SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Foreign Models of Pre-Elementary Education - OKN01N134A
Title: Modely preprimárního vzdělávání v zahraničí
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (28)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc.
PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Pre-requisite : OKN01N120A
Interchangeability : OPN01N134A
Annotation -
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (19.12.2018)
Students will be introduced during the course on issues of pre-primary education abroad. The course introduces students to the basic types of systems of pre-school education and early care abroad in the context of educational and social policy settings of the respective countries and the European Union. The course offers a deeper insight into the specifics of the functioning of the given systems on the example of selected model countries and thematic problems of the pre-school education in the given countries. The aim of the course is to lead students to a deeper understanding and reflection of selected problems of pre-school education, which are related to the specifics of setting the given models of pre-school education abroad. The aim of the course is to find inspiration for own pedagogical work and the direction of Czech pre-school education. Part of the course will be working with international studies, video demonstrations of preschool work from selected countries, working with up-to-date country information and their models published on the European Commission, OECD, UNESCO, DECET and other international organizations.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (28.01.2022)

Uvedeni pro problematiky modelů preprimárního vzdělávání v zahraničí a seznámení se základními typy systémů předškolního vzdělávání a rané péče v zahraničí v kontextu nastavení vzdělávací a sociální politiky daných zemí a Evropské unie.

Cílem kurzu je vést studenty k hlubšímu pochopení a reflexi vybraných problémů předškolního vzdělávání, které se pojí se specifiky nastavení daných modelů předškolního vzdělávání v zahraničí. Záměrem kurzu je nacházet inspirace pro vlastní pedagogickou práci i směřování českého předškolního vzdělávání.
Součástí kurzu budou práce s mezinárodními studiemi, video ukázkami práce předškolních zařízení z vybraných zemí, práce s aktuálními informacemi o daných zemích a jejich modelech publikovanými na portálech Evropské komise, OECD, UNESCO, DECET a dalších mezinárodních organizací.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (28.01.2022)

Vyčíslení studiní zátěže: 2 kredity

  • přímá výuka: 8 hodin
  • studium literatury mezi setkáními: 12 hodin
  • příprava prezentace: 10 hodin
  • příprava na zakončení předmětu: 20 hodin.

 

Literature - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (19.12.2018)

Základní studijní literatura

EUROPEAN COMMISSION/EACEA/EURYDICE/EUROSTAT. Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe. 2014 Edition. Eurydice and Eurostat Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2014.

OECD. Starting Strong IV: Monitoring Quality in Early Childhood Education and Care,

OECD Publishing, Paris, 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.1787/9789264233515-en

SYSLOVÁ, Z., BORKOVCOVÁ, I., PRŮCHA, J.. Péče a vzdělávání dětí v raném věku. Komparace české a zahraniční studie. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014. ISBN 987-80-7478-354-8.

 

Doporučená studijní literatura

BRAY, M., ADAMSON. B., MASON, M. Comparative Education Research. Approaches and Methods. CERC Studies in Comparative Education 19. Hong Kong: University of Hong Kong, CERC, Springer, 2007. ISBN 978-1-4020-6188-2.

OECD. Starting Strong III: A Quality Toolbox for Early Childhood Education and Care. OECD, 2012. ISBN 978-92-64-12325-0.

PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika. Praha, Portál 2006. 263 s. ISBN 80-7367-155-7

VÁŇOVÁ, M. Teoretické a metodologické otázky srovnávací pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (28.01.2022)

- přednáška

- individuální a skupinové studium odborných textů v češtině i angličtině

- videoanalýza

- diskuse, reflexe aktuálních témat

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (19.12.2018)

Studenti budou v rámci prvního setkání seznámeni se základními informacemi k organizaci kurzu a povinnostem jeho plnění. Úvodní setkání bude věnováno klíčovým informacím k modelům preprimárního vzdělávání v Evropě.

V návaznosti na ně budou studenti plnit individuální úkoly zadané v on-line kurzu v Moodle (práce s texty k jednotlivým tematickým obsahům kurzu – analýza studijních materiálů, vypracování otázek a úkolů zadaných vyučujícím).

Druhé setkání bude zaměřeno na reflexi individuálních úkolů studentů v Moodle a prohloubení znalostí studentů v problematice kurzu.

 

Kurz bude zakončen ústní zkouškou. Zkouška bude zaměřena na znalosti studenta v oblasti modelů preprimárního vzdělávání v zahraničí a jeho orientovanost ve vybraných problémech předškolního vzdělávání v zahraničí (obsah přednášek, studijních materiálů v Moodle a povinné literatury).

 

Podmínkou splnění kurzu je účast na kontaktní výuce, splnění úkolů v Moodle a složení zkoušky.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (26.01.2022)

Kurz je zakončen ústní zkouškou.

Studenti přečtou 2 tituly z navržené literatury a splní úkoly stanovené v rámci přímé výuky.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (26.01.2022)

Studijní opory jsou pro studenty ve formě Moodle kurzu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5024.

Kód k přihlášení studenti obdrží na prvním setkání kurzu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html