SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Selected Topics from Educators for Children of a Pre-school Age I - OKN01N104A
Title: Vybrané kapitoly z pedagogiky a pedagogiky předškolního věku I
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Is provided by: OKN03N101A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Interchangeability : OPN01N104A
Is pre-requisite for: OKN01N113A, OKN01N125A
Annotation -
Last update: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (29.09.2019)
The subject focuses on the concept of pre-school child education in structured topics from the historical context to the present. It leads to the search for a parallel shift in the acceptance of a child into family, society and educational institutions. It brings us closer to the essence of reform pedagogy and its starting point for the development of alternative concepts and programs in the first third of the 20th century and also for the reform after 1990. It analyzes curricula and programs for kindergartens established before 1990. It introduces transformational changes and the school reform in a complex form and also in pre-school education and the development of pluralist concepts and programs in kindergartens over the past 29 years. It defines the essence of the personality oriented model of pre-school education, its basis, aims and direction of fulfilment. The credit is awarded for active participation in the course.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (29.09.2019)

Cílem předmětu je vést studenty k porozumění dějinným obdobím v sovislostech s postavením rodiny, rolí ženy a pozicí dítěte. Orientovat se ve vývoji instituciální výchovy do roku 1990 a v následujících změnách. Porozumět specifikům osobnostního modelu předškolního vzdělávání ( myšlenkové podstaty tohoto směřování, zaměření a strukturace cílů a možností jejich naplnění).

Descriptors - Czech
Last update: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (18.11.2020)

Komunikace se studenty prostřednictvím SIS od 29. 9. 2020.

 Zadány podklady a zaslány materiály ke studiu.

 Informace k výstupu z předmětu - zadáno téma pro seminární práci- po vypracování individuální zpětná vazba.

Literature - Czech
Last update: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (29.09.2019)

Základní studijní literatura:

DEWEY, J. Americká pragmatická pedagogika. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04 20715-4.

ČAPKOVÁ, D. Dějiny teorie a praxe výchovy dětí předškolního věku do konce 18. století. Praha: SPN, 1980.

HEJLOVÁ, H.., OPRAVILOVÁ, E., UHLÍŘOVÁ, J., BRAVENÁ, N. Nahlížení do světa dětí. Praha: UK v Praze-Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-640-6.

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.

KOŤÁTKOVÁ, S. Jak se mateřských škol dotýkaly transformační a kutikulární změny. Pedagogická orientace, roč. 24, 2014, č. 4, s. 583-598. ISSN 1211-4669.

LENDEROVÁ, M., RÝDL, K. Radostné dětství?: dítě v Čechách devatenáctého století. Praha: Paseka, 2006. ISBN 80-7185-647-9.

MIŠURCOVÁ, V. Dějiny teorie a praxe výchovy dětí předškolního věku v 19.a20. století. Praha: SPN, 1980.

 

Doporučená studijní literatura:

KOMENSKÝ, J. A. Informatorium školy mateřské. Praha: ACADEMIA, 2017. ISBN 978-80-200-1451-1.

JANÍK, T. Od reformy kurikula k produktivní kultuře vyučování a učení. Pedagogická orientace, roč. 23, 2013, č. 5, s.634-663. ISSN 1211-4669.

HELUS, Z., BRAVENÁ, N., FRANCLOVÁ, M. Perspektivy učitelství. Praha: UK v Praze-Pedagogická fakulta, 2012. ISBN978-80-7290-596-6.

HELUS, Z., SPILKOVÁ, V., ZDRAŽIL, T., RÝDL, K., KRATOCHVÍLOVÁ, J. LUKÁŠOVÁ, H. Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení (filozofická východiska a pedagogické souvislosti) Praha: Asociace waldorfských škol ČR, 2012. ISBN 978-80-905222-0-6.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (29.09.2019)

Předmět se zaměřuje na pojetí výchovy dítěte předškolního věku ve strukturovaných tématech od historického kontextu až do současnosti. Vede k hledání paralel posunů v přijetí dítěte rodinou, společností, výchovně vzdělávacími institucemi. Přibližuje podstatu reformní pedagogiky a její východiska pro vznik alternativních koncepcí a programů v první třetině 20. stol. i pro reformu po roce 1990. Analyzuje osnovy a programy pro mateřské školy vzniklé před rokem 1990. Seznamuje s transformačními proměnami a školskou reformou v komplexní podobě i v předškolním vzdělávání a s rozvojem pluralitních koncepcí a programů v mateřských školách v období posledních 29letech. Definuje podstatu osobnostně orientovaného modelu předškolního vzdělávání, jeho východiska, cíle a směr naplnění. Zápočet je udělen za aktivní účast na výuce.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (29.09.2019)

Aktivní účast ve výuce nejméně v rozsahu 75%.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html