SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Educational Diagnostics and Case Reporting I - OKN01N124A
Title: Pedagogická diagnostika a kazuistika I
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 6 [hours]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Pre-requisite : OKN01N113A
Interchangeability : OPN01N124A
Is pre-requisite for: OKN01N132A
Annotation -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (16.05.2019)
In the first part the subject is focused on the concepts (diagnostics, psychological diagnostics, pedagogical diagnostics, pedagogical diagnostics focused on the child). It also focuses on the basic requirements of quality diagnostic activity of a teacher. It presents examples of errors in diagnostic activities, focuses on the prevention of errors and basic diagnostic methods (observation, interview, history, analysis of spontaneous products, etc.). The second part brings orientation in disorders (behavior, emotions, social relations) with the beginning in childhood.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (11.10.2018)

Cílem předmětu je získat potřebné znalosti pro provádění pedagogické diagnostiky v předškolním zařízení. Studenti se seznámí s jednotlivými diagnostikými metodami a jejich využitím. 

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (11.09.2021)

Studijní zátěž: 2kredity: 6h přímé výuky, 22h vypracování seminární práce, 22h plnění úkolů v prostředí Moodle. 

 

Vážené studentky, vážení studenti, 

výuka bude probíhat prezenční formou.

Pokud by vládní opatření neumožnila prezenční výuku, byla by přesunuta do prostředí MS Teams (zatím to však nepředpokládáme).

Odkaz na online prostředí je https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab73527738f5944868da8da7ca931fbde%40thread.tacv2/conversations?groupId=2781785b-0026-4454-aa90-2c98d931cac7&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Literature - Czech
Last update: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (03.05.2017)

Základní studijní literatura

HADJ MOUSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. Diagnostika. Pedagogicko psychologické poradenství II. Praha: UK v Praze – Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-101-X.

HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. 2. přepracované vydání. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4674-6.

SYSLOVÁ, Z. Pedagogická diagnostika v mateřské škole. In SEDLÁČKOVÁ, H., SYSLOVÁ, Z., ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, a.s., 2012, s.23-39. ISBN 978-80-7357-884-8.

TOMANOVÁ, D. Úvod do pedagogické diagnostiky. Olomouc: UP v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1426-0.

TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování. Praha:Portál, 2004. ISBN 80-7178-503-2.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. rozšířené vyd. Praha. Portál, 2008. ISBN 978-80-7367- 414-4.

ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. 2.vyd. Praha: Portál 2007. ISBN 978-80-7367-326-0.

 

Doporučená studijní literatrua:

SVOBODA, M. (ed.), KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0

MERTIN, V. Ze zkušeností dětského psychologa. Praha: Scientia, 2004. ISBN 80-7183-316-9.

MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřských škol. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (11.10.2018)

Přednáška, diskuse ve skupinách, práce s příklady kazuistik. 

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (18.08.2020)

Pedagogická diagnostika- její vymezení, obsah, předmět, cíl.

Specifika diagnostiky dítěte.

Diagnostické metody.

Oblasti diagnostiky u předškolního dítěte. 

Nejčastější chyby při diagnostice.

nejčastější poruchy s počátkem v dětství.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (11.09.2021)

K udělení zápočtu je třeba aktivní přístup na semináři, plnění dílčích úkolů a zpracování seminární práce - případ jednoho dítěte, které vyžaduje speciální přístupy učitele. Seminární práce bude obsahovat kazuistiku vybraného dítěte, popis diagnostických postupů, návrh opatření.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html