SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Educational Psychology - OKN01Q121A
Title: Pedagogická psychologie
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Is provided by: OKN03Q302A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Pre-requisite : OKN01Q107A
Interchangeability : OPN01Q121A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (28.10.2019)
The aim of the course is to become familiar with educational psychology as an applied psychological discipline that provides a number of useful concepts and theories for a better understanding of school practice. The following topics will be discussed in the course: 1. Teaching profession 2. Socialization - family and school 3. School maturity and readiness 4. Types of learning
Aim of the course -
Last update: PhDr. Radka High, Ph.D. (13.09.2021)
The aim of the course is a basic acquaintance of the latest knowledge about the psychological laws of learning, teaching and teaching. The course should help in understanding: 1. the process (and course) of learning, 2. the student in the context of the learning situation 3. himself as a teacher who reflects on his pedagogical activities After completing the course the student is able to: 1. apply theoretical psychological principles to teaching chemistry 2. create conditions for effective learning and teaching 3. analyze the causes of study failure.
Descriptors - Czech Sign Language
Last update: PhDr. Radka High, Ph.D. (13.09.2021)

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 75 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 15 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 10 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 6 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 10 hodin. Závěrečná práce 8 hodin, příprava na zápočet 10 hodin.

Pokud budou zavedena mimořádná opatřená, přesune se předmět do online prostředá platformy Zoom. 

Literature - Czech
Last update: PhDr. Radka High, Ph.D. (02.06.2019)

MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha, Portál, s.r.o. 2013. ISBN: 978-80-262-0174-8

JEDLIČKA, Richard a KOŤA, Jaroslav a SLAVÍK, Jan. Pedagogická psychologie pro učitele - Psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha, Grada. 2018. ISBN: 978-80-271-0586-1

PAVELKOVÁ, Isabella. Motivace žáků k učení – Perspektivní motivace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha, PedF UK. 2012.

SLAVIN, Robert. Educational Psychology: Theory and Practice, 12th Edition, Pearson. 2018.

 

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Radka High, Ph.D. (13.09.2021)

Kurz je ukončen zkouškou, která bude mít formu písemného testu. Test bude zahrnovat témata z přednášek a literatury, která bude zadána jako samostudium.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Radka High, Ph.D. (18.09.2018)

Kurz je ukončen zkouškou, která bude mít formu písemného testu. Test bude zahrnovat témata z přednášek literatury, která bude zadána jako samostudium.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html