SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Portfolio in Art Education - OKMN0V233B
Title: Výtvarné portfolio
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Guarantor: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Teacher(s): MgA. Michaela Kuříková
Incompatibility : OKMN0V203B
Pre-requisite : OKMN0H202B, OKMN0N204B, OKMN0T201B
Interchangeability : OPMN0V310B
Annotation -
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (20.01.2023)
The content of the course is a reflection of the ongoing study outcomes and their connections. Students document and context the own artworks and the theoretical knowledge. The course Art Portfolio is an opportunity to systematically reflect on the individual components of the study specialization through selected concepts or their relations. The aim of the course is to formulate the basis of one's own teaching concept in art education in relation to the existing experience and to realize the individual components of art education. The aim is to develop the ability of reflection, generalization, critical thinking and synthesis of many sources. The principles are interdisciplinarity, self-reflection, creativity. The course leads students to didactic reflection of artistic strategies and to connect the practical experiences and observations of the pedagogical proceses with the theoretical knowledge. The course combines theoretical knowledge with practical professional knowledge. It is highly reflective. Students gradually find their own artistic forms of portfolio. The portfolio is developed on three levels: artistic, art historical and didactic. On the didactic level it is understood as a tool for pedagogical reflection and long-term planning of art education. On the basis of the analysis of concrete outcomes, students gradually formulate their own conception of art education, which they further justify in joint discussions. Following the process of developing their own professional portfolio, the key content of the course is the issue of evaluation and reflection in art education. Students learn about formative assessment and become familiar with the possibilities of this methodology in the context of art education.
Descriptors - Czech
Last update: MgA. Michaela Kuříková (12.02.2024)

Přímá výuka: 8 hodin

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 2 hodiny (Celkem 16h)

Samostudium literatury a práce se studijními materiály (za semestr): 15 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 20 hodin

Příprava reflektivního portfolia: 15 hodin

Literature -
Last update: MgA. Michaela Kuříková (19.01.2024)

Povinná literatura:

Bourriaud, N. (2004) Postprodukce. Praha: Tranzit.

DYLAN, W., LEAHYOVÁ, S. Zavádění formativního hodnocení. Čtení pomáhá a EDUkační LABoratoř, z.s. 2016

STARÝ, Karel; CHVÁL, Martin a LAUFKOVÁ, Veronika (Eds.). Hodnocení pro učení (e-book). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022. ISBN 978-80-7603-365-8.

Novotná, M. Fremlová, V.  (2021) Neviditelní, kteří ukazují a vyprávějí. Praha: Výtvarná výchova 61 (1-2), s. 6-29

Novotná, M. (2019) Portfolio jako nástroj reflexe ve výtvarné výchově. Praha: Výtvarná výchova 60 (1-2), s. 22-37.

Sekula, A. (2004). Výklad archivu. In Císař, K. (ed.) Co je to fotografie? Praha: Hermann a synové.

Doporučená literatura:

BUZAN, T. Myšlenkové mapy. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2011. 216 s. ISBN 978-80-251-2910-4.

Korthagen, F., Kessels, J., Koster, B., Lagerwerf, D. & Wubbels, T. (2011). Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido.

Mirzoeff, N. (2012) Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia.

Schӧn, D. (1983) Reflective practioner. How profesional think in action. New York: Basic Books.

Requirements to the exam -
Last update: MgA. Michaela Kuříková (12.02.2024)

presentation of the porfolio´s structure and its issues

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (20.01.2023)

Co to je portfolio a k čemu slouží?

Struktura profesního portfolia a jeho reflexe, třídění, mapování klíčových témat

Mapa učebního pokroku, vizuální topografie a reflexe

Hledání výtvarné formy portfolia

Transformace obsahu a učivo VV. Vizuální gramotnost.

Reflexe a hodnocení ve VV

Formativní hodnocení ve VV

Výtvarné portfolio ve škole.

Učitelovo pojetí výuky VV.

Course completion requirements - Czech
Last update: MgA. Michaela Kuříková (12.02.2024)

Zkouška: prezentace průběžné podoby reflektivního portfolia

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html