SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Developmental Psychology and its Variability - OKN01Q106A
Title: Vývojová psychologie a variabilita
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Interchangeability : OPN01Q106A
Is pre-requisite for: OKN01P111A
Annotation -
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (19.05.2019)
The course focuses on stages of human development with emphasis on development in childhood. Students will also learn about children with special needs and their development.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (02.10.2017)

Cílem předmětu je základní orientace studentů ve vývoji dítěte a faktory způsobujícími variabilitu vývoje. Také by se měli seznámit s jednotlivými druhy specifických potřeb u dětí s určitým znevýhodněním a jejich dopady na pedagogickou práci. Smyslem je zlepšení vybavenosti studentů směrem k nárokům inkluzivního vzdělávání.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (02.10.2017)

Povinná literatura:

Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál.

Vágnerová, M. (2014). Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.

 

Doplňující literatura:

DUNOVSKÝ, J. Socializace dítěte. In Dunovský, J. a kol. Sociální pediatrie. Praha: Grada, 1999.

JANATA, J. Agrese, tolerance a intolerance. Praha: Grada, 2000.

KERROVÁ, S. Dítě se speciálními potřebami. Praha: Portál, 1997.

KOLUCHOVÁ, J. A KOL. Přehled patopsychologie dítěte. Praha: SPN, 1989.

LANGMEIER, J., BALCAR, K., ŠPITZ, J.: Dětská psychoterapie. Praha: Avicenum, 1991.

MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991.

MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Praha: H+H, 2001.

SHEEDYOVÁ-KURCINKOVÁ, M. Problémové dítě v rodině a ve škole. Dítě mimořádně citlivé, vnímavé, tvrdohlavé, aktivní. Praha: Portál, 1998.

VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro speciální pedagogy. Praha: UK Ka-rolinum, 2005.

VÁGNEROVÁ, M. , HAJD MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha: PedF UK 1992 (Liberec 1997 - Psychologie handicapu 1 - 4).

VÁGNEROVÁ, M.; VALENTOVÁ, L. Psychický vývoj a jeho variabilita. Praha: UK, 1995.

VOJTÍK, V. , MACHOVÁ, J. , BŘICHÁČEK, V. Poruchy vývoje dětí a mladistvých a jejich projevy v rodině a ve škole. Praha: SPN, 1990.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. (25.09.2020)

Předmět je zakončen písemnou zkouškou, která ověřuje znalost základních pojmů a témat řešených v průběhu přednášek. Časová dotace cca 30 minut. Test bude mít kombinovakou formu část otázek bude volba z několika distraktorů, část bude volná formulace odpovědi studenta.

  • V akademickém roce 2020/2021 je možné, že písemnou zkoušku budeme s ohledem na aktuální opatření k distanční výuce realizovat v prostředí Moodle. Zapsaní studenti budou o této skutečnosti informováni s dostatečným časovým předstihem.
  • Odkaz na kurz Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10300
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (02.10.2017)

Okruhy témat:

  1. Prenatální a novorozenecké období
  2. Období kojenecké
  3. Období batolecí a předškolní
  4. Vstup dítěte do školy
  5. Mladší školní období
  6. Období dospívání - pubescence a adolescence
  7. Předčasně narozené dítě
  8. Poruchy inteligence, diagnostika školní zralosti
  9. Poruchy řeči
  10. Psychosomatické poruchy
  11. Neurotické a emoční poruchy
  12. Pervazivní vývojové poruchy a dětské psychózy
  13. Specifické poruchy učení a chování
  14. Syndrom CAN
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (02.10.2017)

Předmět je zakončen písemným testem, který ověřuje znalost základních pojmů a témat řešených v průběhu přednášek.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html