SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Art Education Didactics V: Concept of Art Education - OKMN0V238B
Title: Didaktika V: koncepce VV
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Guarantor: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Incompatibility : OKMN0V203B
Pre-requisite : OKMN0H202B, OKMN0N204B, OKMN0T201B, OKMN0V236B
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (24.11.2019)
The course deals with the study of selected historical and contemporary concepts of art education and their comparison in the Czech and foreign context. It introduces the history of drawing as school subject in the Czech Republic. It studies the possibilities of using new media in school art education, more generally also the possibilities of displaying media in visual communication. Visual culture in the era of globalized media production becomes a subject of interest. Attention is paid to the orientation of the current European goals of education and visual literacy. The aim of the course is to help students orientate themselves in several concepts of art education and formulate the bases of their own conception of the subject.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (19.03.2024)

Přímá výuka: 8 hodin

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 5 hodiny

Samostudium literatury a práce se studijními materiály (za semestr): 20 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 15 hodin

Semestrální práce + příprava na zkoušku: 15 hodin

Literature -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (24.11.2019)

BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzděláváni. Praha: Portál, 1998

KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]

FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008

POHNEROVÁ, M.: Duchovní a smyslová výchova I, II. Polička: Fantisk 1994, 1995

READ, H. E. Výchova uměním. Praha: Odeon, 1967

SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; HAZUKOVÁ, H. Výtvarné čarování-artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: PedF UK 2000

SLAVÍKOVÁ, V. Tvořím, tvoříš, tvoříme. Praha: PedF UK 2007

SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej! artefiletika pro předškoláky a mladší školáky.

Praha: Portál 2007

UHL SKŘIVANOVÁ, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke

všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP 2014

Towards a Common European Framework of Reference on Visual Literacy. [online]. European Network of Visual Literacy. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z: http://envil.eu/en/.

 

DAVIDOVÁ, V. Klasikové české výtvarné výchovy. Cyklus studií v čas. Estetická výchova, roč. 76/79

HOSTINSKÝ, O. Šest rozprav z oboru krasovědy a dějin umění, kap.  Dějiny umění v dětské světnici. 1877

KOMENSKÝ, J. A., ed. Kvítková, N. Obris sensualium pictus. Machart, 2012

Učební osnovy pro 1.-5.roč. všeobecně vzdělávacích škol, Národní škola, 1953

Učební osnovy pro 1. - 5. ročník. Praha: SPN 1960

Vzdělávací program Obecná škola. Praha: Portál 1996

Vzdělávací program Základní škola. Výtvarná výchova pro 1.- 3. roč., 4.- 6. roč., 7.-9.roč. Praha: Fortuna 1996, 1998

Vzdělávací program Národní škola pro 1.-9.ročník základ. vzdělávání. Praha: SPN 1997

Osnovy výtvarné výchovy pro 1.- 9. ročník Základní škola, Alternativy A, B, C; Věstník MŠMT ČR, roč. LVII, sešit 7, 7/2001

WALTEROVÁ, E. Srovnávací pedagogika: Vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova v Praze –

Pedagogická fakulta, 2006

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (23.01.2024)

1.-3. Historické koncepce výtvarné výchovy. Názory významných osobností výtvarného vzdělávání a jejich vliv na současné oborové myšlení.

4.-5. Současná pojetí výtvarné výchovy, jejich východiska a odraz v kurikulárních dokumentech.

6.-7. Výrazné osobnosti oboru a oblasti jejich pedagogického a vědeckého zájmu u nás i v zahraničí.

8. Interkulturní, interdisciplinární i intermediální průniky předmětu Vv.

9. Objektové, zážitkové a (trans)kulturní učení.

10. Formulace a zdůvodnění vlastního pojetí předmětu výtvarná výchova.

11. Výzkum a výtvarná výchova, kvalitativní a kvantitativní metodologie.

12. Výzkumné aspekty výtvarné tvorby. Příklady a výsledky domácích i zahraničních výzkumů.

Semináře proběhnou formou vedení vlastní výzkumné sondy a jeho průběžnou společnou reflexí.

Course completion requirements -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (24.11.2019)

oral exam and presentation of teacher´s portfolio

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html