SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Educational support for children from a socially disadvantaged environment - OKN01N114A
Title: Vzdělávací podpora pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (29)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Interchangeability : OPN01N114A
Is pre-requisite for: OKN01N120A
Annotation -
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (14.10.2018)
The aim is to inspect the specifics of the educational needs of children from socially disadvantaged environment in the context of pre-school education (primary and transition to the stage). The course acquaints students with the possibilities of support for these children, their families and pedagogues of pre-school facilities in the Czech Republic, as well as with the available methodical materials aimed at educating this target group of children (Czech and foreign provenance materials). The course emphasizes the inclusive measures and support a child by the teacher as well as a comprehensive approach aimed at equalizing educational opportunities for children from disadvantaged backgrounds in preparation for primary school.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (04.01.2021)

Cílem předmětu je nahlédnout specifika vzdělávacích potřeb dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí v kontextu předškolního vzdělávání (i přechodu na primární stupeň)

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (04.01.2021)

Výuka bude probíhat prezenčně dle rozvrhu v SIS, popř. distančně v případě nařízení PedF UK zohledňujícím epidemiologické podmínky.

Distanční výuka probíhá v MS Teams na odkazu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa8c9a352589f45b2853e51cdb71da5bb%40thread.tacv2/conversations?groupId=8b521746-c596-4a1f-a668-30b45f149a69&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d.

Přístup do týmu získají studenti od vyučující na začátku semestru.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (04.01.2021)

Základní studijní literatura

BOOTH, T., AINSCOW, M. a D. KINGSTON. Index for inclusion. Developing play, learning and participation in early years and childcare. CSIE, 2006.

EACEA, Výkonná agentura pro vzdělávání, kulturu a audiovizuální oblast. Vzdělávání a péče v raném dětství v Evropě: překonávání sociálních a kulturních nerovností. Praha: ÚIV, 2010. ISBN 978-92-9201-025-6.

LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora a Tereza LINHARTOVÁ. Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách. Praha: Meta, 2014.

 

Další studijní literatura

Další doporučená literatura a studijní materiály budou pro studenty zveřejněny v on-line kurzu v Moodle.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (04.01.2021)

Kurz bude zakončen ústní zkouškou. Zkouška bude zaměřena na znalosti studenta v oblasti podpory pro děti se sociálním znevýhodněním (obsah přednášek, studijních materiálů v Moodle a povinné literatury)

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (04.01.2021)

Specifika vzdělávacích potřeb dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí v kontextu předškolního vzdělávání

Přechod žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí na primární stupeň

Možnostmi podpory pro  děti, jejich rodiny a pedagogy předškolních zařízení v České republice

Dostupné metodické materiály zaměřené na vzdělávání této cílové skupiny dětí (materiály české i zahraniční provenience).

Komplexní přístup zaměřený na vyrovnávání vzdělávacích příležitostí dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí při přípravě na primární školu.

 

Inovace předmětu byla podpořena projektem Podpora inovací v přípravě studia pedagogických pracovníků na PedF UK financovaného z Fondu vzdělávací politiky pro rok 2018.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (04.01.2021)

Kurz bude zakončen ústní zkouškou. Zkouška bude zaměřena na znalosti studenta v oblasti podpory pro děti se sociálním znevýhodněním (obsah přednášek, studijních materiálů v Moodle a povinné literatury) a reflexi praktického úkolu realizovaného v půrběhu semestru v MŠ (předškolním zařízení), kde student působí jako pedagog.

Podmínkou splnění kurzu je splnění úkolů v Moodle (povinné odevzdat úkoly ve stanovených termínech) a složení zkoušky (studenti mají možnost zkoušku opakovat ve 2 opravných termínech).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html