SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Educational Diagnostics and Case Reporting II - OKN01N132A
Title: Pedagogická diagnostika a kazuistika II
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 6 [hours]
Capacity: unknown / unknown (28)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Is provided by: OKN03N402C
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Pre-requisite : OKN01N124A
Interchangeability : OPN01N132A
Annotation -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (16.05.2019)
The focus of the course is concretized on the opening of several ways to set up pedagogical diagnostics in school practice in a structured way, and how to create individual diagnostic records for children. It is possible to draw from the documents such as the Health Promotion Program and the Oregon Method of the Start Together Program. The above options for the use of items / categories for diagnosis, assessment scales and their own experience of creating records for pedagogical diagnosis of children in a particular class. At the same time, attention will be paid to the child's portfolio in terms of pedagogical diagnostics, ways of its management and its use for planning pedagogical work.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (20.01.2021)

Cílem kurzu je seznámení se s možnostmi, jak strukturovaně nastavit pedagogickou diagnostiku ve školní praxi,  jak vytvářet individuální diagnostické záznamy dětí  v mateřské škole a jak založit a pracovat s portfoliem dítěte. Studenti získají potřebné znalosti, aby mohli navrhnout funkční způsob vedení záznamů individuálních vzdělávacích pokroků dítěte a kriticky zhodnotit vhodnost některých dostupných nástrojů. 

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (10.01.2022)

Vyčíslení studijní zátěže:

2 kredity = 50h; 6h přímá výuka, 22h studium doporučených materiálů, 22h plnění závěrečného úkolu

Literature - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (20.01.2021)

Základní studijní literatura

BEDNÁŘOVÁ, J. ŠMARDOVÁ V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Olomouc: Edika 2.vyd. 2015. ISBN 978-80-2660-65-81.

GARDOŠOVÁ J., DUJKOVÁ L. a kol. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický materiál průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál, 2003. ISBN 807 1788-155.

GARDOŠOVÁ J. TOFLOVÁ N. Práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků z důvodu sociálního znevýhodnění- předškolní vzdělávání. Olomouc: UP v Olomouci 2015 ISBN 978-80-244-4500-7. inkluze.upol.cz/ebooks/metodika-szn-pv/metodika.szn-pv.pdf.

KARGEROVÁ J., GARDOŠOVÁ J. Individualizace v práci učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2009

Zacitspolu/images/files/příručka-Individualizace­­­_v_Ms.pdf.

SEDLÁČKOVÁ, Hana, Zora SYSLOVÁ a Lucie ŠTĚPÁNKOVÁ, 2012. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer Česká republika. ISBN 978-80-7357-884-8.

SYSLOVÁ, Zora, Jana KRATOCHVÍLOVÁ a Táňa FIKAROVÁ. Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem ditěte. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1324-6

ŠMELOVÁ, Eva. Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-5115-2.

 

Doporučená studijní literatura

MIKOVÁ, Š., STANG,J. Typologie osobnosti u dětí. 2. vydání. Praha:  Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0874-7.

BAUM, T. Umění přátelského řešení konfliktů. Portál, 200í. ISBN 978-80-7367-525-7.

KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J. NEVOLOVÁ, D. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.

SEIDLOVÁ - MÁLKOVÁ G., SMOLÍK F. Diagnostika jazykového vývoje. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4585-5.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (20.01.2021)

Diskuse, ukázka nástrojů, videoukázky, sdílení příkladů dobré praxe. 

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (10.01.2022)

Možnosti vedení záznamů individuálních vzdělávacích pokroků dítěte -  VÚP, Oregonská metoda hodnocení, Predict atd.

Některé diagnostické nástroje - Předcházíme poruchám učení, Klokanův kufr

Efektivní práce s portfoliem dítěte 

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (20.01.2021)

Podmínkou udělení zápočtu bude aktivní účast na seminářích, předložení vzoru diagnostických záznamových archů a prezentace portfolia dítěte na závěrečném setkání.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (10.01.2022)

Odkaz na kurz Moodle:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5027

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html