktické přístupy k rozvoji informatického myšlení (se zaměřením na edukační robotiku) dětí MŠ
  5. Práce s vybranými robotickými programovatelnými hračkami (Beebot, Ozobot)
  6. Edukační robotika pro MŠ
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Daniel Tocháček (07.11.2022)
  • splnění průběžných úkolů daných Moodle kurzem
  • vytvoření didaktického materiálu s využitím robotické programovatelné hračky a edukační robotiky

Známka následně udělena na základě procentuálního rozpětí:

  • 100- 90 % - výborně
  • 89 - 80 % - velmi dobře
  • 79 - 70 % - dobře

Odevzdaný úkol se považuje za konečné řešení a autor/ka může opravit úkol pouze v případě doporučení vyučujícího.

Pro získání zápočtu je stanoven 1 termín a vymezen 1 pokus (nedohodne-li se vyučující prokazatelně v konkrétním případě se studujícím jinak).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html