SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics Vv II: art and school - OKMN0V229B
Title: Didaktika Vv II: umění a škola
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Incompatibility : OKMN0V203B
Pre-requisite : OKMN0H202B, OKMN0N204B, OKMN0T201B, OKMN0V226B
Interchangeability : OPMN0V306B
Is pre-requisite for: OKMN0V232B
Annotation -
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)
The course Didactics Vv 2: art and school deals with questions of perception of visuality, possibilities of its interpretation and further involvement in art education. It studies culture and art semiotically as a tangle of varying meanings of symbolic order, an artifact as an opportunity to seek it. It builds on students' knowledge of art theory and history. It leads to their deeper reflection in order to integrate with the didactics of art education. It acquaints students with methodology of gallery and museum pedagogy, possibilities of cooperation between the school and the museum/gallery and their impact on development of general and cultural competencies of pupils. It strives for systematic and critical thinking in context, development of communication and reflective competences of students. It aims at the ability to apply its own perception and knowledge of art theory and history in the preparation and realization of art activities in primary school.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)

Příprava na výuku          

Samostudium literatury (za semestr)     5 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)   2 hodiny

Plnění průběžných úkolů (za semestr)   8 hodin

               

Plnění předmětu            

Seminární práce             0 hodin

Příprava na klasifikovaný zápočet        5 hodin

Literature -
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)

BIRD, M. Van Goghova hvězdná noc. CPress 2017

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění:

vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK 2012

FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L., KITZBERGEROVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 2. Praha: PedF UK a UPM 2013

JAKUBCOVÁ, L., FULKOVÁ, M. SEHNALÍKOVÁ, V. Metodika II. Metodika realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu (pro základní vzdělávání). Praha: Pedf UK, UPM, Galerie Rudolfinum 2013

HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint 2014

KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst 2000

TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011

 

DOMLÁTILOVÁ, K., FREITAGOVÁ, M., HORÁK, O., LAHODOVÁ, K. Klacky v galerii, obrazy za miliony a co znamená krabice od pracího prášku? Praha: Galerie Rudolfinum

ECO, U. (ed.) Dějiny krásy. Praha: Argo 2005. ISBN 80-7203-677-7

ECO, U. (ed.) Dějiny ošklivosti. Praha: Argo 2007. ISBN 978-80-7203-893-0

FIŠER Z., HAVLÍK V., HORÁČEK, R. Slovem, akcí, obrazem. Brno: MU 2010

MENKHOFFOVÁ, I. Svět optických iluzí. Praha: Slovart 2010

NOVOTNÁ, M. Kontext a práce s ním ve Vv. In: Výtvarná výchova 2/2013

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)

1.      Umění ve Vv. Interpretace uměleckého díla, obsah a význam.

2.      Metody muzejní a galerijní edukace.

3.      Obsah a význam díla a jeho transformace do výtvarného úkolu. Plánování výuky.

4.      Vizuální kultura v díle J. Bergera.

5.      Muzejní a galerijní edukace. Příklady programů, dílen aj. NG v Praze, Galerie Rudolfinum, DOX

6.      Tvořivost v receptivních činnostech ve Vv

7.      Prezentace navržených hodin, společná diskuse.

8.-12.     Semináře probíhají průběžně formou návštěv galerií, účasti či reflexe vzdělávacích programů v muzejních institucích, příp. v učebně analýzou díla. (Dle aktuálních časových možností kurzu a spolupracujících institucí)

Course completion requirements -
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)

credit - submitting the ongoing tasks; presentation of the professional portfolio

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html