SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
An Evaluation System for the Society and Rights of a Child - OKN01N103A
Title: Hodnotový systém společnosti a práva dítěte
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, MC [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Is provided by: OKN03N105A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Interchangeability : OPN01N103A
Is pre-requisite for: OKN01N153B
Annotation -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (16.05.2019)
The subject is focused on thinking about professional ethics, which results from helping character of teaching. It orientates students in its sources and meanings. It helps to realize the sense and impact of the value orientations of school teacher teams. It offers the opportunity to develop personal ethical principles of self-reflection. Topics: Professional ethics in helping professions - resources, context, meanings. Teaching and Education - Values, Relationships, Dilemmas. Childhood and Child - Changes in the Concept of Childhood and Childhood in Historical and Contemporary Contexts. Threat to childhood and the principle of protection. The rights of the child in relation to human rights. Child Rights - Challenge of Teaching Ethics and Teachers. Child Rights - Educational content in relation to socialization and personalization of a pupil at primary school. Teacher ethics and ethical education of pupils. Profession culture. Teacher's Code of Ethics.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (19.10.2018)

Cílem předmětu je (1) orientace v teorii hodnot, jejich vztahu k výchově. (2) Přemýšlet o hodnotové výchově dětí, aktuálně ve vazbě na společné vzdělávání. (3) Porozumět účelu a principům práv dítěte ve vztahu ke vzdělávání a péči o děti v předškolních zařízeních.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (23.09.2023)

Výuka je prezenční. V případě absence bude zadána náhradní práce.

Podpora v moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8789

 

Literature - Czech
Last update: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (03.05.2017)

Základní studijní literatura:

Úmluva o právech dítěte.

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5

HEJLOVÁ, H Práva dítěte ve vzdělávání – výzva pro učitele. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. 166 s. ISBN 978-80-7290-468-6.

HEJLOVÁ, H.; OPRAVILOVÁ, E.; BRAVENÁ, N.; UHLÍŘOVÁ, J. Nahlížení do světa dětí. Praha:  Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 226 s. ISBN 978-80-7290-640-6.

PELCOVÁ, N.; SEMERÁDOVÁ, I. Fenomén výchovy a učitelská etika povolání. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 9788024626369.

 

Další doporučená literatura:

LUKAVSKÁ, E. Pozor děti! Dobrá Voda: A. Čeněk, 2003. ISBN: 80-86473-52-X.

OPRAVILOVÁ, E. Smysl a proměny dětství. Předškolní pedagogika I. Liberec: TUL, 2002.

ROGGE, J. - U. Dětské strachy a úzkosti. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-237-8.

PELCOVÁ, N., HOGENOVÁ, A. Éthos ve výchově, umění a sportu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2009. 253 s. ISBN 978-80-7290-387-0
DOROTÍKOVÁ, S. Etika: příspěvek k etice jednání. Praha: UK v Praze, PedF, 2005. ISBN 80-7290-238-5.

KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova.  Prešov, ManaCon, 1996. ISBN 80-85668-34-3.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (23.09.2023)

Klasifikovaný zápočet

Seminární práce dle zadání na semináři, její obhajoba při ústní zkoušce.

 

 

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (19.10.2018)

·         Hodnoty a význam hodnot ve společnosti s ohledem na výchovný vztah.

·         Hodnoty obsažené v etice profese učitele v předškolní oblasti.

·         Proměny pojímání dítěte a dětství z hlediska hodnotových významů.

·         Práva dítěte a Úmluva o právech dítěte, ohrožené dětství.

·         Hodnoty v práci učitelky mateřské školy - rozhodování, plánování.

·         Etický kodex učitele.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. (19.10.2018)

Aktivní účast na semináři, vypracování seminární práce dle zadání na semináři. Obhajoba práce při ústní zkoušce.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html