SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Art Education for Preschool Education - OKN01V171C
Title: Didaktika VV pro předškolní vzdělávání
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Interchangeability : OPN01V171C
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2021)
Didactics of Art Education in pre-school. Its interdisciplinarity and specific contents. Early childhood in VAE, personality development. Traditional and new media in pre-school. Visual arts and culture, communication, analyses, interpretation and pedagogical diagnosis.
Literature -
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2021)

AGUIRRE, I. (2004): Beyond the Understanding of Visual Culture: A Pragmatist Approach to Aesthetic Education. In:
International Journal of Art & Design Education,
23: 3, s.256–269.
UHL SKŘIVANOVÁ, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke
všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.
FULKOVÁ, M., KAFKOVÁ, H.: Nové trendy ve výtvarné výchově. In Kohnová, J. (ed.) Sborník příspěvků z konference
Profesní rozvoj učitelů. Praha, 2012. dostupné na: http://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-1-version1-
SBORNIK_CD_Profesni_rozvoj_ucitelu.pdf
HAZUKOVÁ, H. (2005): Problémy funkčního slovníku ve výtvarné výchově. In: SLAVÍK, J. a kol.: Multidisciplinární
komunikace – problém a princip všeobecného vzdělávání. Pedagogická fakulta UK, Praha. s. 304-326.
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Ped F, Praha 2005.
KNECHT, Petr. T. Janík a kol. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? Pedagogická orientace,
Brno: Pedagogická fak. Masarykovy univerzity, 2008, roč. 2008, č. 1, s. 136-139. ISSN 1211-4669.
SLAVÍK, J. (2010): Nová média na pomezí praxe a teorie výtvarné výchovy. In: Výtvarná výchova, 50:2, s. 12-17.

Teaching methods -
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2021)

lecture/excercise

Syllabus -
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2021)

1. Discursive conception of art education

2. Curriculum of art education

3. Media in art education

4. Mediation of visual culture and art for children

5. Formative evaluation of art activities in preschool education

Course completion requirements -
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2021)

 

Credit

- seminary work

details will be specified at the beginning of the course.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html